7 218 läst ·
36 svar
7k läst
36 svar
Tekokare och diskmaskin - säkring löser ut
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vi har precis samma problem: Arifrye + diskmaskin funkar inte.P perserkungen skrev:
Men det är just för att dom går på samma fas (10A) och antingen får jag flytta på den ena eller andra (har en annan fas på motsatt sida i köket) eller så får jag ring aelektriken som då måste dra fram en fas till ELLER byta till grövre ledning och säkra upp till 16A - men båda desa är lite vasnlikgt då det är ett 60-tals hus med gamla/smala rör...så vi får hantera detta genom att inte köra dessa saker samtidigt...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
I idealfallet ja, men i hus från 40-.50-60-70 talet så hade man inte riktigt samma standard, och diskmaskinen sattes troligen in senare.E Elajomannen skrev:Diskmaskinen SKALL ha egen säkring. Annars är elanläggningar felkonstruerad alt så har någon klåpare kopplat in ytterligare uttag på den gruppen.
Ang vattenkokare över 2,3 kW så hade jag en kund som köpt den på en resa , utan att förstå vad hon köpte. Förutom vattenkokaren så kostade det äventyret en elektrikertimme och resa. Den åkte i soporna direkt.![]()
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Jo men vilket hus ifrån 40 -70 talet har originalköket kvar ? Jo de finns men inte många. När man då renoverar så skall elektrikern dra fram erforderliga grupper.klaskarlsson skrev:
Finns kanske några fuskelektriker runt om i landet men seriösa ser till att fixa den saken.
Det finns några utrustningar som skall ha egna grupper. TM, TT, DM, torkskåp samt naturligtvis värme, kyla, och elbilsladdning.
Resten går att klumpa ihop till rätt stora grupper, om man nu känner för det. ( vanligt i äldre hus ) men att fuska sig fram med nämna apparater visar bara att man inte tar sitt jobb på allvar. Och inte heller funktionen i ditt hus.
Om det är g:a tiders 15,6 mm eller det moderna 16 mm spelar knappast någon roll för skillnaden är ytterst marginell så att dra in en extra tråd eller lite grövre trådar torde inte vara nått problem, i alla fall inte pga rördim.klaskarlsson skrev:
Vi har precis samma problem: Arifrye + diskmaskin funkar inte.
Men det är just för att dom går på samma fas (10A) och antingen får jag flytta på den ena eller andra (har en annan fas på motsatt sida i köket) eller så får jag ring aelektriken som då måste dra fram en fas till ELLER byta till grövre ledning och säkra upp till 16A - men båda desa är lite vasnlikgt då det är ett 60-tals hus med gamla/smala rör...så vi får hantera detta genom att inte köra dessa saker samtidigt...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
I praktiken gör det tyvärr det. Jag har provat, är jättesvårt att få igenom en draglina genom de rör som ligger hos oss, dom är av metall med en plast/gummibeläggning inuti och väldigt tröga, och har dessutom geggat igen genom åren...vissa funkar bra, andra, med krökar, är värre.E elmont skrev:
Då har du "plåtplika" som slutade användas på 50 talet. Det största problemet med dom är just i böjarna som brukar vara rätt tvära och trängre. Men om man använder dom befintliga trådarna som dragtrådar brukar det oftast inte vara några större problem med att dra in nya trådar. 5 FK/FQ får lätt plats om inte röret har blivit deformerat.
Ps
Man kan använda talk för att "smörja", det gör en rätt stor skillnad och blir inte kladdigt.
Ps
Man kan använda talk för att "smörja", det gör en rätt stor skillnad och blir inte kladdigt.
Redigerat:
Klicka här för att svara