E El-Löken66 skrev:
Långt ifrån överdrivet då jag varit med om detta vid flera tillfällen.

Men ni gör som ni vill. Och får fira jul vid brasan.
Ik. Den ser ju litet "sunkig" ut. Är det säkringar där också ? Vad är det för något och vad kan jag som icke-elektriker göra ?
 
E
T tompatempo skrev:
Ik. Den ser ju litet "sunkig" ut. Är det säkringar där också ? Vad är det för något och vad kan jag som icke-elektriker göra ?
Du kan se det som två skenor, den till vänster om det gula är omätt ström. Byggt för strömtrafomätning och 10A för mätkretsen, detta är det normala då man har abb större än 63A.

Men sen har det byggts om och säkrats ner, vill du kan du lägga upp en bild på övre skåpet, glöm inte maska alla siffror i så fall bara.

Det är ju genuin kvalitet och inte subkigt i min mening.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du kan se det som två skenor, den till vänster om det gula är omätt ström. Byggt för strömtrafomätning och 10A för mätkretsen, detta är det normala då man har abb större än 63A.

Men sen har det byggts om och säkrats ner, vill du kan du lägga upp en bild på övre skåpet, glöm inte maska alla siffror i så fall bara.

Det är ju genuin kvalitet och inte subkigt i min mening.
Det skåpet är inte byggt för strömtrafomätning. Det är ett helt vanligt kabelmätarskåp med delad skena.
(Det syns då det inte finns plats för strömtransformatorer samt 10A för mätkretsen ska vara i en plomberbar del)
 
Toppen att det löste sig och oroa dig inte för kabelfel...
 
  • Gilla
tompatempo
  • Laddar…
E
H HSP skrev:
Det skåpet är inte byggt för strömtrafomätning. Det är ett helt vanligt kabelmätarskåp med delad skena.
(Det syns då det inte finns plats för strömtransformatorer samt 10A för mätkretsen ska vara i en plomberbar del)
Ja, allt på den omätta delen ska egentligen vara plomberat men här har troligen skett ingrepp under årens lopp eller man har tagit vad som funnits till hands.

För direktmätning räcker det med ett betydligt mindre skåp, men det interna kablaget ser ut att vara dimensionerat för max 63A om det är 16 och inkommande 50 ALU.

Endast en dåre skulle inte fundera över vad ett kabelfel skulle dra med sig men man kan givetvis ta det då det kommer.

Största hindret är att få ta i en provisorisk kabel, är det julhelgerna kommer ni vara utan tills det är vardag igen.

Är det förberett behövs endast en jourelektriker för att göra inkopplingen.
Tro inte Vattenfall är snälla och hjälper dig.

Är det inga avstånd kanske det kan räcka med en 5G2,5, denna tar ingen plats och kostar inget.
 
T tompatempo skrev:
Fick tag på säkringar hos lokala elfirman.
Ryckte ut hållaren och satte i en ny säkring. Inga konstigheter.
Började dock med att koppla ur litet större förbrukare kyl/frys, tvättmaskin , kaffebryggare luftvärmepumpar, varmvattenberedare. Startade dem sedan en efter en. Fasen verkar "hålla".
Bra att du kopplade ur större förbrukare. Knivsäkringar ska bytas utan ansluten last.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
D
Varför heter det knivsäkring?
 
D datja skrev:
Varför heter det knivsäkring?
För att delen som gör kontakt ser lite ut och fungerar som en kniv. Det blir tydligare om man ser knivströmbrytaren. "Kniven" skär ju liksom mellan kontakterna.

1280px-DPDT_knife_switch_in_closed_position.jpg

Knivsäkringen är samma princip men man har en säkring som sitter mellan två kontaktpar istället.
 
  • Gilla
GK100 och 6 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.