OK inte fel att få en sänkning om det finns en ytterligare värmekälla. Bara att om GV är ingjuten så är det väldigt trögt åt både + och - . .
 
Om man tittar på produkten blir det tydligt att TS har rätt.
Om ställdonen drivs med 24V så ansluts 24V till ställdonscontrollern (övre vänstra hörnet i bilden).
Själva controllern drivs med 220V (nedre mitten).

KNX bussystem modul, inställningsknappar, indikatorljus, elektrisk utrustning, theben märke, väggmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
En multicentral , kan ta allt mellan 24 VAC till 230VAC , framgår inte om den reglerar ut 24 eller 230 till donen, det måste kollas upp. Inget bra om det blir fel spänning på donen. Donen måste ha rätt spänning och centralen kanske ger 24 VAC ut, oavsett spänning in.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Ja, allt annat än tydligt. Får kolla med Theben.
 
Så som jag förstår det så reglerar den ut den spänning som den har på ”ingången” L3 / L7.

Är det 24VAC på L3 så är det 24VAC på C1-C3.
Är det 110VAC på L3 så är det 110VAC på C1-C3.
Osv.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Så som jag förstår det så reglerar den ut den spänning som den har på ”ingången” L3 / L7.

Är det 24VAC på L3 så är det 24VAC på C1-C3.
Är det 110VAC på L3 så är det 110VAC på C1-C3.
Osv.
Jo, så har jag också förstått det men det tar emot att dra ihop "noll"-utgången på transformatorns sekundärsida med nollorna från manöverdonen och koppla ihop det med nollan i 220V-kretsen (N2), men det kanske är så man gör?

Har i alla fall skickat en fråga till Theben - förhoppningsvis kommer det ett svar i morgon.
 
Att koppla ihop ena 24VAC-utgången med N är ganska vanligt i vissa applikationer.
Vissa transformatorer är byggda så från fabrik.
 
krillek krillek skrev:
Jo, så har jag också förstått det men det tar emot att dra ihop "noll"-utgången på transformatorns sekundärsida med nollorna från manöverdonen och koppla ihop det med nollan i 220V-kretsen (N2), men det kanske är så man gör?

Har i alla fall skickat en fråga till Theben - förhoppningsvis kommer det ett svar i morgon.
Finns ingen anledning till att du ska koppla ihop nollorna håll delen 24 VAC till ställdonen för sig. Och så mycket tydligare än det som visats här blir det knappast.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är inget konstigt, det sitter triac som styr ställdonens krets med matningsspänningen.

Triac:en kopplar L3 (som är ansluten på ena polen av transformatorn) till C1-C3 som i sin tur är kopplad till ena polen på ställdonet. Andra polen på ställdonet är kopplat till den andra polen på transformatorn.

Så, TS ritning är den rätta, inget hopkopplande med transformators sekundär 24 V med nätets nolla ska göras.
 
  • Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är inget konstigt, det sitter triac som styr ställdonens krets med matningsspänningen.

Triac:en kopplar L3 (som är ansluten på ena polen av transformatorn) till C1-C3 som i sin tur är kopplad till ena polen på ställdonet. Andra polen på ställdonet är kopplat till den andra polen på transformatorn.

Så, TS ritning är den rätta, inget hopkopplande med transformators sekundär 24 V med nätets nolla ska göras.
Låter bra! Tycker fortfarande att det är märkligt att inte detta beskrivs i produktdokumentationen...
 
Fick besked (efter lite knorrande från säljaren) att mitt ursprungliga antagande och schema är det korrekta sättet att ansluta. Han var väldigt tydlig med att man ska kunna förväntas kunna detta om man har "grundläggande kunskaper i ellära" och att de egentligen inte får informera om hur det ska göras vid en 24V-installation.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
S
krillek krillek skrev:
Fick besked (efter lite knorrande från säljaren) att mitt ursprungliga antagande och schema är det korrekta sättet att ansluta. Han var väldigt tydlig med att man ska kunna förväntas kunna detta om man har "grundläggande kunskaper i ellära" och att de egentligen inte får informera om hur det ska göras vid en 24V-installation.
Men sluta, vilken dryg jävla säljare... Jag utvecklar div elektronikprylar och med den dokumentation som fanns var det inte alls solklart. Och med prylar som ansluts till 230V (eller högre spänning) så antar man inte saker utan ser till att bekräfta ens antaganden, precis som du gjorde!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.