Tja.
Har en Carlo gavazzi/a-collection em340 elmätare inkopplad mot värmepumpen som jag önskar återställa förbrukningen till 0.
Kommer förbi lösenordet och in i meny "p17" där man återställer, ändrar till "yes" och bekräftar, men förbrukningen kvarstår.
Måste jag stänga av "tariff management" på meny p10 först eller finns det någon djupare meny eller hur ska man göra?
Har en Carlo gavazzi/a-collection em340 elmätare inkopplad mot värmepumpen som jag önskar återställa förbrukningen till 0.
Kommer förbi lösenordet och in i meny "p17" där man återställer, ändrar till "yes" och bekräftar, men förbrukningen kvarstår.
Måste jag stänga av "tariff management" på meny p10 först eller finns det någon djupare meny eller hur ska man göra?
Redigerat:
Elmätare skall inte gå att nollställa. Speciellt inte mätare som är godkända för debitering.
Enligt manualen , p17
Nollställning av trippmätare för energi (aktiv och reaktiv), No: avbryt nollställning / Yes: nollställ
tariffmätare och maxvärde för medeleffekt.
Eftersom tarif 1 och 2 räknarna nollställs, så är väl t1 trippmätare om man inte har tariffmätning?
Enligt manualen , p17
Nollställning av trippmätare för energi (aktiv och reaktiv), No: avbryt nollställning / Yes: nollställ
tariffmätare och maxvärde för medeleffekt.
Eftersom tarif 1 och 2 räknarna nollställs, så är väl t1 trippmätare om man inte har tariffmätning?
Den där mätaren finns i två varianter med olika E-nummer. Den ena är MID-certifierad och den andra inte det. Enda skillnaden är att den certifierade är låst från fabrik och kan inte nollställas. För mig känns det som ett riktigt dålig designbeslut, både tekniskt och ekonomiskt. Istället för att tillverka, lagerföra och sälja dem som olika produkter kunde det vara en enda. Borde vara enkelt att se till det första som händer när den startar är att den frågar: "VIll du ha MID-certifierat läge eller vanligt?". Sen bränner den en "OTP Fuse" (one-time-programmable fuse) någonstans och funktionen är sedan oåterkallelikgt låst.
Som det är nu så är det lite synd. Dels för att den informationen inte är tydligt, och dels för att den icke MID-certifierade produkten är något man aktivt måste leta efter. Anlitar man en elektriker så står man garanterat där med en mätare som är låst helt i onödan. De flesta är inte ens medvetna om att de existerar, och många förutsätter helt utan att tänka att "Elmätare skall inte gå att nollställa", vilket inte alls är självklart. Rätt tänkt är "Elmätare som skall användas för debitering får inte gå att nollställa" medan "Elmätare som inte skall användas för debitering skall gå att nollställa om tillämpningen kräver det".
Som det är nu så är det lite synd. Dels för att den informationen inte är tydligt, och dels för att den icke MID-certifierade produkten är något man aktivt måste leta efter. Anlitar man en elektriker så står man garanterat där med en mätare som är låst helt i onödan. De flesta är inte ens medvetna om att de existerar, och många förutsätter helt utan att tänka att "Elmätare skall inte gå att nollställa", vilket inte alls är självklart. Rätt tänkt är "Elmätare som skall användas för debitering får inte gå att nollställa" medan "Elmätare som inte skall användas för debitering skall gå att nollställa om tillämpningen kräver det".
Klicka här för att svara
