Hej forumet,
Jag har haft en elektriker hemma som tittat på att dra fram en ny huvudcentral till inomhusgaraget, dvs ingen utvändig dragning. Jag tycker mig att han hade kloka tankar i hur han tänkt utföra det, men innan jag beställer arbetet vill jag säkerställa att ni här på forumet tycker att lösningen är bra och genomtänkt. Har tyvärr varit med allt för många gånger om att arbeten man beställer inte alls blir så bra som man tänkt.. Allt från ventilationsarbeten till el. Och att hantverkarna gjort felaktigt utförda arbeten.
Jag har gjort en principskiss som bygger på det som elektrikern kommit fram till och hur han vill utföra arbetet.
Summerar här nedan i punktform hur tankegången är, men först lite bakgrundsfakta;
Bakgrund;
Har idag två centraler i förråd i bottenplan, en som försörjer element och golvvärme (vi kallar den C1) och en större som förser övriga förbrukare typ LVP, Kyl, frys, TV osv (vi kallar den C2).
Äldre centraler med skruvsäkringar från 1975.
Inkommande el från mätarskåp på fasaden är 4-ledaresystem, TN-C, dvs. PEN (gemensam jord/nolla).
Huvudsäkring i mätarskåp är 25A.
Centralerna har separata jordfelsbrytare installerat, dvs. centralerna är "ombyggda" till ett TNC-S system, genom att PE/N-plint är separerade i respektive central.
Inkommande L1, L2 och L3 sitter på separat plint i C1 och är därifrån dragen med RQ6 till respektive centrals huvudbrytare och jordfelsbrytare.
Från C2 är det draget en grupp för belysning, eluttag till garage, men den förser även entré etc. Dvs. det är underdimensionerat och jag har inget 3-fas uttag eller liknande installerat. Detta vill jag ha nu för kompressor, elbilsladdning osv.
Jag har därför kommit fram till att det bästa är att montera en ny norm-central i garaget för att kunna dra fram tre-fas uttag etc. på ett enkelt sätt.
Det är cirka 7-meters dragväg från befintliga centraler och inomhus, då jag har garaget i kåken.
Detta har nu en elektriker tittat på och kommit fram till det jag nu ska beskriva.
Utförande ny huvudcentral i garage
1. Dragning kablage
L1, L2 och L3 dras från plint i C1, dvs. innan jordfelsbrytare och blir således en helt fristående huvudcentral med egen huvudbrytare. L1, L2, och L3 dras till huvudbrytaren.
Nolla och jord dras från PE-skena i C1, där nolla dras direkt till jordfelsbrytaren i centralen i garaget och jord dras till PE-skena i centralen.
Jag funderade på om det var okej att nyttja PE-skena i C1 och om man inte ska montera en separat normkapsling med plint för ändamålet. Å andra sidan är ju alltid inkommande faser strömförande i C1 även när man brytare huvudbrytaren. Kanske därför inte har någon betydelse.
2. Val av kablage
För att utföra ovan dragning finns det såklart olika kablar att använda.
Kabeln kommer delvis gå öppet och delvis i rör, så enkelisolerad kabel går bort (Typ RQ) som elektrikern först föreslog.
Elektrikerns förslag var då att dra antingen en EKKJ, N1XV, FXQ i dimension 6mm2. Dvs en 5G6-kabel.
Han ville inte dra en Aceflex kabel i.om att den delvis kommer vara synlig och blir svårare att klamra snyggt.
Centralen i garaget säkras 16A.
Här blir jag dock lite frågande och "orolig" då inkommande ledning från mätarskåp är en mångtrådig kabel, förmodligen en RK eller liknande. Vidare från plint till huvudbrytare/jordfelsbrytare i centralen är det RQ - dvs all kabel är mångtrådig. Efter jordfelsbrytare är det FK.
Elektrikern vill nu dra en flertrådig kabel, har fått det till att kabeln består av 7 "flätade" koppartrådar.
