Hej,
Jag började renovera hallen och röjde bort några garderober.
Till min förvåning hittade jag matarkabeln kommandes från golvet, vilket sabbade mina planer lite.. :)
Jag har två funderingar jag skulle behöva hjälp med av någon som kan och vet.

1. Är det tillåtet att bila bort den bit av betongen, skära upp en bit i gipsväggen och "fälla in" denna matarkabel?
Om det är tillåtet kommer det dock resultera i att den blir för kort. Hur löser jag det? Kan man möblera om elcentralen och sätta inkommande längre ner i stället för högst upp?

2. Jag skulle vilja ha två infällda uttag i de rödmarkerade områdena. Kan detta lösas utan att riva hela väggen eller räcker det att öppna upp lite så en dosa kan skruvas fast i en regel? Går det sen att dra dit rör med kabel? Får det lov att vara flexirör?

Tack för svar!

• Interiör med elcentral, kablar, verktyg på golvet, vit dörr och nedklottrad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 inte tillåtet, ska ligga i rör i en vägg. Var kommer den ifrån " källaren " Är den synlig där. Då kan ett rärfällas in i väggen som går ner genom bjälklaget och en ny bit skarvas på
2 Skär av skivan ca 10 cm under centralen och ta bort den, då kan du få dit både dosa/or och förlägga en flexslang som trådar dras i. är att skarva skivan så sätts en bräda bakom som skruvas i den övre delen och går ner en bit nedanför,. blir fäste i skarven.

tommib
Eftersom elmätaren inte syns i bild kan vi anta att denna kabel sitter efter den och således är din. Du kan göra vad du vill med den så länge det håller sig till elinstallationsreglerna.

Kabeln får förläggas dolt i vägg utan enligt reglerna men ska då skyddas mot genomspikning. Det är också en allmänt dålig idé att inte använda rör.

Man kan möblera om centralen och sätta huvudbrytaren längst ner.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Tack för era snabba svar!
Kabeln kommer genom en platta på mark, så det är svårt att komma åt den från det hållet.
Lutar åt att bila bort betongen, ta bort gipsplattan upp till centralen och lägga in en en slang och sen möblera om centralen för att vinna tillbaka de cm som kommer saknas.

Eluttaget längst till vänster, hur kommer jag dit smidigast?

Bara skruva ned skivan :devilish:

Edit . eller skära av den 30 cm upp och koppla ihop med uttaget till höger. Normalhöjd vägguttag 200 Centrum från golv

• Gilla
Adisa
  • Laddar…
Grymt, tack!

tommib tommib skrev:
Eftersom elmätaren inte syns i bild kan vi anta att denna kabel sitter efter den och således är din. Du kan göra vad du vill med den så länge det håller sig till elinstallationsreglerna.

Kabeln får förläggas dolt i vägg utan enligt reglerna men ska då skyddas mot genomspikning. Det är också en allmänt dålig idé att inte använda rör.

Man kan möblera om centralen och sätta huvudbrytaren längst ner.
Får man förlägga enstaka kablar löst i väggen utan rör/slang? Jag har en bestämd känsla av att installationen i sin helhet ska vara utfört enligt samma "metod".
Det skulle i det här fallet innebära rör/slang

tommib
E elmont skrev:
Får man förlägga enstaka kablar löst i väggen utan rör/slang? Jag har en bestämd känsla av att installationen i sin helhet ska vara utfört enligt samma "metod".
Det skulle i det här fallet innebära rör/slang
Utan att ha kollat upp det skulle jag säga att det faller på sin egen orimlighet. Det skulle innebära att en installation t.ex. måste vara helt infälld eller helt utanpåliggande.

Jag kommer inte på något regelmässigt som hindrar att man fäller in en enstaka kabel.

Med det sagt så tycker jag, precis som jag skrev i förra inlägget, att det är en dålig idé att inte använda rör/slang.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Min minnesbild kommer från den tid då det var en nyhet med lös kabel i hus och någon fortbildning gällande just det. Det var ju rätt länge sedan och har i mitt fall aldrig varit en aktuell metod så jag kan mycket väl minnas fel.
Men mins jag inte fel så gällde "icke blandningen" lös kabel kontra rör/slang.

tommib
Jag hittar inget om det i HB444 men det kan ju finnas i någon annan dokumentation som jag inte har. Som sagt, jag kan inte se någon logisk anledning till att man inte skulle få blanda.

Edit: Å andra sidan är ju reglerna inte alltid logiska...

Kabel direkt i vägg är nr 3 av drygt 50 olika förläggningssätt som beskrivs i reglerna.

Vid en nyinstallation gör vi dock inte så i Sverige. Men vid renovering/ombyggnad kan det finnas motiv.

Mekaniskt skydd är en separat fråga. Jag skulle hävda att zonen rakt nedanför och ovanför en elcentral är fredad, i hela centralens bredd. Där borrar man inte utan att kolla noga först.

Om nu TS hackar loss kabeln och lossar den ifrån elcentralen så går den kanske att dra in i ett rör, men frågan är om det finns någon vits med det. Då ska röret i så fall ansluta till markröret på något sätt, eller vara åtkomligt utanför byggnaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.