1 070 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Element 230v
Jag kopplade 3 st elemen 230v 600w×3=1800w på en 16a säkring och 3g×1,5mm
Säkringen ska bytas till en 10A typ c.
Men elenemten började lukta och två av tre har gått sönder, och säkringen och huvursäkring hade gått, vad kan det bero på?
Jag koplade elementerna med wago. Elementkabel har 0,75mm.
Vad är felet tror ni?
Men elenemten började lukta och två av tre har gått sönder, och säkringen och huvursäkring hade gått, vad kan det bero på?
Vad är felet tror ni?
Var det rätt spänning som du släppte på elementen eller var det 400V?Mohamad Nour Imara skrev:
Jag kopplade 3 st elemen 230v 600w×3=1800w på en 16a säkring och 3g×1,5mm
Vad är felet tror ni?
Aldrig lita på färger. Helt OK att använda blå till fas om det är kabel fram.
Det är tydligt att du inte riktigt greppar frågorna här.
Äger du någon form av multimeter eller, hellre, en spänningsprovare? Kan du använda en sådan?
Bild på dosorna, bild på centralen, bild på elementen vore bra.
Varför använder du Wago om elementen har stickpropp?
Edit: Hittade den andra tråden, om varför man avsäkrar nollan. Tänker mig att det är rätt klart då vad som hänt här...
TS, du har kopplat radiatorer avsedda för 230 V på 400 V. De brinner då upp, vilket du märkt.
Det är synnerligen olämpligt att chansa när det gäller el. Man måste förstå och man måste kunna. Det är helt ok att be om hjälp och fråga men det är en fördel om man gör det innan man kopplar.
Äger du någon form av multimeter eller, hellre, en spänningsprovare? Kan du använda en sådan?
Bild på dosorna, bild på centralen, bild på elementen vore bra.
Varför använder du Wago om elementen har stickpropp?
Edit: Hittade den andra tråden, om varför man avsäkrar nollan. Tänker mig att det är rätt klart då vad som hänt här...
TS, du har kopplat radiatorer avsedda för 230 V på 400 V. De brinner då upp, vilket du märkt.
Det är synnerligen olämpligt att chansa när det gäller el. Man måste förstå och man måste kunna. Det är helt ok att be om hjälp och fråga men det är en fördel om man gör det innan man kopplar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden