H
hempularen: ”Missen” med strömbrytarens funktion är ju inte farlig. Men att han bara dragit sladdarna förbi dragavlastningen ÄR farligt. Som sagt se till att de skickar ut någon annan. Skulle ju ev. vara läge för anmälan till elsäkerhetsverket. Vore intressant att se hur de skött egenkontrollen här från firman.
15 svar · 2,9k läst
·
E
etompau: Ska du rota med detta så behövs det bra elektronikkunskaprt och tillgång till mät och lödutrustning. Enklare och säkrare att köpa en tv som är gjord för att drivas av 12 V.
4 svar · 2,1k läst
·
C
Christer Olofsson: Hemma nu och tänkte bara säga att ni hade helt rätt angående vita randen och typ av ledare. har kollat bägge sidorna och ser inga hack eller avklippta ledare :) Så nu är det bara blå tejpen kvar. Tussen tack för all hjälp! :)
14 svar · 2,4k läst
·
E
elmont: [citat] Fråga om pris INNAN du beställer jobbet så vet du vad det kommer att kosta och slipper bli "upprörd" senare. Det är ju lite mer än en snutt kabel du ska betala, den utgör bara en mindre del. troligtvis har han en minimitaxa som inkluderar några timmar, så troligen blir det lika dyrt om han är hos dig i 10 minuter som om det tar 2 timma och det med eller utan kabel.
8 svar · 888 läst
H
HSP: En del nätbolag tillåter inte fasadskåp på pall mm. Utan hänvisar till markmätarskåp eller byggcetral. Tips sätt ett färdigt markmätarskåp med uttag. Garo har ett med ett trefas 16A samt ett vanligt 230 uttag. Då har du både byggström samt vanliga abonnemanget klart direkt.
4 svar · 2,2k läst
GK100
GK100: [citat] Alla kablar av den typen 4 x S + S kan du använda som ersättare till 5 G S och areor > 1.5 mm2 inga konstigheter om du använder "biledaren" som PE.
4 svar · 1,8k läst
D
datja: [citat] Det finns många fallgropar. LED-lampan måste ha trevligt ljus (högt Ra-index); svenskar brukar föredra varmt ljus framför kallt. Den dimmer du har kan ibland få problem att dimma på ett vettigt sätt. Det kan bli flimmer osv. Den enda vägen är att testköpa någon LED som verkar bra och testa hemma. Ev vill du också byta dimmern.
3 svar · 1,4k läst
M
-MH-: Ja, det var Torix. Gillar inte dom, så det får bli wago eller liknande. Allt var jordat från en parallellcentral i garaget med en JFB. Nu när jag har massa kunniga på tråden, hur gör man bäst med övergång från utanpåliggande tilll FK i rör? Tidigare gick det fyra grupper från centralen utanpåliggande i garaget under utbyggnaden, ut genom garageväggen(!), en meter uppåt och in i
60 svar · 14,8k läst
·
F
Fredrik-: Tack för all input. Blir att planera uttag då och snacka med elektrikern. I vardagsrummet ligger befintligt golv (som ska bytas) på 10cm sand/grus så kanske att rör kan dras i gruset, då är det bara ~20cm som behöver spåras upp på väggen till respektive uttag. Någon insatt som vet vad regelverket säger, OK med VP eller flexrör?
11 svar · 1,8k läst
·
E
elmont: [citat] Sök på dubbeltermostat så torde du hitta en del. Eller två termostater med växlande kontakter.
5 svar · 1,3k läst
B
Bengt65: [citat] Åh det är alltså inte bara jag som tänker så :)
21 svar · 105,5k läst
E
elmont: Ju mindre ström som flyter i trådarna dess mindre blir spänningsfallet.
5 svar · 1,8k läst
L
LaT: Antar att man får köpa först & betala sen, om man är nöjd?
6 svar · 1,7k läst
·
O
Oldfart: Finns nätverkskabel som är godkänd för samförläggning direkt med starkströmskablar utan ytterligare åtgärd. Så krångla inte till det i onödan.
1 svar · 911 läst
D
dannan: Det finns både aluminiumtejp och koppartejp. https://skadedjursbutiken.se/p/koppartejp-mot-sniglar/?dTribesID=73714e89e5727db1ddc33bfa78646818%7Cadtribes%7C66684&utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=333&utm_medium=cpc&utm_term=66684&gclid=CjwKCAjw3K2XBhAzEiwAmmgrAgrgtREyoXAE21XmVYd6xycMLRUBxAQXREs2vKQW9d7f0OsmQwEwiBoCbqgQAvD_BwE
1 svar · 1,0k läst
·
J
Jerald Stuartson: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/nu-mojligt-att-dela-el-med-varandra
3 svar · 913 läst
L
Leif i Skåne: Den där dimmer från Belgien och är Fransk inspirerande med brytare mot nollan! Du kan er sätta den efter en viss omkoppling med t. ex. Plejd-01 och jag rekommenderar en vridratt som tillbehör.
1 svar · 1,1k läst
·
G
gluecifer: [citat] [citat] Tack för alla uttömmande svar. Jag förstår ju att det ändå är ovanligt med elolyckor pga ojordade uttag, borde hänt betydligt oftare isåfall. Kanske är kombinationen med ojordat och våtutrymmen som är en större risk? I detta fall finns inga uttag alls i badrummet ex så en risk mindre. Jag ska ändå kolla med hyresvärden om en kompletterande jordfelsbrytare, bra
4 svar · 2,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja inte är det jag som kom på den nya DCL-standarden. Att den blev "jobbig" för butikerna kan inte motivera att man sänker elsäkerheten. Seriösa butiker erbjuder rätt sladd.
29 svar · 15,2k läst
M
Mangopäron: [citat] Det är ett ”vanligt” vägguttag som nuvarande element har sin kontakt i.
2 svar · 2,1k läst
RoTe
RoTe: Gammal 3-fashandske, kan ju använts till vad som helst.
1 svar · 1,0k läst
·
P
pingflood: Det ser ut som den "rena" bensinvarianten ger samma effekt som dual fuel varianten med bensin. Dock får man lite lägre effekt (10-15%) på gasol. Men ja, gasol håller ju rätt länge så det är en fördel. Dock kan man köra med alkylatbensin som borde hålla ett bra tag (5+ år). Räcker väl med att ha 15-20 liter stående tänker jag. Tyvärr svårt att rotera då det enda bensindrivna i
2 svar · 1,5k läst
S
skvadron: Lite fakta kan vara på sin plats. Kommer sitta på väggarna i ett biorum, brytare för lampa finns redan på väggen, dock ingen N framdraget i befintligt. Ev så kommer akustiktak sättas i h då kommer dimmer monteras i taket, lätt åtkomlig under akustiskiva. Annars monteras dimmer i befintlig apparatdosa och N blir framdraget. Dock blir denna variant krångligare då det blir fler wago
4 svar · 1,0k läst
·
G
gossepojk: Hej, Jag skall dra el till tomtgränsen (ej fram till hus) och undrar om det spelar någon större roll var mätarskåpet står? Min ena idé är att ställa skåpet innanför staketet gömd bland en klunga träd, men jag vill gärna inte behöva be elbolaget om lov varje gång jag vill bygga något ovanpå deras ledning. Min andra idé är att helt enkelt ställa skåpet precis på tomtgränsen
0 svar · 2,2k läst
GK100
GK100: Nej det behöver ju inte vara dumt alltid och i ditt fall verkar det ju vara vettigt om du inte ska belasta mer och ligger bra placerat. Det som ibland blir dåligt är att lägga en last som är ganska stor och varaktig via en lång kedja. Dessutom med de olika resonemangen kring JFB bättre att inte ha laddning via delar där den skyddar annat också. Ju färre kopplingspunkter, avsäkringar
18 svar · 12,2k läst
A
Assassen: Varför inte sätta en kontaktor i centralen och styra med en bättre timer (och slippa äggklockan). Typ: https://www.elbutik.se/product.html/exxact-timer-omstallbar--2-pol Eller bara en inpulsbrytare och tidrelä i centralen också?
8 svar · 1,1k läst
P
P-son83: [citat] Jodå, det skulle jag nog vilja påstå att jag hade fixat.... Det finns färdiga relä som man kan trigga på spänningsnivå, har nog några i en låda någonstans i garaget, dock för lite lägre spänning. Sen en kontaktor, det är ju standard -grejor. Och rita kopplingsschema gör jag hela dagarna... Sen om det blir en godkänd produkt att koppla in är en annan femma, men det borde
24 svar · 8,1k läst
S
sami jalil: [citat] tack:ok:
7 svar · 1,5k läst
·
S
7 svar · 1,5k läst
·
Papphammar666
Papphammar666: För 1 sekund så såg det ut som om det var ringmatat :crysmile::rofl:... Tänkte länge fast kräm i uttag och lampa styrs över brytare ... sedan ..pling hjärnan vakna .. spegel+Vu kommer från brytare... utan g/g
17 svar · 3,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, så länge som den där "kopplingsdosan" idag matar dimmern med en fasledare. Du kan inte nalla en nolla från vilken dosa som helst.
18 svar · 5,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.