1 688 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Lite frågor ang belastning på 10a säkring i verkstad
Hej,
Jag en verkstad som går på endast en 10a säkring.
Högst samtida belastning borde vara när jag kör bordssåg (1800w), grovdammsugare (1600w) plus belysning och ett kylskåp. Detta borde belasta säkringen bra över 2300w men säkringen har inte gått ännu. Lite frågor kring detta:
-Grovdamssugaren en beskriven effekt på 1600 watt, och dessutom har ett eget 220v uttag där det står att högsta effekt är 1600w. Drar den då 1600+1600 eller drar den 1600w när ett verktyg är inkopplad på den?
-Bör jag undvika att köra bordssågen och grovdammsugare för att det långsiktigt blir slitage på ledningarna?
- Huvudsäkringar och mätare sitter i entren medan centralen sitter mitt huset. Går det sätta en separat central inne i verkstaden, och dra ny kabel direkt till huvudsäkringarna? Så alla framtida installationer behöver gå in i huset och sen ut igen.
Högst samtida belastning borde vara när jag kör bordssåg (1800w), grovdammsugare (1600w) plus belysning och ett kylskåp. Detta borde belasta säkringen bra över 2300w men säkringen har inte gått ännu. Lite frågor kring detta:
-Grovdamssugaren en beskriven effekt på 1600 watt, och dessutom har ett eget 220v uttag där det står att högsta effekt är 1600w. Drar den då 1600+1600 eller drar den 1600w när ett verktyg är inkopplad på den?
-Bör jag undvika att köra bordssågen och grovdammsugare för att det långsiktigt blir slitage på ledningarna?
- Huvudsäkringar och mätare sitter i entren medan centralen sitter mitt huset. Går det sätta en separat central inne i verkstaden, och dra ny kabel direkt till huvudsäkringarna? Så alla framtida installationer behöver gå in i huset och sen ut igen.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det är ju tyvärr inte så enkelt att räkna på detta.VLJ skrev:
Hej,
Tex så brukar maskiner ha startströmmar som överstiger den kontinuerliga förbruknignen, och då beror det också lite på längden på ledaren och hur trög säkringen är
Maskinerna drar sen säkert inte 1600 + 1800 w konsinuerligt heller, utan det är troligen max. Dvs som du samtidigt sågar typ en tjock ekplanka OCH dammsugaren grå för fullt samtidigt som det är varmt och kompressorn i kylen matar fullt, då kanske säkringen går.
Ledarna "slits" inte, så funkar inte el. MEN om du ligger nära maxgränsen och tex har en lång ledning till proppskåpet så kan dom överhettas (trots att man skall dimensionera det så det inte skall kunna hända, det är ju inte alltid saker är helt korrekt installerade, sä'rkilt inte äldre grejjer). En sak du också kan kolla, om du har gamla diazedproppar, är om den blir varm när du kört på i verkstaden ett tag.
Ja du kan ha en separat central i verkstaden, det kanske tom är att föredra så du kan dela lasten bättre (dvs efter elmätaren). Men en elektriker kan hjälpa dig där, och du kan troligen få ned kostanden genom att gräva för markslang tex själv.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Säkringen skyddar ledningen mot farlig överlast om kopplingar och förläggningen är rätt gjorda.
Protte
Protte
Det som oftast är farligaste med äldre instalationer och hög belastning är kontaktytorna. Både de som är i centralen och uttag (där kabeln är fastsktuvad har en tendens att bli lösa med tiden) samt är det fjäderstyrka kvar så stöpseln får bra kontakt i uttaget.
Klicka här för att svara