3 145 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Hur man sänker kostnaderna - EL planeringsmöte
Sida 1 av 2
Hej,
Jag bygger ett hus och har ett erbjudande om en standard EL-installation för mitt hus.
Nu ska vi ha ett planeringsmöte med EL-företaget för att diskutera EL-planen och de kommer att erbjuda extraljus och uttag mm. Jag är rädd för det mötet, min granne fick sitt pris höjt med 90k
Med många höjda priser har jag ingen budget för extra EL-grejer.
Är det realistiskt att endast ha en minimal EL-installation enligt Svenska standardkrav? Eller är det för lite?
Finns det något jag kan förbereda för att undvika extra kostnader? Finns det någon plats där standardinstallation beskrivs - hur många minimala uttag, lampor etc.?
Något mer jag bör veta eller tänka på?
Stort tack på förhand
Jag bygger ett hus och har ett erbjudande om en standard EL-installation för mitt hus.
Nu ska vi ha ett planeringsmöte med EL-företaget för att diskutera EL-planen och de kommer att erbjuda extraljus och uttag mm. Jag är rädd för det mötet, min granne fick sitt pris höjt med 90k
Är det realistiskt att endast ha en minimal EL-installation enligt Svenska standardkrav? Eller är det för lite?
Finns det något jag kan förbereda för att undvika extra kostnader? Finns det någon plats där standardinstallation beskrivs - hur många minimala uttag, lampor etc.?
Stort tack på förhand
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Ja har man inte pengar så har man inte. Då är det ju meningslöst att diskutera nivån. Först när man har pengar så är det ju möjligt med tillägg. All säkerhet finns ju även i en standardinstallation. Men något som inte bör prutas på är kanalisation till en laddbox.N nra skrev:Hej,
Stort tack på förhand![]()
Det blir så mycket enklare o snyggare då.
thank you

tackE Elajomannen skrev:Ja har man inte pengar så har man inte. Då är det ju meningslöst att diskutera nivån. Först när man har pengar så är det ju möjligt med tillägg. All säkerhet finns ju även i en standardinstallation. Men något som inte bör prutas på är kanalisation till en laddbox.
Det blir så mycket enklare o snyggare då.
Svensk standard är väl en 3-4 uttag i ett rum, knapp innanför dörren och Lamputtag i taket.
Inga downlights, ingen smygbelysning, inga fräcka belysningsskenor, inga smarta dimrar eller liknande.
Jag hade valt till kanalisation för data/tele/tv då det är inte säkert att det ingår men lägg pengarna de kostar att förlägga rören så kan du o framtiden när ekonomin ser ljusare ut fixa detta.
Fundera även över om vad ni verkligen vill ha, spottar i badrum kanske eller vad det nu kan vara man verkligen vill ha. Vissa saker är lika bra att göra direkt medans andra saker kanske man kan förbereda för inför framtiden.
Bygger ni stenhus så kan du själv kanske ta på dig spårarbetet och därifrån spara elfirman massa ”dönicke” timmar. En elektriker kommer ut och ritar på väggarna och du går loss med spårmaskinen är alltid några pengar sparade.
Inga downlights, ingen smygbelysning, inga fräcka belysningsskenor, inga smarta dimrar eller liknande.
Jag hade valt till kanalisation för data/tele/tv då det är inte säkert att det ingår men lägg pengarna de kostar att förlägga rören så kan du o framtiden när ekonomin ser ljusare ut fixa detta.
Fundera även över om vad ni verkligen vill ha, spottar i badrum kanske eller vad det nu kan vara man verkligen vill ha. Vissa saker är lika bra att göra direkt medans andra saker kanske man kan förbereda för inför framtiden.
Bygger ni stenhus så kan du själv kanske ta på dig spårarbetet och därifrån spara elfirman massa ”dönicke” timmar. En elektriker kommer ut och ritar på väggarna och du går loss med spårmaskinen är alltid några pengar sparade.
Tack!
Jag vet att det är ett känsligt ämne, men jag tror att trådlöst snart är lika med fiber, och tv är redan förlegat. Jag tänkte mest på att hoppa över data och tv-installation.
Men det är kanske en bra idé att släpa extra rör och lådor för framtiden. Smarta dimmers kan även installeras senare
Jag vet att det är ett känsligt ämne, men jag tror att trådlöst snart är lika med fiber, och tv är redan förlegat. Jag tänkte mest på att hoppa över data och tv-installation.
Men det är kanske en bra idé att släpa extra rör och lådor för framtiden. Smarta dimmers kan även installeras senare
Jag skulle sätta minst en dosa med dubbla slangar i varje rum till ett teknikrum / datahörna/ inkommande fiber ställe
Till tv är det bättre med trådat, samma med skrivare. Har du barn som spelar så vill man gärna ha trådat
Till tv är det bättre med trådat, samma med skrivare. Har du barn som spelar så vill man gärna ha trådat
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Men hörni läste ni inte vad TS skrev. Han har slut på pengar !!!
För övrigt så innefattar svensk standard dubbla data till i stort sett varje rum.
För övrigt så innefattar svensk standard dubbla data till i stort sett varje rum.
Jovisst läste jag det, men skita i elen för det funkar ju inte ändån?
Man bygger väl inte ett helt hus för att sedan vara missnöjd för att man inte fick spottarna man ville ha eller en belysningsskena eller vad det nu kan vara.
Man får spara i nån annan ände eller låna mer pengar eller vänta med nått annat som är lättare att fixa i efterhand.
Då har detta uppdaterats och det är ju kanon om data ingår
Man bygger väl inte ett helt hus för att sedan vara missnöjd för att man inte fick spottarna man ville ha eller en belysningsskena eller vad det nu kan vara.
Man får spara i nån annan ände eller låna mer pengar eller vänta med nått annat som är lättare att fixa i efterhand.
Då har detta uppdaterats och det är ju kanon om data ingår
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 748 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 748 inlägg
Standarden verkar vara att det inte ska vara mer än 3,75 m emellan vägguttagen.N nra skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/svensk-standard-antal-uttag.7276/#post-2371969
Läs på vad standarden innebär så att du får drt som är utlovat. Har man inte koll kan de presentera något som inte lever upp till standarden, har man accepterat förslaget så har man.
Medlem
· Halland
· 4 646 inlägg
Försök tänka att allt extra skall innebära minimalt med merarbete. Att dra ett extra tomrör parallellt med elinstallationen och sätta en separat dosa parallellt med dosan för eluttag innebär minimalt med arbete även om el firman säkert vill försöka förstora upp vad det innebär. Ifrågasätt alla påslag och be firman motivera vad som kostar.