Funderar på att byta ut gammal SVAB fläktkåpa mot Franke alliancefläkt som även tror jag kan styra propellern (fläkten) på taket men vet inte om det kan fungera. Öppnade kopplingsdosan på nuvarande lösning och försöker förstå hur det fungerar. Är det någon som kan förklara färger och vilka som är fas, neutral och jord? Det övre vänstra är inkommande el, den övre högra går till takfläkten och den nedre går till den gamla fläktkåpan som jag vill byta ut.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Kretslösningen är ganska enkel. Matning ned till fläktkåpan, som i sin tur matar takfläkten. Det är bara att följa ledarna.
Men nu ser det ut som att du har en brun skyddsledare, eller en grön/gul ledare med annan funktion än skyddsjord. Det kräver att du backar och kolla anslutningen av matningsledningen till denna dosa.
Dessutom har man inte följt schemat till höger. Det gör att avstörningskodensatorn ligger över motorn istället för matande L-N som troligen var avsikten. Dessutom ser det ut som om kondensatorn ben ligger farligt nära till att spänningssätta plåten dosan är monterad på.
Utförandet visar inte heller på någon yrkesskicklighet.
Så här gör man inga som helst antaganden utan du bör kontrollera allt.
Men nu ser det ut som att du har en brun skyddsledare, eller en grön/gul ledare med annan funktion än skyddsjord. Det kräver att du backar och kolla anslutningen av matningsledningen till denna dosa.
Dessutom har man inte följt schemat till höger. Det gör att avstörningskodensatorn ligger över motorn istället för matande L-N som troligen var avsikten. Dessutom ser det ut som om kondensatorn ben ligger farligt nära till att spänningssätta plåten dosan är monterad på.
Utförandet visar inte heller på någon yrkesskicklighet.
Så här gör man inga som helst antaganden utan du bör kontrollera allt.
Klicka här för att svara

