Hej
Jag skall byta ut befintliga strömbrytare på ovanvåningen.
I början av trappan har jag en enkel knapp som skall tända och släcka lampan i trappan och lampan precis ovanför trappan. (se bild)
När man kommer upp för trappan sitter där en dubbelknapp där den ena knappen skall tända o släcka trapp belysningen och den andra tända och släcka lampan vi har i hallen på ovanvåningen.
Sedan har vi en enkel knapp borta i hallen på ovanvåningen med.
Jag har provat mig fram o tillbaka men hittar inget som fungerar.
Med nedan kopplingsschema sker följande:
Enkel knappen nere i trappann fungerar inte alls. Men det går att tända och släcka med den ena knappen på dubbelknapp strömbrytaren.
Den andra knappen på dubbel strömbrytaren kan man tända o släcka lampan i hallen med men du kan inte tända med den och sen släcka med enkelknappen borta i hallen. Men om jag släcker med knappen på dubbelströmbrytaren så kan jag gå bort o tända o släcka med enkelknappen.
Någon som kan se något uppenbart fel jag gjort på nedan bild? eller någon idé vad jag kan testa?
Bilderna längst ner är på den gamla dubbel strömbrytaren
Jag skall byta ut befintliga strömbrytare på ovanvåningen.
I början av trappan har jag en enkel knapp som skall tända och släcka lampan i trappan och lampan precis ovanför trappan. (se bild)
När man kommer upp för trappan sitter där en dubbelknapp där den ena knappen skall tända o släcka trapp belysningen och den andra tända och släcka lampan vi har i hallen på ovanvåningen.
Sedan har vi en enkel knapp borta i hallen på ovanvåningen med.
Jag har provat mig fram o tillbaka men hittar inget som fungerar.
Med nedan kopplingsschema sker följande:
Enkel knappen nere i trappann fungerar inte alls. Men det går att tända och släcka med den ena knappen på dubbelknapp strömbrytaren.
Den andra knappen på dubbel strömbrytaren kan man tända o släcka lampan i hallen med men du kan inte tända med den och sen släcka med enkelknappen borta i hallen. Men om jag släcker med knappen på dubbelströmbrytaren så kan jag gå bort o tända o släcka med enkelknappen.
Någon som kan se något uppenbart fel jag gjort på nedan bild? eller någon idé vad jag kan testa?
Bilderna längst ner är på den gamla dubbel strömbrytaren
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Ja, du har kopplat fel
Symtomet är typiskt för att någon mellantråd / tändtråd är omkastad.
Även om det troligen är ofarligt i just detta fall ska man aldrig koppla på chans.
Du slipper mycket huvudvärk om du har en multimeter som du kan resistansmäta den gamla brytaren så att du ser hur den fungerar. Sedan kopplar du in de nya brytarna rätt från början.
Även om det troligen är ofarligt i just detta fall ska man aldrig koppla på chans.
Du slipper mycket huvudvärk om du har en multimeter som du kan resistansmäta den gamla brytaren så att du ser hur den fungerar. Sedan kopplar du in de nya brytarna rätt från början.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Finessen med den gamla typen av brytare är att man kan se mekanismen i den, det är ganska lätt att översätta det till samma typ av schema som finns bak på nya brytaren. Sen borde det inte vara några problem att se var trådarna skall placeras på nya brytaren.
Som färgerna är nu stämmer nog bara brytaren nere i trappan riktig, resten ser ut att vara blandat både inom den egna kretsen och mellan kretsarna.
Som färgerna är nu stämmer nog bara brytaren nere i trappan riktig, resten ser ut att vara blandat både inom den egna kretsen och mellan kretsarna.
Klicka här för att svara