Hej!

Ska byta till en smart strömbrytare.

En takfläkt med lampa (där jag har vedkamin), vill kunna slå på den när temperaturen når en viss temp men framförallt slå av den automatiskt när motsvarande händer.

Se bilden på uttaget nedan samt bild på den nya omkopplaren jag vill byta till.

Är det två fas-trådar in i den gamla omkopplaren? Varför det i så fall, finns det äldre varianter av omkopplare som använde två faser eller gör man så ibland och av vilken anledning?

Om antagandet med vilka som är fas och tändtrådar stämmer:

Några förslag på hur det ska kopplas? Se bilden på den nya strömbrytaren nedan, ska jag koppla in båda fastrådarna i ”L” och tandtrådarna (brun och vit) i L1 och L2
 
  • Någons hand håller en vägguttagets insida med synliga trådar och anslutningar under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en Aqara smart väggströmbrytare med installationsinstruktioner och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ä Äpplesnö skrev:
Hej!

Ska byta till en smart strömbrytare.

En takfläkt med lampa (där jag har vedkamin), vill kunna slå på den när temperaturen når en viss temp men framförallt slå av den automatiskt när motsvarande händer.

Se bilden på uttaget nedan samt bild på den nya omkopplaren jag vill byta till.

Är det två fas-trådar in i den gamla omkopplaren? Varför det i så fall, finns det äldre varianter av omkopplare som använde två faser eller gör man så ibland och av vilken anledning?

Om antagandet med vilka som är fas och tändtrådar stämmer:

Några förslag på hur det ska kopplas? Se bilden på den nya strömbrytaren nedan, ska jag koppla in båda fastrådarna i ”L” och tandtrådarna (brun och vit) i L1 och L2
Fasen går vidare till t.ex. Ett uttag under strömbrytaren. Då brukar man skarva faserna i brytaren. Om svart är fas och brun, vit ör tändtrådar så har du tänkt rätt.
 
Det är en kronbrytare du har och den svarta är vidarekopplad, troligen till ett uttag. Den nya apparaten är inte utförd för vidarekoppling så du får skarva den svarta med typ en Wago bakom den nya brytaren.
 
E elmont skrev:
Det är en kronbrytare du har och den svarta är vidarekopplad, troligen till ett uttag. Den nya apparaten är inte utförd för vidarekoppling så du får skarva den svarta med typ en Wago bakom den nya brytaren.

Om jag tvinnar ihop trodådarna och trycker in dem i L, gör jag något otillåtet då?
 
E elmont skrev:
Det är en kronbrytare du har och den svarta är vidarekopplad, troligen till ett uttag. Den nya apparaten är inte utförd för vidarekoppling så du får skarva den svarta med typ en Wago bakom den nya brytaren.
Har du tips på den minsta möjliga kopplingsplint/wago lösning som passar för ändamålet? Vore bra om detta fick plats i dosan bakom brytaren.
 
T Tompafix skrev:
Fasen går vidare till t.ex. Ett uttag under strömbrytaren. Då brukar man skarva faserna i brytaren. Om svart är fas och brun, vit ör tändtrådar så har du tänkt rätt.
Om jag tvinnar ihop trodådarna och trycker in dem i L, gör jag något otillåtet då? Riskerar jag brand?
 
E elmont skrev:
Det är en kronbrytare du har och den svarta är vidarekopplad, troligen till ett uttag. Den nya apparaten är inte utförd för vidarekoppling så du får skarva den svarta med typ en Wago bakom den nya brytaren.
kan jag t ex ”offra uttaget” (förvisa frugans eldamsugare till annat rum) och bara tejpa och lämna tråden ner till uttaget okopplad, eller innebär det annan risk?
 
Ä Äpplesnö skrev:
Om jag tvinnar ihop trodådarna och trycker in dem i L, gör jag något otillåtet då?
Om de får plats utan att några kardeler sticker utanför är det nog inga problem. Det brukar sägas att man inte skall tvinna ihop dem.
Ä Äpplesnö skrev:
Har du tips på den minsta möjliga kopplingsplint/wago lösning som passar för ändamålet? Vore bra om detta fick plats i dosan bakom brytaren.
Wago 773 med fyra hål är ganska kompakt. Finns på både Jula och Clas Ohlson.
 
Ä Äpplesnö skrev:
Har du tips på den minsta möjliga kopplingsplint/wago lösning som passar för ändamålet? Vore bra om detta fick plats i dosan bakom brytaren.
https://www.elfa.se/sv/toppklaemma-...VC18YCh0jmQ6PEAQYAyABEgJLWvD_BwE&gclsrc=aw.ds
eller
https://www.dustinhome.se/product/5...MInpSp-oD2-gIViqkYCh3KzAHZEAQYASABEgLH0vD_BwE
Tar minimalt med plats
Ps
För att få till en bra anläggning ska man använda "grejerna" som tänkt av tillverkaren, din "apparat" är inte avsedd för överkoppling och då ska man inte använda den för överkoppling. Att det är lite besvärligt att lösa "problemet" är ingen orsak till att göra "avsteg".
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Ä Äpplesnö skrev:
Är det två fas-trådar in i den gamla omkopplaren? Varför det i så fall, finns det äldre varianter av omkopplare som använde två faser eller gör man så ibland och av vilken anledning?
Strömbrytaren har två terminaler för varje ledare, för att kunna skarva en ledare vidare till något annat. Dessa två terminaler sitter ju precis bredvid varandra, och märkningen på denna strömbrytare är också så tydlig att den visar att dessa två terminaler är internt förbundna med varandra. Så det är inte så att strömbrytaren matas med två faser, utan fasledaren skarvas.
Ä Äpplesnö skrev:
Om antagandet med vilka som är fas och tändtrådar stämmer:
Och vad är det antagandet? Du skulle kanske fortsatt i din förra tråd där du fick ett antagande istället för att starta en ny med samma fråga
https://www.byggahus.se/forum/threads/stroembrytare-med-eller-utan-neutral.471013
 
Den
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Strömbrytaren har två terminaler för varje ledare, för att kunna skarva en ledare vidare till något annat. Dessa två terminaler sitter ju precis bredvid varandra, och märkningen på denna strömbrytare är också så tydlig att den visar att dessa två terminaler är internt förbundna med varandra. Så det är inte så att strömbrytaren matas med två faser, utan fasledaren skarvas.
Alright! Kan jag provisoriskt (tills jag inhandlat lämplig kopplingsplint) trycka in båda faserna i L utan att riskera liv och lem?

Och vad är det antagandet? Du skulle kanske fortsatt i din förra tråd där du fick ett antagande istället för att starta en ny med samma fråga
[länk]
Blir lite mer intresse kring ny tråd kontra gammal. Det var ju ändå en ny brytare det handlade om.
 
Då har jag monterat allt såhär tills jag hinner köpa en kopplingsplint.

se bilden.

Lite koppar synligt, förtjockt för att pula in det svarta. Tar jag stora risker med detta?
 
  • Eluttag monterat utan kopplingsplint, synliga koppartrådar och tillfälligt isolerade ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du bara fått in skalade delen från båda trådarna helt under skruven kan du ta det lungt så länge. Dra lite i trådarna så de sitter fast och känn på skruven efteråt så är det bra. Det är bättre att det syns lite koppar än att du inte når i botten på ett bra sätt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ä Äpplesnö skrev:
Alright! Kan jag provisoriskt (tills jag inhandlat lämplig kopplingsplint) trycka in båda faserna i L utan att riskera liv och lem?
Det framgår inte. Först och främst ska plinten i dessa strömbrytare ha plats för 2 x 1.5 mm² vilket ska framgå av dess installationsanvisning (som du inte har någon länk till). Det är annars lätt att prova ifall två ledare går i utan besvär och utan att någon kardel vill gå utanför. Det handlar alltså främst om erfarenhet och händighet att kunna ansluta två likadana ledare under samma skruv. Du har fått några kontrollpunkter av GK100 ovan. Om du lyckades med detta vet jag inte.
Ä Äpplesnö skrev:
Blir lite mer intresse kring ny tråd kontra gammal. Det var ju ändå en ny brytare det handlade om.
Det fanns ingen utestående fråga i din förra tråd.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det framgår inte. Först och främst ska plinten i dessa strömbrytare ha plats för 2 x 1.5 mm² vilket ska framgå av dess installationsanvisning (som du inte har någon länk till). Det är annars lätt att prova ifall två ledare går i utan besvär och utan att någon kardel vill gå utanför. Det handlar alltså främst om erfarenhet och händighet att kunna ansluta två likadana ledare under samma skruv. Du har fått några kontrollpunkter av GK100 ovan. Om du lyckades med detta vet jag inte.
Det blev som på bilden. Alla kardeler i.
 
  • Montering av en vägguttag med anslutna kablar och alla terminaler korrekt anslutna inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.