Hej,
Har installerat en frånluftfläkt i krypgrunden men lyckas inte riktigt med varvtalsräknaren. Jag får ut em max signal men inte lägre.
Fläkten är https://ventilation.se/systemair-k-125-ec-sileo.htm och stegräknaren är https://ventilation.se/varvtalsregulator-ms-ec-4-steg.htm.

Enligt bilden så kopplade jag:

Vin 1: fas (brun) från kontakten (huset)
Vin 2: jord (gul/grön) från huset
Vout 3: jord (gul/grön) till fläkten
Vout 4: fas (brun) till fläkt
Nol (blå) är kopplad separat.

Vad tror ni? Vad gör jag för fel? Varför får jag inte läge 1 och 2 att fungera?
Tack på förhand!

• Skärmdump av teknisk specifikation och kopplingsschema för varvtalsregulator för EC-motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

A
Aj då, nu har det blivit tokigt och med stor sannolikhet har något gått sönder.

EC-motorer kopplas in fas, nolla, och jord via stickpropp eller arbetsbrytare. Inga varvtalsregulatorer på fasspänningssidan.

I inkopplingslådan sitter en potentiometer som reglerar hastigheten via 0/1-10V. Fläkten ger alltså ut 10V på ena kontakten och vill ha tillbaka 1-10V på den andra. Däremellan finns även GND, sekundärsidans "nolla" som referens till 10V.

För att styra fläkten externt så kopplas potentiometern bort och ersätts med en varvtalsregulator av önskad typ. En med fasta steg eller en steglös.

I ditt fall ska fläktens 10V in på + på Vin, GND från fläkten ska in på - på både Vin och Vout, och sist men inte minst ska det kopplas en tråd från + på Vout till styringången på fläkten.

För att se vilka plintar som är vad på just din fläkt så får du kolla installationsanvisningen

• Gilla
SRD
  • Laddar…
Hej Emil, bättre svar kunde jag inte få :) TACK!

• Gilla
martinv
  • Laddar…
A
Som alltid är det rekommenderat att installera eller låta få installerat en jordfelsbrytare för att skydda människor, djur, och egendom vid eventuella framtida felkopplingar eller skador på elmaterial

• Gilla
SRD
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Aj då, nu har det blivit tokigt och med stor sannolikhet har något gått sönder.

EC-motorer kopplas in fas, nolla, och jord via stickpropp eller arbetsbrytare. Inga varvtalsregulatorer på fasspänningssidan.

I inkopplingslådan sitter en potentiometer som reglerar hastigheten via 0/1-10V. Fläkten ger alltså ut 10V på ena kontakten och vill ha tillbaka 1-10V på den andra. Däremellan finns även GND, sekundärsidans "nolla" som referens till 10V.

För att styra fläkten externt så kopplas potentiometern bort och ersätts med en varvtalsregulator av önskad typ. En med fasta steg eller en steglös.

I ditt fall ska fläktens 10V in på + på Vin, GND från fläkten ska in på - på både Vin och Vout, och sist men inte minst ska det kopplas en tråd från + på Vout till styringången på fläkten.

För att se vilka plintar som är vad på just din fläkt så får du kolla installationsanvisningen
Jag har en ec frånluftsfläkt som har en vortice 5stegad trafo kopplad mellan brytare och kopplingdosan på själva fläkten. Borde då inte den interna potentiometer tagits bort? För då styrs den ju inte längre via poten?

C Crayo skrev:
Jag har en ec frånluftsfläkt som har en vortice 5stegad trafo kopplad mellan brytare och kopplingdosan på själva fläkten. Borde då inte den interna potentiometer tagits bort? För då styrs den ju inte längre via poten?
Du ska inte koppla en transformator före en EC-fläkt. Detta beskrivs i inlägg #2
Dessa fläktar har elektronik som hanterar varvtalsregleringen via extern styrsignal eller potentiometer.

E etompau skrev:
Du ska inte koppla en transformator före en EC-fläkt. Detta beskrivs i inlägg #2
Dessa fläktar har elektronik som hanterar varvtalsregleringen via extern styrsignal eller potentiometer.
Nu har det varit så sedan jag köpte huset. Men nu tänkte jag sätta en plejd istället. En ventilationsanordning med en timer, elektriska kablar och anslutningar i en öppen kopplingsdosa.
Skapa konto
Elapparat med knappar och kablar i öppet väggmonterat hölje.
Skapa konto
Öppen elektrisk kopplingsdosa med kablar och anslutningar, under installation eller service.
Skapa konto

C Crayo skrev:
Nu har det varit så sedan jag köpte huset. Men nu tänkte jag sätta en plejd istället. [bild][bild][bild]
1 bilden är från kopplingsdosan på fläkten. Och de 2 sista är transformatorn

C Crayo skrev:
1 bilden är från kopplingsdosan på fläkten. Och de 2 sista är transformatorn
Antar att jag bara förbi trafon och kör plejd istället

Trafon ska du ta bort sen är frågan vad det är för Plejd du tänker dig. Som nämnts tidigare ska det inte finnas någon trafo, dimmer etc i nätmatningen till en fläkt med EC-motor.

Märkligt att om man i princip är helt blank i området det gäller inte lyssnar på råd och tar lite reson utan bara maler vidare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Trafon ska du ta bort sen är frågan vad det är för Plejd du tänker dig. Som nämnts tidigare ska det inte finnas någon trafo, dimmer etc i nätmatningen till en fläkt med EC-motor.

Märkligt att om man i princip är helt blank i området det gäller inte lyssnar på råd och tar lite reson utan bara maler vidare.
Plejd ctr med 0-10v styrning.
Jag har bott här i 5 år och detta är gjort av en elektriker/ventilation innan jag flyttade hit. Så varför det är som det är vet jag inte. Tanken är att kunna sätta ett duschscenario genom att den ökar varvtal vid knapptryck i nån timme för att gå ner automatiskt till lägre varv.

Ja då har du rätt puck till det du vill göra. Och som du märker är inte kompetensen alltid på topp i el och ventbranchen heller. Kanske det var en konventionell fläkt ihop med trafon en gång korrekt och sen bytt till EC. Inget försvar av hur det blev oavsett.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ja då har du rätt puck till det du vill göra. Och som du märker är inte kompetensen alltid på topp i el och ventbranchen heller. Kanske det var en konventionell fläkt ihop med trafon en gång korrekt och sen bytt till EC. Inget försvar av hur det blev oavsett.
Ja det är faktiskt möjligt för huset totalrenoverades med värmesystem och allt strax innan jag köpte de. Så kan vara ny fläkt med gammal styrning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.