Hej! Med den ny inköpta video doorbell från mellandagsrean kom också instruktioner om att byta transformator. Jag bifogar en bild på den som kom med, något som vet hur kopplingen ska gå till? Inkommande längst ner och 1 samt 4 blir utgående?

• Hand håller en Arlo video doorbell-transformator med tekniska specifikationer och anslutningsportar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Vad står det i installationsanvisngarna?

Din nya transformator har uttag på flera ställen av sekundärlindningen som ger olika spänningsnivåer, så du får kolla i anvisningarna vad det står att den ska ge ut för spänning för att fungera ihop med videoklockan

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
Om den är denna på bilden du har så står det att du ska ha 16-24VAC. Om så är fallet så ska du koppla in den på 1&4. På 5&6 så ska 230V kopplas in.

Men det förustätter att det är samma modell!

• Användarmanual för Arlo Wired Video Doorbell, svartvit design med företagslogotyp.
    Skapa konto
  • Gilla
Flingan2
  • Laddar…
Det är samma modell och precis den bekräftelsen jag önskade! Stort tack!

A Emil_K skrev:
Vad står det i installationsanvisngarna?

Din nya transformator har uttag på flera ställen av sekundärlindningen som ger olika spänningsnivåer, så du får kolla i anvisningarna vad det står att den ska ge ut för spänning för att fungera ihop med videoklockan
den ska fungera från 16 upp till 24v så rimligen uttag 1-4 som beskrivet nedan! :-)

T TechChad skrev:
Om den är denna på bilden du har så står det att du ska ha 16-24VAC. Om så är fallet så ska du koppla in den på 1&4. På 5&6 så ska 230V kopplas in.

Men det förustätter att det är samma modell!

Nästa steg, här ska Strömsatsen installeras. Se bild. Märkta F och T bör vara front (framsidan) och transformator? Har ingen rear märkning men däremot 3 kablar. Enligt instruktion ska strömsatsen installeras till front och trans dvs där det är märkt F och T eller??

• Eluttag med märkningar för installation av strömsats, kablar anslutna till skruvklämmor märkta F och T.
    Skapa konto
A
De orangea trådarna är troligtvis matning från befintlig transformator och de tunna blå trådarna går till ringklockeknappen

A Emil_K skrev:
De orangea trådarna är troligtvis matning från befintlig transformator och de tunna blå trådarna går till ringklockeknappen

Så långt med, men känns som jag har matning på två ställen från transformatorn. Kan det spela någon roll vilken man väljer?

• Schematisk bild av korrekt anslutna kablar till en strömsats med "front" och "rear" beteckningar.
    Skapa konto
A
Schematisk illustration av en anslutning för Arlo dörrklocka med transformator och strömförsörjningssats.
Skapa konto

Den här bilden, från arlos YT-video, illustrerar bättre hur det ska vara kopplat

Oklart dock vad din befintliga ringklocka kommer tycka om 24V istället för de 8-16V den är gjord för

Haha det tyckte den inte alls om, sköt säkringen direkt när transformatorn kopplades in, slog mig att jag måste sätta dig kameran först och koppla ut nuvarande ringklocka helt först. Däremot osäker på kopplingen i skåpet som jag beskrev. Måste vara till F och T märkningen som jag har...

A
När spänning läggs mellan 0(F) och 3(T) i din befintliga ringklocka så "aktiveras" elektromagneten som drar åt sig hammaren som då klingar i ena klangen, när spänningen sedan försvinner så skjuter en fjäder tillbaka hammaren som då klingar i den andra klangen.

Om säkringen löste ut direkt innebär det att du gjort kortslutning någonstans.

• Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
När spänning läggs mellan 0(F) och 3(T) i din befintliga ringklocka så "aktiveras" elektromagneten som drar åt sig hammaren som då klingar i ena klangen, när spänningen sedan försvinner så skjuter en fjäder tillbaka hammaren som då klingar i den andra klangen.

Om säkringen löste ut direkt innebär det att du gjort kortslutning någonstans.

Som jag skrev drog jag på säkringen efter att kopplat in den nya transformatorn men inte bytt ringklockan ute. Den klarade inte den nya spänningen så den kortslöt direkt. I morgon blir det att låta allt vara av tills nya klockan är på plats för att då se om det fungerar bättre :-)

Så kopplingen av Arlos strömsats ska ske till 0 (F) och 3 (T) märkt på min bild. Blev så oklart med två matningar nämligen.

F Flingan2 skrev:
Som jag skrev drog jag på säkringen efter att kopplat in den nya transformatorn men inte bytt ringklockan ute
vad är det för säkring som löser ut? 10A-säkringen i elcentralen? det låter väldigt osannolikt att den skulle lösa ut bara för att ringklockan får en överspänning, utan som Emil_K skrev ovan så måste det vara en mycket värre felkoppling som du har gjort utav din transformator på primärsidan (230-volten)

Jag tog bort transformatorn till ringklockan idag som klarade max 12v och anslöt den nya precis som inlägg #3 men 230v in till 5 & 6 på transformatorn samt utgående i 1 och 4. Bytte inte ringklockan och slog på säkringen igen då kortslöt det direkt och en säkring gick. Ska se om jag ta en bild i morgon, men du tror inte att det är att befintliga klockan som kortsluter?

en säkring på 10 ampere klarar ju av att driva till exempel en brödrost eller tvättmaskin -- alltså belastningar på sisådär uppemot 2.3 kilowatt -- jag har svårt att se att en [batteridriven] ringklocka skulle konsumera den effekten... inte ens i närheten, inte ens om den utsattes för dubbla spänningen mot vad den är byggd för

det kan ju också vara något [tillverknings]fel på transformatorn... har du en multimeter så att du kan mäta resistansen mellan plint 5 & 6 (mätning givetvis i strömlöst tillstånd, när den inte är inkopplad till 230 volt)? annars kan kanske foton ge fler ledtrådar och tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.