Då blir jag lite fundersam till att blanda olika typer av kablar med olika många trådar under samma plint.
Han menar på att det inte är några konstigheter och att kablaget kommer få likvärdig kontakt.
Han menar också på att 5G6 kabel räcker även om man vill säkra upp garagecentralen till 20-25 Ampere. Inte för att jag vill det, 16A räcker gott och väl för mig.
Frågeställningar
1. Är utförandet av den nya huvudcentralen korrekt, dvs. att dra faserna från inkommande plint och nyttja PE-skena i C1? Eller är det lämpligare att montera separat normkapsling, dra inkommande PEN-ledare dit (kan dock behöva skarvas..) och från denna kapsling vidare med separat PE-ledare till respektive central.
Hoppas mitt hemmasnickrade schema kan förtydliga något. Ni behöver inte anmärka på linjerna, att det ser ut som de är skarvade från en och samma ledning - bara jag som inte kunde få till det bättre... Allt ska vara draget med egen kabel från plint.
2. Hur ser ni på valet av kablaget - att blanda flertrådig och mångtrådig kabel under samma plint?
Plinten är av typen större skruvplint som används i äldre skruvsäkringscentraler.
Centralen kan komma att belastas rätt hårt, med elbilsladdning, 3-fas kompressor osv.
Räcker också 6mm2? Jag tycker det borde göra det, precis som elektrikern säger, 10mm2 kabel känns överdimensionerat.
3. Jag frågade om man skulle använda ändhylsor för att få bättre kontakt - detta tyckte han var överkurs och såg ingen anledning till det. Mer än att han fick fakturera mer och skrattade.
Övrigt
Jag fick ett bra intryck av elektrikern och han har säkert rätt i sak, kändes kompetent och vi hade bra dialog. Jag vill trots detta ändå bara få det bekräftat av forumet då jag vet att det finns bra kompetens här av kunniga personer inom just elfrågor.
Tack på förhand för er hjälp!
-
Husägare · 334 inlägg 21 jan 12:33
-
Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 602 inlägg 21 jan 20:08
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 21 602 inlägg
- 14 673 gillningar
- 1 119 bilder och filmer
21 jan 20:08 #2
Annars brukar man ta ut faserna från ingången på huvudbrytaren, och nolla och skyddsjord från PE-plinten. Det är helt i sin ordning.
Vad man väljer beror på vad som blir bäst. Det har inte jag insyn till att bedöma. Det går inte att ge några generella svar annat än att glömma "gamla förbud" utan istället använda huvudet och ögonen och göra ett bra jobb.
En rund skruvklämma i en gammal huvudbrytare kan mycket väl ta EK 6 och RK 6. En hissklämma på en modern normapparat är sämre på det. Men det är inga problem att få FK 1.5 och RK 6 att sitta bra under en hissklämma.
Det som är mest känsligt är hur man tar ut N och PE. De bör sitta under separata klämmor. En fördelningsplint kan därför kräva extra omsorg. Det får inte bli så att de glappar men att N och PE fortfarande har kontakt med varandra i kabeln efter att de lossnat/glappat på plinten för då får man en PEN-brott.
Alla de kablar som nämns är bra, främst N1XV. FXQ är också fin att jobba med, men kolla priset först. -
Husägare · 334 inlägg 21 jan 20:4821 jan 20:48 #3
Hej och Stort Tack för svar!
Rörande plint så är det precis som du säger en fördelningsplint. Jag vågar inte öppna centralen med strömmen på och har ingen lust att skruva ur huvudsäkringarna en lördag kväll - då kommer fru och barn jaga mig ut ur huset.
Hittade därför en bild på Google, som kanske inte säger så mycket, men du kanske känner igen från verkligheten. Bakom den isolerade plattan sitter fördelningsplint till respektive fas.
