P perserkungen skrev:
Har problem med att 10A säkringen går varje gång diskmaskinen är igång samtidigt med tekokaren. Finns det någon lösning? Flyttar jag tekokaren till annat uttag så funkar det, men vill inte flytta på den.
Vi har precis samma problem: Arifrye + diskmaskin funkar inte.
Men det är just för att dom går på samma fas (10A) och antingen får jag flytta på den ena eller andra (har en annan fas på motsatt sida i köket) eller så får jag ring aelektriken som då måste dra fram en fas till ELLER byta till grövre ledning och säkra upp till 16A - men båda desa är lite vasnlikgt då det är ett 60-tals hus med gamla/smala rör...så vi får hantera detta genom att inte köra dessa saker samtidigt...
 
E Elajomannen skrev:
Diskmaskinen SKALL ha egen säkring. Annars är elanläggningar felkonstruerad alt så har någon klåpare kopplat in ytterligare uttag på den gruppen.

Ang vattenkokare över 2,3 kW så hade jag en kund som köpt den på en resa , utan att förstå vad hon köpte. Förutom vattenkokaren så kostade det äventyret en elektrikertimme och resa. Den åkte i soporna direkt.:crysmile:
I idealfallet ja, men i hus från 40-.50-60-70 talet så hade man inte riktigt samma standard, och diskmaskinen sattes troligen in senare.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
I idealfallet ja, men i hus från 40-.50-60-70 talet så hade man inte riktigt samma standard, och diskmaskinen sattes troligen in senare.
Nog så sant, men i det aktuella fallet var det tydligen byggt för 10 år sen och då börjar i alla fall jag fundera kring utförandet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
I idealfallet ja, men i hus från 40-.50-60-70 talet så hade man inte riktigt samma standard, och diskmaskinen sattes troligen in senare.
Jo men vilket hus ifrån 40 -70 talet har originalköket kvar ? Jo de finns men inte många. När man då renoverar så skall elektrikern dra fram erforderliga grupper.
Finns kanske några fuskelektriker runt om i landet men seriösa ser till att fixa den saken.

Det finns några utrustningar som skall ha egna grupper. TM, TT, DM, torkskåp samt naturligtvis värme, kyla, och elbilsladdning.


Resten går att klumpa ihop till rätt stora grupper, om man nu känner för det. ( vanligt i äldre hus ) men att fuska sig fram med nämna apparater visar bara att man inte tar sitt jobb på allvar. Och inte heller funktionen i ditt hus.
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vi har precis samma problem: Arifrye + diskmaskin funkar inte.
Men det är just för att dom går på samma fas (10A) och antingen får jag flytta på den ena eller andra (har en annan fas på motsatt sida i köket) eller så får jag ring aelektriken som då måste dra fram en fas till ELLER byta till grövre ledning och säkra upp till 16A - men båda desa är lite vasnlikgt då det är ett 60-tals hus med gamla/smala rör...så vi får hantera detta genom att inte köra dessa saker samtidigt...
Om det är g:a tiders 15,6 mm eller det moderna 16 mm spelar knappast någon roll för skillnaden är ytterst marginell så att dra in en extra tråd eller lite grövre trådar torde inte vara nått problem, i alla fall inte pga rördim.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Om det är g:a tiders 15,6 mm eller det moderna 16 mm spelar knappast någon roll för skillnaden är ytterst marginell så att dra in en extra tråd eller lite grövre trådar torde inte vara nått problem, i alla fall inte pga rördim.
I praktiken gör det tyvärr det. Jag har provat, är jättesvårt att få igenom en draglina genom de rör som ligger hos oss, dom är av metall med en plast/gummibeläggning inuti och väldigt tröga, och har dessutom geggat igen genom åren...vissa funkar bra, andra, med krökar, är värre.
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Då har du "plåtplika" som slutade användas på 50 talet. Det största problemet med dom är just i böjarna som brukar vara rätt tvära och trängre. Men om man använder dom befintliga trådarna som dragtrådar brukar det oftast inte vara några större problem med att dra in nya trådar. 5 FK/FQ får lätt plats om inte röret har blivit deformerat.
Ps
Man kan använda talk för att "smörja", det gör en rätt stor skillnad och blir inte kladdigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.