I samband med att vårt kök renoverades (för nästan två år sedan), hade vi en elektriker som gjorde diverse eljobb. ett av dem var att montera en Periplexkontakt (med kabel) i induktionshällen.
Nu först, ikväll luktade det bränd elektronik när vi lagade mat.. Jag öppnade upp luckan där elen går in.
Se bild. I min värld kan det inte ha varit fackmannamässigt gjort?

• Elektrisk anslutningsbox med synliga brännskador och smälta komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Der ut som att vara fel kabel och man har missat dragavlastningen

Det jag hängde upp mig främst på var byglingen där nollan går in. Den satt inte under den andra skruven, utan ovanför och därmed verkar de har brunnit där med smält plast till följd.

Hur ser kopplingsschemat ut?

O oddiq skrev:
Det jag hängde upp mig främst på var byglingen där nollan går in. Den satt inte under den andra skruven, utan ovanför och därmed verkar de har brunnit där med smält plast till följd.
Helt klart har elektrikern missat att bygeln för Nollan ska sitta under skruven !

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, supertydligt.
När den ligger över skruven uppstår dålig kontakt.

bifogar bild på kopplingsschemat. Vad gör man är hällen förbrukad nu, eller går det att åtgärda genom ny bygling, Eller kan man kräva att elfirman bekostar en ny häll?

• Elektriskt kopplingsschema för spishäll markerat med cirkel och varningssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
O oddiq skrev:
bifogar bild på kopplingsschemat. Vad gör man är hällen förbrukad nu, eller går det att åtgärda genom ny bygling, Eller kan man kräva att elfirman bekostar en ny häll?
Har elektrikern gjort fel så prata med dem, tycker absolut att de ska stå för följdskador.

Man byter plinten. Onödigt att byta hela hällen, plinten beställs enklast som reservdel.

Sedan verkar anslutningskabeln ha solida ledare så den byts också.

Vi hade samma "problem" för några veckor, flyttade in för fem år sedan och de tidigare ägarna bytte häll innan vi flyttade in (kan garantera att de inte gjorde jobbet själva). Tog ungefär fem år sen började det lukta bränd plast och det var "fulkopplat" i kopplingsdosan (typ flera trådar i samma plint). Jag är glad att hällen överlevde...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.