2 131 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Säkra nollan
I väldigt få fall. Jag antar att frågan hänger ihop med din andra tråd om element? Förmodligen har man använt blå som ena fasen för att mata elementen med 400 Volt och om man inte mäter utan bara tittar på färgerna kan man förledas att tro att den blåa ledaren är nolla.
Det finns 4-pol säkringar, men de används mer i industrisammanhang med mycket övertoner och så.
https://hager.com/se/katalog/produkt/sbn463-stromstallare-4-pol-63a
https://hager.com/se/katalog/produkt/sbn463-stromstallare-4-pol-63a
Tvåpoliga dvärgbrytare används vid inmatningscentraler på exempelvis fritidsbåtar där man inte vet till 100% var fasen eller neutralledaren hamnar pga ansluningskablar.
Att säkra nollan enbart ska inte göras. Lika så ska neutralledaten säkras så måste även fasen säkras i samma flerpoliga säkring.
Att säkra nollan enbart ska inte göras. Lika så ska neutralledaten säkras så måste även fasen säkras i samma flerpoliga säkring.
Klicka här för att svara
