Hej!
Vill byta min gamla halogendimmer till en brytare med plejd, dim 01, brytare med återfjädrande tryckknapp.
När jag öppnade för att byta såg jag att jag inte hade någon nolla. (Mina andra uttag har haft det.)
Det är svart fas och brun tandtråd.
Jag har ett "hål" (namn?) i väggen precis ovanför med en massa inkommande och utgående kablar, är det tillåtet att dra ner nolla därifrån och vad ska man tänka på?
Tänkte isf wago klämma och dra rakt ner bara..
Gör inget utan att vara säker och kontaktar isf elektriker men vill lära mig och förstå hur det funkar!
Tack på förhand!
Vill byta min gamla halogendimmer till en brytare med plejd, dim 01, brytare med återfjädrande tryckknapp.
När jag öppnade för att byta såg jag att jag inte hade någon nolla. (Mina andra uttag har haft det.)
Jag har ett "hål" (namn?) i väggen precis ovanför med en massa inkommande och utgående kablar, är det tillåtet att dra ner nolla därifrån och vad ska man tänka på?
Gör inget utan att vara säker och kontaktar isf elektriker men vill lära mig och förstå hur det funkar!
Tack på förhand!
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Om den svarta är fas och kommer ifrån samma dosa/grupp där du har nollan och den nollan sedan går till lasten (taklampan som ska styras) ska det väl inte vara några problem att skarva på och dra ned nolla till plejden.K Kingedvard89 skrev:Hej!
Tack på förhand!
Obs! Själv amatör så DU måste vara helt säker på vad du gör, tex om och hur du terminerar och mäter.
Plejden måste ju inte sitta i samma dosa som brytaren. Det går lika bra att t ex sätta den i takdosan vid lampan , om det finns obruten fas där, eller i en dosa på vägen där nödvändiga ledare finns.
Men just i det här fallet låter det som en enkel operation att dra fram nolla till strömbrytaren.
Men just i det här fallet låter det som en enkel operation att dra fram nolla till strömbrytaren.
Tack för svar!
Googlat runt mkt och får lite olika uppfattningar..
Har gjort ett schema för hur jag fattar det hur det ska vara, vill ni kika och se hur det ser ut? Ska ej göra något men vill lära mig. Så här tänker jag:
Har jag fattat det rätt?
Googlat runt mkt och får lite olika uppfattningar..
Har gjort ett schema för hur jag fattar det hur det ska vara, vill ni kika och se hur det ser ut? Ska ej göra något men vill lära mig. Så här tänker jag:
- Plejden får last och nolla från samma grupp (ev sätter jag plejden längre upp i mitt "hål" som jag fick föreslagit,eller drar ner en nolla.)
- På fasen sätter jag en wago och drar en fas till min brytare, som är en renova 1 trapp med återfjädrande tryckknapp.
- Mellan plejden, utgång 1, drar jag en 1,5mm kabel till brytare utgång.
- Från plejden går sedan tändtråden till själva lampan.
Har jag fattat det rätt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Det ser bra ut. Du fick ett bra svar i #2 så du behöver inte googla mer. Det enda som saknas i din skiss är en neutralledare till lampan, men den har du ju redan på plats i verkligheten.
Tack för svar!Bo.Siltberg skrev:
En annan grej jag tänkt på är att det står att plejden ska ha obruten fas, vad räknad som obruten? Om jag kopplar en wago från fasen till t.ex ljuskällan, är fasen då bruten till plejden eller vad menas?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Tack alla för bra och snabba svar, grymt forum det här! Installerat den jag frågade om plus en till och det funkar perfekt!
Klicka här för att svara