Vi har fått godkänt från Vattenfall att byta plats för mätarskåp från nuvarande plats som är inuti ett bostadshus. Den nya platsen kommer vara på utsidan av en lada. Från den nya placering av fasadmätarskåpet har vi förberett med tre markrör samt även en 20 mm slang in till en blivande elcentral i ett teknikrum som är under uppförande. Vi kommer installera solpaneler på ladans tak som är mot sydväst samt förmodligen även på en närliggande byggnad som vetter mot sydöst.Elektriker som varit här och förberett med slangar och dosor har inte möjlighet att avsluta och andra elektriker som jag varit i kontakt med har inte heller tid inom närmsta veckorna. Vi vill komma vidare med att sätta igen golv, väggar och tak så jag vill bara stämma av att rören vi har räcker till för det vi tänkt.

Bostadshuset och den mindre byggnaden (liten lägenhet) kommer ha egna centraler. Ska markrören gå direkt från fasadmätarskåpet, eller kan man gå via inkommande central i ladan och sedan vidare som vi förberett markrören?

Från början tänkte vi att elcentralen i teknikrummet skulle vara infälld. Eftersom det planeras en bastu på andra sidan väggen (som kommer användas någon gång per år) är det kanske bättre att ha en utanpåliggande central? Väggen mellan teknikrum och bastu reglas upp av 120 mm reglar, isolering i regelverket, därefter masonit, luftspalt och bastupanel.
 
  • Inredning av en teknikvägg med synliga rörgenomföringar och elinstallationer i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rymligt pågående renoveringsprojekt med trästommar, stege och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • El och VVS-installationer i pågående byggprojekt med synliga elledningar och rör mot plywoodvägg och bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gson76 skrev:
Bostadshuset och den mindre byggnaden (liten lägenhet) kommer ha egna centraler. Ska markrören gå direkt från fasadmätarskåpet, eller kan man gå via inkommande central i ladan och sedan vidare som vi förberett markrören?
Det är vilket som. Välj det som är mest praktiskt, ger kortast sträcka och minsta antalet skarvpunkter.
G Gson76 skrev:
Från början tänkte vi att elcentralen i teknikrummet skulle vara infälld. Eftersom det planeras en bastu på andra sidan väggen (som kommer användas någon gång per år) är det kanske bättre att ha en utanpåliggande central?
Ja.

Hade du fler frågor? Det är mycket information men jag hittar inga fler frågor.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är vilket som. Välj det som är mest praktiskt, ger kortast sträcka och minsta antalet skarvpunkter.

Ja.

Hade du fler frågor? Det är mycket information men jag hittar inga fler frågor.
Tack för svaren. Jag hade egentligen fler frågor, men jag hittade svaren på dem själv under tiden jag skrev. Därför blev det kanske lite onödigt lång text på mina frågor.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.