Vi har fått godkänt från Vattenfall att byta plats för mätarskåp från nuvarande plats som är inuti ett bostadshus. Den nya platsen kommer vara på utsidan av en lada. Från den nya placering av fasadmätarskåpet har vi förberett med tre markrör samt även en 20 mm slang in till en blivande elcentral i ett teknikrum som är under uppförande. Vi kommer installera solpaneler på ladans tak som är mot sydväst samt förmodligen även på en närliggande byggnad som vetter mot sydöst.Elektriker som varit här och förberett med slangar och dosor har inte möjlighet att avsluta och andra elektriker som jag varit i kontakt med har inte heller tid inom närmsta veckorna. Vi vill komma vidare med att sätta igen golv, väggar och tak så jag vill bara stämma av att rören vi har räcker till för det vi tänkt.
Bostadshuset och den mindre byggnaden (liten lägenhet) kommer ha egna centraler. Ska markrören gå direkt från fasadmätarskåpet, eller kan man gå via inkommande central i ladan och sedan vidare som vi förberett markrören?
Från början tänkte vi att elcentralen i teknikrummet skulle vara infälld. Eftersom det planeras en bastu på andra sidan väggen (som kommer användas någon gång per år) är det kanske bättre att ha en utanpåliggande central? Väggen mellan teknikrum och bastu reglas upp av 120 mm reglar, isolering i regelverket, därefter masonit, luftspalt och bastupanel.
Bostadshuset och den mindre byggnaden (liten lägenhet) kommer ha egna centraler. Ska markrören gå direkt från fasadmätarskåpet, eller kan man gå via inkommande central i ladan och sedan vidare som vi förberett markrören?
Från början tänkte vi att elcentralen i teknikrummet skulle vara infälld. Eftersom det planeras en bastu på andra sidan väggen (som kommer användas någon gång per år) är det kanske bättre att ha en utanpåliggande central? Väggen mellan teknikrum och bastu reglas upp av 120 mm reglar, isolering i regelverket, därefter masonit, luftspalt och bastupanel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det är vilket som. Välj det som är mest praktiskt, ger kortast sträcka och minsta antalet skarvpunkter.G Gson76 skrev:
Ja.G Gson76 skrev:
Hade du fler frågor? Det är mycket information men jag hittar inga fler frågor.
Tack för svaren. Jag hade egentligen fler frågor, men jag hittade svaren på dem själv under tiden jag skrev. Därför blev det kanske lite onödigt lång text på mina frågor.Bo.Siltberg skrev:
Klicka här för att svara