Minns inte om PEN också fördelas där - men gör den det så är det ju där elektrikern också tänkt ta den och inte från PE-skenan i C1. Om så är fallet kommer ju PE och N hamna under samma klämma - tar man från skenan i C1 bör det finnas utrymme att lägga dem under separat klämma.
Kanske då ändå bäst att ta den från PE-skenan i C1.
Då tolkar jag det som att en separat kapsling är överflödig i sammanhanget såvida att det går att få bra kontakt.
När du säger "samsa" på RK och EK - menar du då att man sätter ändhylsor på respektive kabel för att få samma typ eller att man sätter ihop kablarna under en och samma ändhylsa? Bara nyfiken.
Jag tolkar ändå att det är bäst att hålla sig till samma typ av tråd - dvs mångtrådig i detta fall i.om att RQ/RK sitter monterad på plint idag.
Jag kanske ska stå på mig att då få Aceflex så att det blir så bra kontakt det bara kan bli? I värsta fall får man väl lägga kabeln i en kabelkanal om det är svårt att klamra snyggt?
För info har jag begärt att köra med värmekamera när vi belastar centralen för att se att allt sitter bra. Verkade dock inte vara jättevanligt i denna typ av installation, han var mer inne på att det räckte med att göra ett installationstest (kontrollera kontinuitet, megga centralen, kontrollera JFB).
Jag gillar hängslen och livrem...
-
Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 602 inlägg 21 jan 21:24
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 21 602 inlägg
- 14 673 gillningar
- 1 119 bilder och filmer
21 jan 21:24 #4Under täcklocket kan det antingen sitta en fördelningsplint med mantelklämmor (första bilden) eller tvåskruvsöverfall (andra bilden), eller nån annan variant. Dessa två typer är som natt och dag, där gamla mantelklämmor ger mig mardrömmar. Så det beror på....
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
PEN-fördelas säkert där. Det funkar säkert bra som det är idag med endast tre PEN-ledare. Men att snyta in två st FK 6 till under samma mantelklämma skulle jag säga är dåraktigt om man inte verkligen känner att det gängar bra. Den får ju inte släppa och glappa!
Man har helt andra möjligheter på den andra plinten - t.ex lägga till en extra bricka eller använda kabelskor under skruvarna.
Och det måste det göras om faserna tas därifrån. Om N och PE tas ut från PE-skenan i endera centralen finns risken att någon bryter strömmen till centralen och gör lite underhåll, och råkar lossa på dessa ledare som är i drift. Det blir riktigt dåligt. Om faserna däremot tas ut från ingången på huvudbrytaren så bör installatören se det.
Separat kapsling är troligen överflödig, ja, men jag vet ju inte hur det ser ut hos just dig. Däremot kan det vara lämpligt att byta den där fördelningsplinten.
En kontroll du inte nämner men som jag alltid tycker att man ska göra är att mäta kortslutningsströmmen i alla uttag. Kanske kan det påvisa en dålig kontakt i form av varierande värden vid upprepade prov, men jag har aldrig lyckats fånga något.
-
Husägare · 334 inlägg 22 jan 00:2022 jan 00:20 #5
Jag vet inte alls om elektrikern hade tänkt på det, hur det blir att sätta dit ytterligare två ledare på PEN. Kanske han tänkt/märkt på i nästa led.
Och för den delen kanske det blir trångt under faserna också med ytterligare en ledare.
Detta ska jag lyfta med honom i nästa vecka - jättebra input!
Visar det sig att det inte är problem med att få plats med faserna men det är svårt att byta ut fördelningsplinten så tänker jag att en normkapsling bredvid centralen kanske är vägen att gå i så fall.
Då drar man vidare PEN från nuvarande fördelningsplint med klämmor till normcentralen och därifrån till C1, C2 och C3 (C3 = garaget). Elektrikern får svara för detta - men känns ju som två bra alternativ i alla fall.
