Bifogat är det enda medlevererade kopplingsschemat för en värmeaktor som ska klara styrdon på 24 eller 220V AC.
Om man nu som rörisen önskar använder sig av ställdon för 24V, borde då inte inkopplingen se ut så här om man använder en mellantransformator som levererar 24V AC på sekundärsidan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man nu som rörisen önskar använder sig av ställdon för 24V, borde då inte inkopplingen se ut så här om man använder en mellantransformator som levererar 24V AC på sekundärsidan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det är Uppnor WGF som rörisen tänkt använda: "För Uponor Vario B Fördelare WGF. M28 invändig gänga. IP54. 24V (NC) Normally Closed."J jonaserik skrev:
Värmeaktorn som beskriven, klarar alltså 24 eller 220V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 514 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 514 inlägg
Tänkt använda , vad för värmekälla , VP/EL/VED , tänk dig för när det gäller GV , det med termodon gör att det blir att det är bäddat för problem i framtiden. Det går utmärkt att strypa in GV och låta värmekällan sköta tempen fram. Har man både radiatorer och GV så ska det sitta en maxtermostet vid fördelaren för GV så slingorna inte får för högt värme. En s.k central för GV kostar skjortan , kanske 10 kkr och i mitt tycke att kasta pengarna i sjön. Klart att dom vill sälja och tjäna pengar, mitt har fungerat i 25 år nu utan dom och central.
Är det KNX som avses. bara en undran då , varför lägga en massa pengar på något som inte absolut behövs. Finns nog andra hål att stoppa dom i. Men klart i dag är trenden att trassla till allt med en massa elektronik och ingen enkelhet. Samt sitta på andra sidan klotet och kolla allt i huset.S swirve skrev:
Givetvis ska radiatorer/golvvärme vara rätt injusterat så att ”rätt” rumstemperatur erhålls och att det centrala reglersystemet reglerar framledningen.
Det termostater/styrdon ska reglera är att strypa flödet när rummet får extern tillskottsvärme i form av tex solinstrålning.
Det termostater/styrdon ska reglera är att strypa flödet när rummet får extern tillskottsvärme i form av tex solinstrålning.
...nu var det ju inte alls det som var frågan, men okJ jonaserik skrev:
Värmeaktorerna kostar runt 2 000 och kan agera ”controller” så det behövs inget ytterligare förutom en tempgivare för 70 kr i varje rum för att mäta aktuell temperatur så, så speciellt dyrt blir det inte. Jag vill hur som helst kunna ställa temperaturen per rum utan att behöva gå och skruva på ventilerna i golvvärmefördelarna. I övrigt bergvärmepump och kakelugnar/kamin i några av rummen. Eldar jag t ex i kakelugnen i ett av rummen är det rätt onödigt att släppa på en massa golvvärme dit.
japp, eller när man eldar i kakelugn/kamin.Demmpa skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 514 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 514 inlägg
Hm, jag skickade ju bara en länk till theben... Har man investerat i KNX i resten av huset känns ju det som mycket bättre lösning än nåt från gv tillverkarna. Om man vill ha rumsreglering. Jag har bara strypt in mina slingor och det funkar bra, men finns det kakelugnar är det ju bra tex.J jonaserik skrev:
Spontant skulle jag säga att skissen på inkoppling med 24v är rätt, men jag hade verifierat det med theben innan jag kopplade in. Väldigt dåligt datablad..
