Spelar ingen roll i vilket läge den står i. I inlägg # 4 kan du se två st microbrytare med små pinnar på axeln. När dom påverkar brytarna så stannar motorn. Ev så är det ingen större affär att få en shunt att stänga mär du vill. En styrning utifrån av något slag som drar ett relä med dubbla växlande kontakter, då skiftas öppna/stänga och motorn går tvärsom mor vad normalt är.
Shelly 2.5 har 2 utgångar, man kan styra den via app. Många som använder dom till tex rullgardiner och kör upp och ner, finns även ett läge för kulventiler. Så det blir väldigt enkelt att lösa.
Men tack för svaret, då vet jag att jag inte förstör nåt om jag tex råkar köra shunten för långe åt ett håll, det var det jag ville ha svar på.
Men tack för svaret, då vet jag att jag inte förstör nåt om jag tex råkar köra shunten för långe åt ett håll, det var det jag ville ha svar på.
Nu kom den
Prova att få till någon form av styrning imorgon fm, även om det blir aningen klumpigt.
Men får jag till Home assistant så borde det kunna gå att få lite styrning.
Just nu är det runt nollan och inatt verkar det blir 10-15 minus så styrning kan vara bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova att få till någon form av styrning imorgon fm, även om det blir aningen klumpigt.
Men får jag till Home assistant så borde det kunna gå att få lite styrning.
Just nu är det runt nollan och inatt verkar det blir 10-15 minus så styrning kan vara bra.
Kopplar shuntmotorn direkt till shellyn så vp kan inte styra den alls.
Får väl ordna ett larm om vp vill slå igång oljetillskottet så får jag manuellt eller via nån annan styrning starta oljan.
Men jag räknar kallt med att när det är så kallt att tillskott behövs så är elen så pass dyr att jag redan gått över på olja
Får väl ordna ett larm om vp vill slå igång oljetillskottet så får jag manuellt eller via nån annan styrning starta oljan.
Men jag räknar kallt med att när det är så kallt att tillskott behövs så är elen så pass dyr att jag redan gått över på olja
Det år inte bra , det måste vara ett växlande relä. med 2 st potensialfria kontakter för att skifta mellan fram backnino skrev:
Kopplar shuntmotorn direkt till shellyn så vp kan inte styra den alls.
Får väl ordna ett larm om vp vill slå igång oljetillskottet så får jag manuellt eller via nån annan styrning starta oljan.
Men jag räknar kallt med att när det är så kallt att tillskott behövs så är elen så pass dyr att jag redan gått över på olja
Det brukar väl vara separata fram och back matningar till motorn, som på rullgardiner.
Som jag fattade det i tidigare inlägg så är det nolla till shunten, sen fas på L för medurs vridning och fas på L1 för moturs
Shellyn har 2 utgångar, en får bli till L och den andra till L1, nu är jag inte så duktig på el så jag kan ju ha tänkt helt fel?
Shellyn har 2 utgångar, en får bli till L och den andra till L1, nu är jag inte så duktig på el så jag kan ju ha tänkt helt fel?
En annan sak som kan påverka om man styr på shuntläget är att shunten oftast inte är linjär, beroende på tryckfall och flöde kan shunten påverka framledningen olika mycket, om den är nära stängt eller nära fullt öppet. Så från 0 till 1 påverkar mer än från 4 till 5.
Klicka här för att svara