När du säger kabelskor - då antar jag att du tänker på ringkabelskor? Aldrig hört att man har det i centraler - är det godkänt?
Elektrikern var nog helt med på att ta PEN där faserna tas ifrån, dvs fördelningsplinten. 100% jag som snurrade till det med att ta från PE i C1 och därav min osäkerhet till om det faktiskt var okej - vilket det inte är förstås.
Då får vi helt enkelt se med kabel. Tycker ändå personligen att det känns säkrare med samma just från fördelningsplinten. Sen om han vill dra N1XV från garagecentralen till tre-fasuttag, elbilsladdare osv. då är det ju en annan sak tänker jag. Kommer dock inte tvinga utan snällt fråga.
Bra gällande kortslutningsströmmen. Det har han säkert koll på, men lyfter det också.
Absolut kanske överkurs gällande värmekamera, men i.om att elbilsladdning ska till så blir ju centralen mer stressad. Gällande detta - det är inget vi pratat om, men finns det någon mening med att be honom säkerställa kablaget i mätarskåpet in till centralen eller kan man anta det som "fungerande"? Anta ska man ju aldrig göra, men ni förstår frågan - gränsen ska ju dras någonstans. -
Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 602 inlägg 22 jan 12:31
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 21 602 inlägg
- 14 673 gillningar
- 1 119 bilder och filmer
22 jan 12:31 #6Kabelskor går bra, men det gäller ju att man har en bra tång att pressa med.
Om man behöver se över anslutningarna i mätarskåpet beror på hur gammalt det är. Det är inte alls fel att känna på skruvarna att allting sitter bra. Det är helt rätt att se över det i med tanke på elbilsladdning. Ledningarna är det dock ingen fara med, de blir inte sämre på att leda ström med tiden. De är dimensionerade för 25 A.- Laddar…
-
Husägare · 334 inlägg 22 jan 16:3622 jan 16:36 #7
Kan ge en återkoppling efter jag pratat med elektrikern igen.- Laddar…
-
Husägare · 334 inlägg 31 jan 21:5931 jan 21:59 #8
I kapslingen fördelas det till separat PE och N plint, dvs vi går från TNC till TNC-S där och så blir befintliga centraler TNC-S och även då den nya i garaget.
10mm2 Aceflex dras till centralen i garaget, i.om att inkommande från mätarskåp är 10mm2 och från fördelningsplint till HB i centraler. På så sätt får vi likvärdig dimensionering till alla centraler. Vi kommer från centralen i garaget dra vidare 6mm2 till en undercentral lite längre bort, som kommer betjäna elbilsladdning, lite utomhusuttag etc. Denna central kommer avsäkras i garagecentralen med en egen PSA på 25A, och ligga utanför garagets jordfelsbrytare. Han tyckte det var bra så om det blir något jordfel till laddbox, utomhusuttag så drar man inte hela garagecentralen. Lät genomtänkt tycker jag. Undercentralen får egna säkringar, typ 16A till laddbox osv.
Han vill att PSA i garagecentralen är 25A och inte 16A, så att inte säkringen löser om man laddar bilen och startar någon utrustning på utomhusuttaget. Jag var ju rätt säker tidigare på att inte ha mer än 16A, men det hade nog blivit mindre bra då laddboxen kommer kunna leverera 11kW eller mer.
Blir betydligt dyrare än jag beräknat från början, men känns bra och genomtänkt nu måste jag säga.Får se när han kör igång, verkade ha mycket att göra.
Tack för all feedback!- Laddar…
-
Medlem · 6 392 inlägg 31 jan 22:0331 jan 22:03 #9
Bra att du ritar upp och sammanställer så blir det enkelt att få till ett bra resultat. -
Husägare · 334 inlägg 31 jan 22:06
-
Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 602 inlägg 1 feb 07:52
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 21 602 inlägg
- 14 673 gillningar
- 1 119 bilder och filmer
1 feb 07:52 #11Frågan är varför ni öht behöver avsäkra 6 mm²-huvudledningen till undercentralen. Den bör kunna ligga direkt under mätarsäkringarna, men det behöver man givetvis räkna på. Det är bara dumt med extra avsäkringar. Och något jordfelsskydd av huvudledningen lär inte behövas. Du kommer ju att ha minst en JFBer i den centralen längst bort.
