Det gör det. Det är det gråa röret. Det har ju legat under isolerull. Kan tillägga att det är halogenspots i skenan som blir stekheta.FredrikR skrev:
Vad gör jag nu då?
Den varma inomhusluften smiter upp genom röret, kyls av och då kondenserar vattnet i luften som rinner nedåt.
Täta röret nerifrån med tex mjukrock eller flytta ner installationen på vinden så den ligger under isoleringen där det är varmt.
Täta röret nerifrån med tex mjukrock eller flytta ner installationen på vinden så den ligger under isoleringen där det är varmt.
Det är det som syns på bilden. Kan tillägga att det är flera såna eldosor som sticker upp över isoleringen. Hur långt ner under isoleringen ska den? Går det bara att bygga en hög med isolerull ovanpå? Hjälper det att byta till LED från halogen? La till en bild till där du ser spotskenan tydligare.FredrikR skrev:
Det enklaste är att täta slangen på den varma sidan, då upphör fuktbildningen. Funkar med vanlig fogmassa.M Mjolnir skrev:
Nej byta till LED gör ingen skillnad.M Mjolnir skrev:
Du måste hindra varm luft att kondenseras.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag antar att dosa och slangar behöver ligga nära takskivan för att kunna hålla sig varma från insidan huset. Ska man göra om och göra rätt så ska du montera takdosor... En nödlösning är att helt enkelt lossa dosan och vika ned den mot takskivan under isoleringen. Beroende på hur det ser ut i dosan bör det inte vara så jobbigt att samtidigt korta ned slangarna.M Mjolnir skrev:
Alltså bara smeta in fog INUTI elröret? Ingen fara med det?
Uppe på vinden ligger det helt täckt av isolerull upp till dosan. Ska jag bara gräva tillbaks isoleringen och kanske också kasta om lite isolerull ovanpå dosan, hur många centimeter bör ligga ovanpå i så fall?
Uppe på vinden ligger det helt täckt av isolerull upp till dosan. Ska jag bara gräva tillbaks isoleringen och kanske också kasta om lite isolerull ovanpå dosan, hur många centimeter bör ligga ovanpå i så fall?
Ja, inuti slangen/röret. Problemet är att varm luft går upp inuti slangen och kyls av uppe på vinden. Då fälls fukt ut i slangen och vatten rinner ner till armaturen.M Mjolnir skrev:
Stoppar du luftflödet i slangen så kommer den varma, fuktiga luften inte upp i slangen längre och det blitr ingen fukt längre.
Tack. Då får det bli fog i röret då jag tolkar det som den enklaste lösningen. Ska jag vänta på att det som ligger där inuti dunstar först? Droppade massor när jag rörde elröret för att lokalisera rätt rör.Nissens skrev:
Ja, det är den enklaste lösningen. Så länge det stiger luft i röret så fälls fukt ut uppe i röret så det kan nog dröja innan det blir torrt. Det fortsätter så länge det är kallt på vinden.M Mjolnir skrev: