Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur kopplar en varvtalsregulator

1. S
    Medlem · Västra Götaland · 4 inlägg

Sia RD

Medlem
    Hej,
    Har installerat en frånluftfläkt i krypgrunden men lyckas inte riktigt med varvtalsräknaren. Jag får ut em max signal men inte lägre.
    Fläkten är https://ventilation.se/systemair-k-125-ec-sileo.htm och stegräknaren är https://ventilation.se/varvtalsregulator-ms-ec-4-steg.htm.

Enligt bilden så kopplade jag:

Vin 1: fas (brun) från kontakten (huset)
    Vin 2: jord (gul/grön) från huset
    Vout 3: jord (gul/grön) till fläkten
    Vout 4: fas (brun) till fläkt
    Nol (blå) är kopplad separat.

Vad tror ni? Vad gör jag för fel? Varför får jag inte läge 1 och 2 att fungera?
    Tack på förhand!

2. Bästa svaret

E
    Medlem · 2 589 inlägg
    Aj då, nu har det blivit tokigt och med stor sannolikhet har något gått sönder.

EC-motorer kopplas in fas, nolla, och jord via stickpropp eller arbetsbrytare. Inga varvtalsregulatorer på fasspänningssidan.

I inkopplingslådan sitter en potentiometer som reglerar hastigheten via 0/1-10V. Fläkten ger alltså ut 10V på ena kontakten och vill ha tillbaka 1-10V på den andra. Däremellan finns även GND, sekundärsidans "nolla" som referens till 10V.

För att styra fläkten externt så kopplas potentiometern bort och ersätts med en varvtalsregulator av önskad typ. En med fasta steg eller en steglös.

I ditt fall ska fläktens 10V in på + på Vin, GND från fläkten ska in på - på både Vin och Vout, och sist men inte minst ska det kopplas en tråd från + på Vout till styringången på fläkten.

För att se vilka plintar som är vad på just din fläkt så får du kolla installationsanvisningen

• Laddar…
  3. S
    Medlem · Västra Götaland · 4 inlägg

Sia RD

Medlem
    Hej Emil, bättre svar kunde jag inte få :) TACK!

4. E
    Medlem · 2 589 inlägg
    Som alltid är det rekommenderat att installera eller låta få installerat en jordfelsbrytare för att skydda människor, djur, och egendom vid eventuella framtida felkopplingar eller skador på elmaterial

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.