Finns det en brytare någonstans i närheten som styr en av ledarna i dosan?

H hempularen skrev:
Ja det ser skumt ut, OM det verkligen sitter en blå och en brun i samma wago, så har du en installation med underliga färgval.

Det går troligen att ordna någon form av uttag. Men du bör låta någon mer kunnig titta på detta.
Kollade mer noggrant och det är två st wago 221. I den ena sitter en grön/gul sladd, och i den andra sitter en blå. Den bruna sladden på bilderna är bara där, ser ingen ände på den. Alltså inte inkopplad i någon av kontakterna.

Resistor Resistor skrev:
Finns det en brytare någonstans i närheten som styr en av ledarna i dosan?
Vet dessvärre inte. Finns brytare som jag inte vet vad de går till dock.

A AndersS skrev:
Tycker att det bara är den blå.
Och att brun bara passerar dosan.
[bild]
Det stämmer, jag såg fel.

A andreasolovsson skrev:
Hej!

Jag behöver ström i taket till en pryl med vanlig stickkontakt. Befintligt kablage finns bakom en lucka jag skruvade bort (se bild). Jag kan inget om el. Kan man använda detta på något sätt för ändamålet?

Hälsningar Andreas
Det ser lite märkligt ut, som om jord och endera fas eller nolla varit kopplat till något innan.

Har du ingen i "närheten" som kan lite mera om el?
Ta inte illa upp, men utifrån trådens frågor bör du inte göra det själv.

Det är inte så att den bruna kabeländen bara är instoppad i ett av tom-hålen?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har du ingen i "närheten" som kan lite mera om el?
Ta inte illa upp, men utifrån trådens frågor bör du inte göra det själv.
Jo, jag gjorde den slutsatsen själv ganska tidigt.. Kommer absolut inte pilla med detta själv! Men roligt att lära sig saker, och ibland är det ju görbart själv. Roligt med så bra respons också.

tommib
Jag tror som nisse123 att den bruna bara är instoppad i ett tomhål och att den ligger där utan wago. Det finns ingen rimlig koppling där den skulle fortsätta ensam utan att det kommer tillbaka något ur samma hål.

TS: Det går inte att göra någon form av infälld installation (lagligt i alla fall). Du kan inte gömma stickproppen i dosan utan det blir ett uttag och i det stoppar du in stickproppen.

Om det är en europropp utan trafo så kan du använda ett uttag för sådana med sidohål men det kommer inte passa direkt i takdosan utan det krävs ett mellanlägg av något slag som du antagligen får bygga själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.