2 898 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Otydligt kopplingsschema?
En multicentral , kan ta allt mellan 24 VAC till 230VAC , framgår inte om den reglerar ut 24 eller 230 till donen, det måste kollas upp. Inget bra om det blir fel spänning på donen. Donen måste ha rätt spänning och centralen kanske ger 24 VAC ut, oavsett spänning in.
Jo, så har jag också förstått det men det tar emot att dra ihop "noll"-utgången på transformatorns sekundärsida med nollorna från manöverdonen och koppla ihop det med nollan i 220V-kretsen (N2), men det kanske är så man gör?Demmpa skrev:
Har i alla fall skickat en fråga till Theben - förhoppningsvis kommer det ett svar i morgon.
Finns ingen anledning till att du ska koppla ihop nollorna håll delen 24 VAC till ställdonen för sig. Och så mycket tydligare än det som visats här blir det knappast.krillek skrev:
Jo, så har jag också förstått det men det tar emot att dra ihop "noll"-utgången på transformatorns sekundärsida med nollorna från manöverdonen och koppla ihop det med nollan i 220V-kretsen (N2), men det kanske är så man gör?
Har i alla fall skickat en fråga till Theben - förhoppningsvis kommer det ett svar i morgon.
Det är inget konstigt, det sitter triac som styr ställdonens krets med matningsspänningen.
Triac:en kopplar L3 (som är ansluten på ena polen av transformatorn) till C1-C3 som i sin tur är kopplad till ena polen på ställdonet. Andra polen på ställdonet är kopplat till den andra polen på transformatorn.
Så, TS ritning är den rätta, inget hopkopplande med transformators sekundär 24 V med nätets nolla ska göras.
Triac:en kopplar L3 (som är ansluten på ena polen av transformatorn) till C1-C3 som i sin tur är kopplad till ena polen på ställdonet. Andra polen på ställdonet är kopplat till den andra polen på transformatorn.
Så, TS ritning är den rätta, inget hopkopplande med transformators sekundär 24 V med nätets nolla ska göras.
Låter bra! Tycker fortfarande att det är märkligt att inte detta beskrivs i produktdokumentationen...D Dilato skrev:Det är inget konstigt, det sitter triac som styr ställdonens krets med matningsspänningen.
Triac:en kopplar L3 (som är ansluten på ena polen av transformatorn) till C1-C3 som i sin tur är kopplad till ena polen på ställdonet. Andra polen på ställdonet är kopplat till den andra polen på transformatorn.
Så, TS ritning är den rätta, inget hopkopplande med transformators sekundär 24 V med nätets nolla ska göras.
Fick besked (efter lite knorrande från säljaren) att mitt ursprungliga antagande och schema är det korrekta sättet att ansluta. Han var väldigt tydlig med att man ska kunna förväntas kunna detta om man har "grundläggande kunskaper i ellära" och att de egentligen inte får informera om hur det ska göras vid en 24V-installation.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 513 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 513 inlägg
Men sluta, vilken dryg jävla säljare... Jag utvecklar div elektronikprylar och med den dokumentation som fanns var det inte alls solklart. Och med prylar som ansluts till 230V (eller högre spänning) så antar man inte saker utan ser till att bekräfta ens antaganden, precis som du gjorde!krillek skrev:
Fick besked (efter lite knorrande från säljaren) att mitt ursprungliga antagande och schema är det korrekta sättet att ansluta. Han var väldigt tydlig med att man ska kunna förväntas kunna detta om man har "grundläggande kunskaper i ellära" och att de egentligen inte får informera om hur det ska göras vid en 24V-installation.
Klicka här för att svara

