P
Har problem med att 10A säkringen går varje gång diskmaskinen är igång samtidigt med tekokaren. Finns det någon lösning? Flyttar jag tekokaren till annat uttag så funkar det, men vill inte flytta på den.
 
Redigerat:
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Lösningen är att anlita en elektriker som kopplar diskmaskinen och uttaget till tekokaren på olika säkringar. Sannolikt behöver man dra nya ledare från köket till centralen och utöka med en extra säkring.
En diskmaskin kan ensam dra i stort sett allt en säkring kan försörja så att låta den dela säkring med andra uttag är något man normalt inte gör, men jag antar att detta är en gammal installation där man kanske kompletterat med diskmaskin i efterhand.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P
10 år gammalt hus, säkringen är på 10A. Kan man inte byta till större säkring?
A alfista skrev:
Lösningen är att anlita en elektriker som kopplar diskmaskinen och uttaget till tekokaren på olika säkringar. Sannolikt behöver man dra nya ledare från köket till centralen och utöka med en extra säkring.
En diskmaskin kan ensam dra i stort sett allt en säkring kan försörja så att låta den dela säkring med andra uttag är något man normalt inte gör, men jag antar att detta är en gammal installation där man kanske kompletterat med diskmaskin i efterhand.
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
P perserkungen skrev:
Kan man inte byta till större säkring?
Kanske, men det är enligt mig inte lösningen i detta fall.
I vissa fall kan man byta till 13A, inget man skall göra utan att ha koll på förutsättningarna. Då jag inte är elektriker eller har koll på den korrekta proceduren så är det inget jag kan uttala mig mer om.
Men även med 13A är det stor sannolikhet att man överbelastar säkringen med både diskmaskin och vattenkokare samtidigt så därför ser jag ingen poäng med ett byte.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P perserkungen skrev:
10 år gammalt hus, säkringen är på 10A. Kan man inte byta till större säkring?
Om du inte har en väldigt gammal diskmaskin, som drar väldigt mycket ström. Så borde du ha någon mer storförbrukare på samma säkring. Säkringen borde inte gå för bara de två sakerna, och kanske lite belysning. Är det inte något mer som slutar att fungera när säkringen går?
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
P
Min diskmaskin är en lågförbrukare. Får jag själv byta till 16A automatsäkring?

A AG A skrev:
Om du inte har en väldigt gammal diskmaskin, som drar väldigt mycket ström. Så borde du ha någon mer storförbrukare på samma säkring.
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
Vad är det för märkeffekt på vattenkokaren? Det låter lite märkligt att inte diskmaskinen har en egen grupp i ett 10 år gammalt kök. Den enda bra lösningen är att se till att diskmaskin och vattenkokare ligger på olika grupper. Finns det något mer på samma grupp?
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
P perserkungen skrev:
Min diskmaskin är en lågförbrukare. Får jag själv byta till 16A automatsäkring?
Nej, det får du tyvärr inte göra. Det går sannolikt inte heller utan att byta passdel i säkringsskåpet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P perserkungen skrev:
Min diskmaskin är en lågförbrukare. Får jag själv byta till 16A automatsäkring?
Här finns två separata frågor som båda besvaras med nej. Du får inte byta den själv och en elektriker får inte heller byta den till 16A utan att kontrollera att gruppen tål det. Det vanligaste i bostäder är 1,5 mm² ledararea och 10 A avsäkring. Förutom i vissa specialfall är det inte tillåtet att ha en 1,5 mm² ledare avsäkrad med 16 A.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P
Nej diskmaskinen har egen säkring och i köksön finns det kontaktdon för att koppla in något tillfälligt och där har jag även vattenkokaren
A Avemo skrev:
Vad är det för märkeffekt på vattenkokaren? Det låter lite märkligt att inte diskmaskinen har en egen grupp i ett 10 år gammalt kök. Den enda bra lösningen är att se till att diskmaskin och vattenkokare ligger på olika grupper. Finns det något mer på samma grupp?
3000w på tekokaren.

A Avemo skrev:
Vad är det för märkeffekt på vattenkokaren? Det låter lite märkligt att inte diskmaskinen har en egen grupp i ett 10 år gammalt kök. Den enda bra lösningen är att se till att diskmaskin och vattenkokare ligger på olika grupper. Finns det något mer på samma grupp?
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
P perserkungen skrev:
Nej diskmaskinen har egen säkring och i köksön finns det kontaktdon för att koppla in något tillfälligt och där har jag även vattenkokaren
Det är något som inte stämmer här. Om diskmaskinen inte ligger på samma säkring som vattenkokaren så kan den inte heller vara medskyldig till att säkringen löser. Om det inte är huvudsäkringen som löser eller något är konstigt kopplat.

P perserkungen skrev:
3000w på tekokaren.
Det är ett problem. Vattenkokaren ensam överbelastar säkringen. 2300W är max på en 10A säkring.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
delas med köksön
A Avemo skrev:
Det är något som inte stämmer här. Om diskmaskinen inte ligger på samma säkring som vattenkokaren så kan den inte heller vara medskyldig till att säkringen löser. Om det inte är huvudsäkringen som löser eller något är konstigt kopplat.


Det är ett problem. Vattenkokaren ensam överbelastar säkringen. 2300W är max på en 10A säkring.
 
P perserkungen skrev:
Nej diskmaskinen har egen säkring och i köksön finns det kontaktdon för att koppla in något tillfälligt och där har jag även vattenkokaren


3000w på tekokaren.
En tekokare på 3kW???
Du menar inte varmvattenberedare? 3000W är som sagt mycket mer än vad en 10A säkring tål. En sådan vattenkokare kan inte vara avsedd för vanliga hushåll.
 
Det går nog inte att komma så mycket längre utan mer information om anläggningen.

  • Om vattenkokaren är på 3000W är den ensam en överbelastning av säkringen.
  • Eftersom säkringar tål överbelastning under en kortare period kan det i praktiken fungera i alla fall.
  • Om säkringen bara löser i kombination med att diskmaskinen går så måste diskmaskinen belasta samma säkring.
Den bra lösningen är att ordna ett uttag som är avsäkrat med 16A på en egen grupp där ledararean är 2,5 mm².
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Enklaste och billigaste lösningen är antagligen att skaffa en annan tekokare, 3 kW låter väldigt mycket.
 
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.