16 304 läst ·
58 svar
16k läst
58 svar
Hög belastning på en fas gör att laddbox begränsas helt.
Hej,
Upptäckte idag att den nyinstallerade laddboxen stod i pausläge då tillgänglig effekt enligt lastbalanseringen inte var tillräcklig. Matlagning pågick samtidigt med en platta (givetvis den stora med stekpanna) på spisen (hederlig keramikhäll avsäkrad 3x16) och ugnen som var på (1x16). Totalt var förbrukningen på L1 >20 A, L2 och L3 låg på under 1 A momentant under den lilla stunden jag kollade. Huvudsäkringarna är på 25 A så laddboxen (som kräver minst 6 A) begränsades således helt. Bör man se över elanläggningen för att om möjligt balansera om mellan faserna? Jag är helt rudis på el och skulle inte ens få för mig att byta ett vägguttag så ingen risk för hempul. Spontant känns det som att man kan kasta om tåtarna till spishällen så att storplattan och ugnen inte hamnar på samma fas, men det kanske inte är så en 3-fas spis funkar.
Lastbalanseringen gjorde iaf sitt jobb som tänkt.
Upptäckte idag att den nyinstallerade laddboxen stod i pausläge då tillgänglig effekt enligt lastbalanseringen inte var tillräcklig. Matlagning pågick samtidigt med en platta (givetvis den stora med stekpanna) på spisen (hederlig keramikhäll avsäkrad 3x16) och ugnen som var på (1x16). Totalt var förbrukningen på L1 >20 A, L2 och L3 låg på under 1 A momentant under den lilla stunden jag kollade. Huvudsäkringarna är på 25 A så laddboxen (som kräver minst 6 A) begränsades således helt. Bör man se över elanläggningen för att om möjligt balansera om mellan faserna? Jag är helt rudis på el och skulle inte ens få för mig att byta ett vägguttag så ingen risk för hempul. Spontant känns det som att man kan kasta om tåtarna till spishällen så att storplattan och ugnen inte hamnar på samma fas, men det kanske inte är så en 3-fas spis funkar.
Keramikhällar brukar vara anslutna till två faser. Sedan läggen man ugnen på den tredje. Du kanske skall titta under en lite längre stund eftersom spisar har en effekt som pulserar sakta. Men det låter som att du hittat något skumt. Det är inte välbalanserat om du har 20A belastning på en fas och 1A på övriga. Du har säkert möjlighet att flytta laster så att det blir jämnare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Ja, det borde gjorts vid installationen av laddstationen och du borde ha blivit upplyst om hur laddstationens "balansering" fungerar IMHO. Detta borde inte ha varit en överraskning. Såsom lastregleringen fungerar i de flesta laddstationer och elbilar så krävs det att övrig belastning i huset är jämnt fördelad mellan faserna.N Nuno skrev:
Jag har svårt att få det till annat än att någon missförstått funktionen när det börjat prata om lastbalansering på elbilsladdare. Den kan inte balansera lasten bara begränsa den. Ändå är det många som kallar det för lastbalansering.
Under en längre period kunde jag inte ladda bilen när ugnen var på utan att lösa en huvudsäkring. När jag till slut undersökte det hela så visade det sig att ugnen, varmvattenberedaren (en av två faser), golvvärmen i badrummet och laddaren till bilen låg på samma fas. 20A huvudsäkringen höll inte så länge vid 32A belastning.
Under en längre period kunde jag inte ladda bilen när ugnen var på utan att lösa en huvudsäkring. När jag till slut undersökte det hela så visade det sig att ugnen, varmvattenberedaren (en av två faser), golvvärmen i badrummet och laddaren till bilen låg på samma fas. 20A huvudsäkringen höll inte så länge vid 32A belastning.
Enligt gruppförteckningen så är det spis på 3 säkringar och ugn på en egen. Kollade som sagt bara momentant och bilen var redan fulladdad (råkade bara se att det stod i appen att den ”kopplat ifrån” p.g.a. effektbrist)A Avemo skrev:Keramikhällar brukar vara anslutna till två faser. Sedan läggen man ugnen på den tredje. Du kanske skall titta under en lite längre stund eftersom spisar har en effekt som pulserar sakta. Men det låter som att du hittat något skumt. Det är inte välbalanserat om du har 20A belastning på en fas och 1A på övriga. Du har säkert möjlighet att flytta laster så att det blir jämnare.
Och om en fas drog 20A och dom övriga under1 A så kan det knappast vara spisen som är problemet OM det inte handlar om en enfasspis.N Nuno skrev:Hej,
Laddning kommer till mestadels ske på nätterna så där lär det inte bli något problem. Och lastbalanseringen (eller lastbegränsaren man nu ska använda en annan term) verkar ju fungera som tänkt.B BSOD skrev:
Spis och ugn som jag funderar på om de ligger på samma fas. En platta på drog ~8-10 A när termostaten till ugnen slog till så hoppade det upp till 20 A. Då allt stängdes av så sjönk allt till <1 A.E elmont skrev:
Är det en stor spishäll? Det normala för en häll med fyra plattor är de två högra plattorna på en fas och de två vänstra på en annan. Sedan är det upp till installatören att se till att ugnen hamnar på den tredje. Så om du vill undersöka hur väl balanserade lasterna är mellan faserna är det en utmärkt idé att titta på häll och ugn. Men det kan ju förstås finnas andra problem.N Nuno skrev:
Tror jag hänger med hyggligt i hur ”balanseringen” fungerar, att det mer är en effektvakt som stryper det som går till laddboxen om övriga huset drar mer ström. Och i detta fallet fanns det ingen kräm kvar på L1 varpå den ströp helt. Kanske är helt fel ute? Hade ingen aning om att vi hade en snedbelastning mellan faserna, inte tänkt på det då jag aldrig skjutit någon säkring.Bo.Siltberg skrev:
Ja, det borde gjorts vid installationen av laddstationen och du borde ha blivit upplyst om hur laddstationens "balansering" fungerar IMHO. Detta borde inte ha varit en överraskning. Såsom lastregleringen fungerar i de flesta laddstationer och elbilar så krävs det att övrig belastning i huset är jämnt fördelad mellan faserna.
Med detta så är det så gott som säkert att ugn och häll ligger på samma fas. Det är troligen enkelt åtgärdat.N Nuno skrev:
En vanlig sketen häll med fyra plattor. Hur kommer det sig att hällen har tre säkringar om den bara använder två faser?A Avemo skrev:Är det en stor spishäll? Det normala för en häll med fyra plattor är de två högra plattorna på en fas och de två vänstra på en annan. Sedan är det upp till installatören att se till att ugnen hamnar på den tredje. Så om du vill undersöka hur väl balanserade lasterna är mellan faserna är det en utmärkt idé att titta på häll och ugn. Men det kan ju förstås finnas andra problem.
Det kanske stått en komplett spis där tidigare. Det kanske sitter ett perilexuttag som den är ansluten till och det skall vara fullkopplat. Jag tror inte det är ovanligt att det finns tre säkringar till ett spisuttag även om bara två används.N Nuno skrev:
Aha, så kan det iofs vara. Huset är byggt 2005 och hällen är original från den tiden. Om så är fallet så har elektrikern helt enkelt lagt ugnen på samma fas (inte helt smart isf).A Avemo skrev: