1 187 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Konstigt fel takbelysning
Försöker förstå vad som händer i ett av rummen hemma.
Taklampan funkar inte i ett rum.
Alla vägguttag funkar, alla andra uttag samt belysning funkar i hela huset. Ingen säkring har utlöst.
Men mäter jag i uttaget i dosan i taket i just detta rum så har jag 0 V, mäter jag på strömbrytaren till taklampan har jag 119 V eller 0 V beroende på om den är avslagen eller inte...
Vad är det jag inte förstår?
När jag bytte lampa i armaturen så lyste den till i en kort stund (1 sekund) men sedan händer inget. Tar jag samma armatur och sätteri ett annat rum lyser det hur bra som helst. Så alltså inget fel på lampan, inget fel på armaturen och inget fel på någon säkring i hela huset.
Taklampan funkar inte i ett rum.
Alla vägguttag funkar, alla andra uttag samt belysning funkar i hela huset. Ingen säkring har utlöst.
Men mäter jag i uttaget i dosan i taket i just detta rum så har jag 0 V, mäter jag på strömbrytaren till taklampan har jag 119 V eller 0 V beroende på om den är avslagen eller inte...
Vad är det jag inte förstår?
När jag bytte lampa i armaturen så lyste den till i en kort stund (1 sekund) men sedan händer inget. Tar jag samma armatur och sätteri ett annat rum lyser det hur bra som helst. Så alltså inget fel på lampan, inget fel på armaturen och inget fel på någon säkring i hela huset.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Kan vara läge att kolla huvudsäkringarna vid elmätaren. Om en fas försvinner så kan den bakmatas genom ngn. trefas apparat, det gör att mycket kan fungera trots att fasen är borta.
Mätvärdena du visar, exakt hur har du mätt, och med vad? Dåliga batterier i en multimeter kan ge konstiga mätvärden (visar dock ofta för hög spänning då).
Ett sätt att få en bra referens att mäta mot är att koppla in en skarvkabel i jordat (fungerande) uttag, och koppla instrumentets en nätsladd till jordblecket. Även då får man inte lita till 100% på mätningen, jord kanske har lossnat i uttaget.
Mätvärdena du visar, exakt hur har du mätt, och med vad? Dåliga batterier i en multimeter kan ge konstiga mätvärden (visar dock ofta för hög spänning då).
Ett sätt att få en bra referens att mäta mot är att koppla in en skarvkabel i jordat (fungerande) uttag, och koppla instrumentets en nätsladd till jordblecket. Även då får man inte lita till 100% på mätningen, jord kanske har lossnat i uttaget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