- Laddar…
-
Husägare · 334 inlägg 1 feb 19:271 feb 19:27 #12
Varför är det dumt med extra avsäkringar menar du? Många brukar ju lägga en undercentral under egen säkring, vilket så blir fallet i garagecentralen. Alternativet är att gå från HB i i garagecentralen, dvs innan jordfelsbrytare där och vidare. Dock vill jag inte ha en stor central som undercentral, och för att hålla ner storleken var hans förslag att sätta en PSA innan på 25A, och således inte ha JFB i undercentralen. Enligt mig som amatör lät det bra. -
Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 602 inlägg 1 feb 23:20
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 21 602 inlägg
- 14 673 gillningar
- 1 119 bilder och filmer
1 feb 23:20 #13Förläggningen via C1 och nästa central i garaget, och därifrån till centralen för elbilen är ok. Om det inte finns några avsäkringar i detta led så ligger den sista elcentralen "direkt" under mätarsäkringarna. Jag menade inte att du behövde dra en ny kabel från mätarskåpet.
Vad tillför de extra säkringarna i garagets central? Ingenting! Säkringarna krävs bara om 6 mm²-ledningen är för lång och för klen för att vara skyddad av maximal storlek på mätarsäkringarna, 25 A. Nackdelen med extra onödiga huvudsäkringar är ju att de kan lösa...du får dålig selektivitet.
Att du vill hålla ned den fysiska storleken på denna sista central är ju ett skäl jag inte kan bedöma. Med en PSA i matande elcentral kan man se undercentralen som en grupp. Du bör inte ha egna JFBer i denna central då du inte ha någon selektivitet mot PSAn. Det kan bli opraktiskt ifall denna PSA löser eftersom det inte är i den närmaste elcentralen, där man letar först. -
Medlem · 6 392 inlägg 1 feb 23:361 feb 23:36 #14
Ja, nu är ju detta bara en undersökning i väntan på elektriker och förslag till lösningar.
Mycket föredömligt av TS som kund.
Alla detaljer kommer falla på plats då elektrikern väl är på plats, TS tar till sig synpunkter så det finns inga problem här. -
Husägare · 334 inlägg 2 feb 15:102 feb 15:10 #15
Den sista centralen som elbilsladdning etc. är tänkt att säkras i, som jag ser som undercentral behöver kopplas genom centralen i garaget, antingen via HB eller med egen säkring/PSA på grund av att jag inte kommer över med fler grova kablar. Alltså mellan C1 och garaget så blir det praktiskt svårt att få över fler kablar. Så genom att lägga den under HB i garagecentralen blir det ju som du säger att den ligger under mätarcentralen.
Vi kommer dra 10mm2 från C1 till garaget, och 6mm2 bör då räcka vidare, men det får elektrikern förstås räkna på. Men det var så han sa iaf.
Förstår vad du menar med PSA’N. Några jordfelsbrytare i undercentralen var det dock aldrig tänkt, utan endast säkringar. Tänker mig typ max 8 moduler, och vill gärna ha plats för extra säkringar om man vill komplettera med 3-fas uttag etc. framåt. Därför föreslog elektrikern istället en PSA i garagecentralen och gå genom den vidare och skippa att gå via HB och ha jordfelsbrytare i ”undercentralen”.
Är det rent elsäkerhetsmässigt ok att göra så med PSA så ser jag ändå gärna det sätter som bäst; i.om att elektrikern föreslog det. Han får väl skriva på centralen med Dymo att den matas från PSA i garagecentralen då.