Vi ska bygga solceller på ett av våra hus, kabeln som går dit just nu är 2,5 mm2 säkrad med 20A, tror jag.

De som ska bygga solcellerna var här och sa att de ville ha en central säkrad med 25A i huset med solcellerna.
Från centralen till det andra huset är det ungefär 25 meter, i min värld tänker jag att kabeln borde vara 4mm2 eller till och med 6mm2 men andra sidor säger att det är okej med 2,5mm2. Kabeln ska gå under marken.

Enda jag kan direkt säga är att 5G2,5 är helt fel till en central som skall säkras 20A.

Tyvärr är det tråkiga svaret att det ansvarar elektrikern som skall byta kabeln för att det blir rätt dimension.

• Gilla
SMZ
  • Laddar…
Om kabeln är av rätt typ och det är bra markförutsättningar så kan det fungera men jag tror ingen orkar ta reda på detta varvid man väljer/kräver 6mm² då det är rätt i princip "rätt" jämt. Att notera så får man ju mindre förlust i kabeln om den är 6mm² också. Huruvida det skulle motsvara kostnaden för att dra en ny kabel vet jag inte men kan ju alltid trösta sig med det.

• Gilla
Edvin33
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Om kabeln är av rätt typ och det är bra markförutsättningar så kan det fungera men jag tror ingen orkar ta reda på detta varvid man väljer/kräver 6mm² då det är rätt i princip "rätt" jämt. Att notera så får man ju mindre förlust i kabeln om den är 6mm² också. Huruvida det skulle motsvara kostnaden för att dra en ny kabel vet jag inte men kan ju alltid trösta sig med det.
kabeln ska bytas i vilket fall som helst frågan är mer om de ska vara 4mm2 eller 6mm2, men som du säger låter 6mm2 som de säkraste att välja

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
tommib
Eftersom 6 kvmm är mycket vanligare är den inte mycket dyrare än 4 kvmm. Det finns alltså ingen anledning att välja klenare dimension.

• Gilla
SMZ och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.