16 304 läst ·
58 svar
16k läst
58 svar
Hög belastning på en fas gör att laddbox begränsas helt.
OM det är den jag tänker på vet jag inte men ingen på jobbet som de senaste året som tagit ut hybrider har en anslutning för annat än 1fas laddning.
Jag ser att jag formulerade mig slarvigt. De flesta elbilar har stöd för extern laddare. De flesta laddhybrider har det såvitt jag vet inte även om det finns undantag. Men det finns en del laddhybrider som kan ladda från två faser. Audi har det så i alla fall på några modeller och följaktligen 7,2 kW laddeffekt.snuttjulle skrev:
Steffe11 skrev:
Nya mercedeshybrider laddar väl med tvåfas 16A? 7,x kW typ.Bo.Siltberg skrev:
Tack för all hjälp. Dock snurrat runt ett varv och återkommit till ursprungsproblemet. Jag vill ladda min bil på L2 och L3. Kan jag byta plats på L1 och L3 i laddboxen eller blir det fel med lastbalaseringen då?K Kastar_spjut_i_radhus skrev:
Ibland blir det omvägar. Ja. Med de förutsättningarna blir det utmärkt att byta L1 mot L3 på laddaren. Det blir din lastbalansering. Är värmepumpen alltså enfas?Steffe11 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Det är första gången du nämner att du har ström även på L2 som härrör från bil och ev BVP. Det är bara bilen som skulle kunna dra +16 A.Steffe11 skrev:
Det är visserligen ingen stjärnglans över MB numera, men jag har för mig att den kan ta två faser. 7 kW på en fas är orimligt. Svaret finns i bruksanvisningen eller teknisk spec till bilen.
Sedan har du som nämnts uppenbarligen nånting mer på L1 vid detta tillfälle, spis, ugn, dammsugare, luftavfuktare... Så det kan finnas anledning att se över fasfördelningen av apparater i huset. Om du kan få fram statistik på fasströmmen så ser du om L3 över tid är lågt belastad.
I vilket fall är det fel att ställa laddboxen på 20 A, och det är fel att du inte fick någon information om hur den fungerar. Du ska ha fått information om ifall du har en lastbalansering eller inte. Men tydligen går det till så här. Så en enkel lösning för stunden är att ställa ned laddströmmen till t.ex 10 A.
Steffe11 skrev:
Nej, det är därför man behöver Equalizern.
https://easee.com/se/tillbehor/equalizer/
Redigerat:
Klicka här för att svara