I Svensk tanar
N nra skrev:
Hej,
Jag bygger ett hus och har ett erbjudande om en standard EL-installation för mitt hus.
Nu ska vi ha ett planeringsmöte med EL-företaget för att diskutera EL-planen och de kommer att erbjuda extraljus och uttag mm. Jag är rädd för det mötet, min granne fick sitt pris höjt med 90k :(
Med många höjda priser har jag ingen budget för extra EL-grejer.
Är det realistiskt att endast ha en minimal EL-installation enligt Svenska standardkrav? Eller är det för lite?
Finns det något jag kan förbereda för att undvika extra kostnader? Finns det någon plats där standardinstallation beskrivs - hur många minimala uttag, lampor etc.?
Något mer jag bör veta eller tänka på?
Stort tack på förhand :)
Be om att få låna standarden och kolla vad som ska ingå och hur det ska vara utfört. Kan dom inte låna ut standarden kanske dom inte själva har den och då ringer det en liten varningsklocka. Normalt ska en elinstallation utförd enligt standarden vara en bra grund och helt tillräcklig men utan "finesser". Det gäller allt som har med elinstallationer att göra även ev svagström som antenn, tele, data.

• Gilla
nra och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Läs på vad standarden innebär så att du får drt som är utlovat. Har man inte koll kan de presentera något som inte lever upp till standarden, har man accepterat förslaget så har man.
Och börjar företaget säga att det inte är standard så har du svart på vitt vad som är standard.

Stå på dig annars kör de över dig!

• Gilla
nra och 1 till
  • Laddar…
N nra skrev:
Tack!
Jag vet att det är ett känsligt ämne, men jag tror att trådlöst snart är lika med fiber, och tv är redan förlegat. Jag tänkte mest på att hoppa över data och tv-installation.
Men det är kanske en bra idé att släpa extra rör och lådor för framtiden. Smarta dimmers kan även installeras senare
Även om trådlöst är standard så vill man gärna ha en sladd i väggen till de platser där man kommer placera routrarna i sitt meshnätverk.
Dit vill man helst ha trådat för då fungerar allt som bäst, och så kommer det fortsätta vara.

nino nino skrev:
Man kan kanske sätta extra dosor och dra dubbla slangar på vissa ställen för att senare kunna komplettera med datauttag smartgrejer osv?
Smart. El är extremt svårt att komplettera i efterhand. Dyrt också

A avdpos skrev:
Även om trådlöst är standard så vill man gärna ha en sladd i väggen till de platser där man kommer placera routrarna i sitt meshnätverk.
Dit vill man helst ha trådat för då fungerar allt som bäst, och så kommer det fortsätta vara.
Helt klart.

Man bör ha ett EL-rum i mitten av huset dit elen samt fibern in är dragen. Där kan du ha meshnätverkets hub. Räcker oftast med ett litet rum på 1m².

Själva har vi inget för tillfället men när det blir bättre tider så ska jag installera allt under trappen.

Jag saknar dock kanaler för lan-kablarna så de har jag fäst i källartaket. Ser fult ut men jag bilar inte upp betongbjälklaget för att lägga in kabel i efterhand.

Tack till er alla och för era hjälpsamma kommentarer!
Jag kommer att be EL-företaget att dela standarden. Och sedan kommer att försöka lägga till extra kablar och dosor. Får se hur detta går :)

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.