1 253 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Tvättmaskin, gammal trefas, 120v
Hej,
Jag bor i ett radhus som är byggt sent 60-tal.
Har tvättmaskinen i köket (känns väldigt brittiskt) och den har haft en brytare som går till ett vanligt 220 uttag till tvättmaskinen.
Jag hade ett behov av ett uttag på ungefär samma plats som tvättmaskinen men jag ville inte att det skulle styras av brytaren så jag tänkte jag skulle kika hur det ser ut bakom brytaren för att se om jag kunde lägga till ett uttag bredvid på ett smidigt sätt.
Jag blev lite förvånad att det till brytaren går tre faser varav två bara sitter i en lös sockerbit, ej inkopplade, bakom uttaget till tvättmaskinen.
I min central har jag bara en säkring för tvättmaskinen och den fungerar korrekt då den bryter tvättmaskinen när jag slår av den.
De övriga faserna visste jag ju inte om de var inkopplade men jag tog iaf fram min mulitimeter för att se om jag kunde mäta på något sätt om de var aktiva.
Hittade inget superkonstigt till en början så jag tänkte att de kanske blivit bortkopplade när tvättmaskiner inte längre behövde vara trefas.
Men när jag sedan mäter med säkringen på mellan tvättmaskinsfasen och de två övriga så får jag ca 120 volt. Dock inget mellan de två ”inaktiva” faserna. Jag kände spontant att det där inte var rätt men samtidigt så vet jag ju inte hur de tidigare varit inkopplade.
Kan de bakmatas via annan apparat kanske?
Jag mätte mellan fas och nolla också men det var inget som jag kände stack ut som konstigt.
Jag är verkligen ingen expert men anser mig kunna byta ett eluttag eller kanske lägga till ett extra om jag ser ett behov. Trefas är inget som jag är inne och pillar på vanligtvis så min fråga är mer för att lära mig och kanske förstå om det finns fog för att undersöka detta vidare med hjälp av elektriker.
Det finns ju en del kloka personer som hänger på det här forumet så kanske kan någon ge mig några bra idéer på vad jag skulle kunna undersöka vidare?
Jag tackar på förhand!
Jag bor i ett radhus som är byggt sent 60-tal.
Har tvättmaskinen i köket (känns väldigt brittiskt) och den har haft en brytare som går till ett vanligt 220 uttag till tvättmaskinen.
Jag hade ett behov av ett uttag på ungefär samma plats som tvättmaskinen men jag ville inte att det skulle styras av brytaren så jag tänkte jag skulle kika hur det ser ut bakom brytaren för att se om jag kunde lägga till ett uttag bredvid på ett smidigt sätt.
Jag blev lite förvånad att det till brytaren går tre faser varav två bara sitter i en lös sockerbit, ej inkopplade, bakom uttaget till tvättmaskinen.
I min central har jag bara en säkring för tvättmaskinen och den fungerar korrekt då den bryter tvättmaskinen när jag slår av den.
De övriga faserna visste jag ju inte om de var inkopplade men jag tog iaf fram min mulitimeter för att se om jag kunde mäta på något sätt om de var aktiva.
Hittade inget superkonstigt till en början så jag tänkte att de kanske blivit bortkopplade när tvättmaskiner inte längre behövde vara trefas.
Men när jag sedan mäter med säkringen på mellan tvättmaskinsfasen och de två övriga så får jag ca 120 volt. Dock inget mellan de två ”inaktiva” faserna. Jag kände spontant att det där inte var rätt men samtidigt så vet jag ju inte hur de tidigare varit inkopplade.
Kan de bakmatas via annan apparat kanske?
Jag mätte mellan fas och nolla också men det var inget som jag kände stack ut som konstigt.
Jag är verkligen ingen expert men anser mig kunna byta ett eluttag eller kanske lägga till ett extra om jag ser ett behov. Trefas är inget som jag är inne och pillar på vanligtvis så min fråga är mer för att lära mig och kanske förstå om det finns fog för att undersöka detta vidare med hjälp av elektriker.
Det finns ju en del kloka personer som hänger på det här forumet så kanske kan någon ge mig några bra idéer på vad jag skulle kunna undersöka vidare?
Jag tackar på förhand!
Bästa svaret
Det är helt normalt. Du har en ansluten fas och två ledare som ligger parallellt med den. Det medför att du får en kapacitiv koppling mellan ledarna. Det räcker för att en digital spänningsmätare med hög impedans ska kunna mäta en spänning på den nivån. Men om du lägger på minsta lilla last så går spänningen ner till noll.
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
I min iver att förstå problemet så läste jag mig också till att det skulle kunna vara så. Lite irriterande mest att det inte är så tydligt var dessa kablar tar vägen. Men de ligger kanske och ”väntar” innanför min central ifall någon skulle vilja använda dem.D Daniel 109 skrev:Det är helt normalt. Du har en ansluten fas och två ledare som ligger parallellt med den. Det medför att du får en kapacitiv koppling mellan ledarna. Det räcker för att en digital spänningsmätare med hög impedans ska kunna mäta en spänning på den nivån. Men om du lägger på minsta lilla last så går spänningen ner till noll.
Tack för väldigt snabb och tydlig respons! Jag ska se om jag kan hitta något bättre mätinstrument för framtiden.
Det är inte fel på ditt instrument, det mäter rätt. Det gäller bara att förstå vad det mäter.
Jag skulle velat ha testat det jag lyckades läsa mig till samt det som Daniel_109 skrev att det var en kapacitiv koppling mellan ledarna.E El-Löken66 skrev:
Jag vet inte hur mycket text man får skriva? Det verkade inte vara någon begränsning?
Har Daniel 109 skrivit det så är det garanterat så också.A addam skrev:
Vet inte hur mycket du får skriva men ett ordspråk brukar ju lyda en bild säger mer än tusen ord.
Har du någon spänningsprovare, det vill säga inte multimeter?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Haha. Ja, det blev mycket text när jag väl var klar. Kanske inte var det smartaste men det lät ändå som att ni förstod.E El-Löken66 skrev:
Spänningsprovare verkar saknas i min uppsättning av bra verktyg. Fast jag ska nog leta igenom alla mina gömmor först. Inget jag använt nyligen iaf.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden