Jag har i dagsläget en Franke Alliance spisfläkt (modell 240-16) som även styr ventilationen med hjälp av en transformator i kåpan som reglerar spänningen till en AC-fläkt på vinden. Nu börjar vindsfläkten bli utsliten och klarar trots rengöring inte av att få ut matoset när köksfläkten körs. Jag har blivit rekommenderad av ventilationsfirma att köpa en ny vindsfläkt, närmare bestämt en Systemair KVK Silent 160 EC (https://shop.systemair.com/sv-SE/kvk--silent--160/p400543).

Problemet jag har är hur jag ska styra denna fläkt så den varvar upp när köksfläkten går igång på ett snyggt sätt.

EC-fläkten styrs via en 0-10 V DC signal vilket min nuvarande spisfläkt inte kan hantera. Jag kan förstås byta spisfläkt till en kompatibel modell men det känns onödigt då dessa är dyra och den gamla fungerar.
Ventilationsfirman föreslog ett separat vred i köket vilket verkar lite bökigt när man lagar mat (man ska komma ihåg att dra igång båda och komma ihåg att ändra tillbaka när matlagningen är klar etc.)

Jag har spånat fram en idé på hur man skulle kunna lösa styrningen med befintligt vred på köksfläkten som jag skulle vilja bolla med forumet:

EC-fläkten på vinden kommer med en förinstallerad potentiometer som jag tänkte ställa in grundflödet i ventilationen med. Sedan parallellkopplar jag andra potentiometrar/reostater över den befintliga för att sänka resistensen (höja styrpänningen och därmed varvtalet på fläkten). Via styrkablar ner till köksfläkten väljs potentiometer med hjälp av befintligt vred på spiskåpan, se bifogad skiss på kopplingsschema.
Varje potentiometer ställs sedan in så att vindsfläkten varvar upp tillräckligt för att hantera respektive hastighet på köksfläkten.

Låter detta som en vettig lösning? Är den praktiskt genomförbar? Tips på andra lösningar mottages även tacksamt!

Kopplingsschema vindsfläkt: El-schema och illustration för anslutning av intern och extern potentiometer för ventilationsenhet eller fläktstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss på kopplingsschema för min lösning :
Handritad skiss av elektrisk kopplingsschema med textanteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej, det går inte så som du har ritat upp.

Om du använder interna 10VDC så måste resistansen mellan anslutning 2 & 4 vara konstant, samt summan av resistansen mellan 2 & 3 samt 3 & 4 måsta vara konstant (likamed resistansen mellan 2 & 4).

Eller så kan du ha en extern 0-10VDC-källa som är inkopplad mellan 2 & 3. Som extern 0-10VDC går det att ha en plejd-puck.

Tycker nog att det borde fungera. Fläkten använder spänningen på ingång 3 i förhållande till "jord" (2) för att styra hastigheten.
Potentiometern funkar som en spänningsdelare och lämnar styrspänning. Om spänningsdelaren manipuleras med en yttre resistans kommer varvtalet att ändras.

Demmpa Demmpa skrev:
Om du använder interna 10VDC så måste resistansen mellan anslutning 2 & 4 vara konstant, samt summan av resistansen mellan 2 & 3 samt 3 & 4 måsta vara konstant (likamed resistansen mellan 2 & 4).
Ja, om jag kopplar på extra motstånd enligt skiss så ändras resistansen mellan 2 & 4, men spelar det någon roll? Trodde att endast spänningen mellan 2 & 3 styrde fläkten?
(Men jag har ingen erfarenhet av dessa fläktar, har inte ens köpt den än...)

Funderade också på att sätta en plejd, men då måste jag plocka fram mobilen och pilla varje gång jag ska laga mat... (Eller sätta ett extra vred som styr plejden).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.