1 614 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Vad är detta?
Någon som vet vad detta är? Sitter på fasadvägg mot söder. Vredet upptill går att skruva på och är vridet max mot +/plus (vänster).
Funderat på om det kan vara en ljussensor till ett skymningsrelä som ursprungligen använts till fasadbelysning (misstänker isf att ett kopplingsur av modernare snitt ersatt det längs vägen).
Tacksam på förhand om någon kan bringa klarhet!


Funderat på om det kan vara en ljussensor till ett skymningsrelä som ursprungligen använts till fasadbelysning (misstänker isf att ett kopplingsur av modernare snitt ersatt det längs vägen).
Tacksam på förhand om någon kan bringa klarhet!
Huset är byggt 1985, så inget 50-tals. Ursprungligen värmdes det av Nibe-elpanna och hade reglercentral från Tour Andersson (TA). På annan fasadvägg sitter två ytterligare, se foto nedan. Den till vänster är ju en utegivare iaf (Landis & Gyr QAC 31). Till höger gissar jag kan vara likaså? (kanske vänster till elpannan och höger till TA-reglercentralen?)
Därav tänkte jag med uteslutningsmetoden att den svarta jag undrar över bör vara något annat. Även om det nu skulle vara ytterligare en utegivare, varför skulle den då ha ett vred som kan ställas från + till -?

Därav tänkte jag med uteslutningsmetoden att den svarta jag undrar över bör vara något annat. Även om det nu skulle vara ytterligare en utegivare, varför skulle den då ha ett vred som kan ställas från + till -?
Klicka här för att svara