Hej

Tänkte ge mig på att byta en strömbrytare ute som är kopplad enligt bilderna.

Det finns en röd plint märkt "p" en svart plint och en grön. Min gissning är att den röda plinten är en parkerad tråd och att svart är fas och grön är tändtråd. Är det någon som känner igen modellen och kan verifiera?
Öppen, gammal, trasig elektrisk uttagsbrytare utan frontlock, fastsatt på mörk vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre, rostig strömbrytare med synliga ledningar monterad på en brun vägg. Slitage och smuts synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Jag TROR att svart och vit är tändtråd och fas samt att den röda är en parkerad jord och att det är en enpolig brytare. På brytarens baksida har du troligen en siffra som talar om vilken typ av brytare det är
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Det är rätt viktigt att det blir rätt med skyddsjord. OM nu den röda tråden är jord (röd var en vanlig färg på jord förr). Blir det felkopplat med skyddsjorden, så blir i värsta fall din lampa och kanske även andra saker lite här och där strömförande på höljet. I bästa fall får du en praktkortslutning som löser även huvudsäkringen.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Tack. Jag ska vända och kontrollera brytaren. Jag har ett jordat uttag inkopplat med samma utanpåliggande installation inne i garaget. Jag kan också öppna det och se hur det är kopplat. Där borde framgå vad som är vad.
 
Riktigt gissat. Röd är jord.
Eluttag utan kåpa på smutsig vägg med synliga anslutningar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Helst borde du kanske kontrollmäta. Även om röd skulle vara kopplad till skyddsjord på uttaget, så är det inte säkert att det är samma i brytaren.

Vad är skälet till byte? OM brytaren fungerar så kan du genom mätning kontrollera vilken av trådarna som bara är parkerad, som alltså inte kommer i kontakt med någon av de andra anslutningarna, oavsett brytarens läge.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Som elmont skriver är anslutningarna röd och svart på brytaren kontaktfunktionen och om man vill jämföra med senare utföranden är röda P det som ofta betecknas L eller pil in numera.

Eventuell siffra bör vara 1 för enpolig brytare och fabrikatet bör vara Berker.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Helst borde du kanske kontrollmäta. Även om röd skulle vara kopplad till skyddsjord på uttaget, så är det inte säkert att det är samma i brytaren.

Vad är skälet till byte? OM brytaren fungerar så kan du genom mätning kontrollera vilken av trådarna som bara är parkerad, som alltså inte kommer i kontakt med någon av de andra anslutningarna, oavsett brytarens läge.
Tack. Brytaren är trög, men kan fås att fungera med lite god vilja. Det är också skälet till bytet. Det är skönt att kunna tända utebelysningen utan att behöva dunka till brytaren.
 
Med tre trådar i en brytare kan det vara trappkoppling.
Det måste finnas en kopplingsdosa med någonstans.
Protte
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Med tre trådar i en brytare kan det vara trappkoppling.
Det måste finnas en kopplingsdosa med någonstans.
Protte
Ja, jag får öppna den och se efter. Det är knappen som tänder lampan ovanför garageporten, och jag hittar ingen annan brytare som styr den lampan, så jag misstänker ingen trappkoppling. Men osvuret och dubbelkollat är naturligtvis bäst.
 
Jag tycker det ser konstigt ut med röd och svart kopplat till de gröna knapparna, vit går till den röda knappen.

Protte
 
I vissa länder är fasfärgen just röd, så som vanligt häng inte upp dig på färgerna i en elinstallation ;)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag kan informera er om att det var precis så som @elmont gissade. Jag öppnade kopplingsdosan och mycket riktigt så är röd jord i hela anläggningen [eller mer korrekt: i den utanpåliggande installationen i garaget]. Svart är fas och grå neutral, utom då i denna brytare där den istället används som tändtråd.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det var nog inte så mycket gissning över det elmont har nog sett typen och när du skrev att den var märkt P är det inget att tveka på. En trapp eller krontyp av det fabrikatet har röd som P och istället två svarta som utgående den gröna är tom för ev överkoppling.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.