I vilka fall säkrar man nollan?
 
I väldigt få fall. Jag antar att frågan hänger ihop med din andra tråd om element? Förmodligen har man använt blå som ena fasen för att mata elementen med 400 Volt och om man inte mäter utan bara tittar på färgerna kan man förledas att tro att den blåa ledaren är nolla.
 
  • Gilla
tille1 och 1 till
  • Laddar…
IT-system har jag för mig har det (om man nu kallar det för nolla där).
 
  • Gilla
Johan.da
  • Laddar…
Jag är förvånad efter erfarna som är i denna forum.
Tack för hjälp.
 
tommib
Det finns ingen nolla i IT-system.

Började skriva något om den andra tråden men såg att useless redan tagit upp det. Då är det nog rätt klart vad som hänt där...
 
tommib
Det där är en strömställare, inte en säkring.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Tvåpoliga dvärgbrytare används vid inmatningscentraler på exempelvis fritidsbåtar där man inte vet till 100% var fasen eller neutralledaren hamnar pga ansluningskablar.
Att säkra nollan enbart ska inte göras. Lika så ska neutralledaten säkras så måste även fasen säkras i samma flerpoliga säkring.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.