Hej,

Sitter en Global Trac skena i taket som knastrar och smäller, se video. Låter som om något steks där inne.

Vad tror ni det är för fel?
 
Släck lamporna och ring en elektriker.
 
Det rinner vatten genom elröret, se bilder. Luktar vinäger, muspiss? Spännande, ska upp på vinden nu.
 
  • Eluttag under installation, färgkodade kablar synliga, mot en vägg, säkerhetsrisk om strömmen är påslagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterad ljusbrytare, synliga elektriska kablar, vit vägg, installationsarbete, CE-märkt komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjolnir skrev:
Det rinner vatten genom elröret, se bilder. Luktar vinäger, muspiss? Spännande, ska upp på vinden nu.
Kondens?
Går röret/slangen på vinden? Läge att se över isoleringen/rörförläggning isåfall.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Kondens?
Går röret/slangen på vinden? Läge att se över isoleringen/rörförläggning isåfall.
Det gör det. Det är det gråa röret. Det har ju legat under isolerull. Kan tillägga att det är halogenspots i skenan som blir stekheta.

Vad gör jag nu då?
 
  • Vind med isolering och elektriska ledningar. Sicherheitsdose och flexibla rör synliga bland cellulosaflisor. Konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjolnir skrev:
Det gör det. Det är det gråa röret. Det har ju legat under isolerull. Kan tillägga att det är halogenspots i skenan som blir stekheta.

Vad gör jag nu då?
Om möjligt flytta dosan ner under isoleringen, är det fler än den slang och kabel som syns på bilden som ansluter till dosan?
 
Den varma inomhusluften smiter upp genom röret, kyls av och då kondenserar vattnet i luften som rinner nedåt.

Täta röret nerifrån med tex mjukrock eller flytta ner installationen på vinden så den ligger under isoleringen där det är varmt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Om möjligt flytta dosan ner under isoleringen, är det fler än den slang och kabel som syns på bilden som ansluter till dosan?
Det är det som syns på bilden. Kan tillägga att det är flera såna eldosor som sticker upp över isoleringen. Hur långt ner under isoleringen ska den? Går det bara att bygga en hög med isolerull ovanpå? Hjälper det att byta till LED från halogen? La till en bild till där du ser spotskenan tydligare.
 
  • Isoleringsmaterial i ett väggutrymme med synlig elledning och kabelskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
M Mjolnir skrev:
Det är det som syns på bilden. Kan tillägga att det är flera såna eldosor som sticker upp över isoleringen. Hur långt ner under isoleringen ska den? Går det bara att bygga en hög med isolerull ovanpå? Hjälper det att byta till LED från halogen? La till en bild till där du ser spotskenan tydligare.
Det enklaste är att täta slangen på den varma sidan, då upphör fuktbildningen. Funkar med vanlig fogmassa.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Det är det som syns på bilden. Kan tillägga att det är flera såna eldosor som sticker upp över isoleringen. Hur långt ner under isoleringen ska den? Går det bara att bygga en hög med isolerull ovanpå? Hjälper det att byta till LED från halogen? La till en bild till där du ser spotskenan tydligare.
Nej byta till LED gör ingen skillnad.
Du måste hindra varm luft att kondenseras.
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Hur långt ner under isoleringen ska den? Går det bara att bygga en hög med isolerull ovanpå?
Jag antar att dosa och slangar behöver ligga nära takskivan för att kunna hålla sig varma från insidan huset. Ska man göra om och göra rätt så ska du montera takdosor... En nödlösning är att helt enkelt lossa dosan och vika ned den mot takskivan under isoleringen. Beroende på hur det ser ut i dosan bör det inte vara så jobbigt att samtidigt korta ned slangarna.
 
Alltså bara smeta in fog INUTI elröret? Ingen fara med det?

Uppe på vinden ligger det helt täckt av isolerull upp till dosan. Ska jag bara gräva tillbaks isoleringen och kanske också kasta om lite isolerull ovanpå dosan, hur många centimeter bör ligga ovanpå i så fall?
 
Nissens
M Mjolnir skrev:
Alltså bara smeta in fog INUTI elröret? Ingen fara med det?

Uppe på vinden ligger det helt täckt av isolerull upp till dosan. Ska jag bara gräva tillbaks isoleringen och kanske också kasta om lite isolerull ovanpå dosan, hur många centimeter bör ligga ovanpå i så fall?
Ja, inuti slangen/röret. Problemet är att varm luft går upp inuti slangen och kyls av uppe på vinden. Då fälls fukt ut i slangen och vatten rinner ner till armaturen.

Stoppar du luftflödet i slangen så kommer den varma, fuktiga luften inte upp i slangen längre och det blitr ingen fukt längre. :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, inuti slangen/röret. Problemet är att varm luft går upp inuti slangen och kyls av uppe på vinden. Då fälls fukt ut i slangen och vatten rinner ner till armaturen.

Stoppar du luftflödet i slangen så kommer den varma, fuktiga luften inte upp i slangen längre och det blitr ingen fukt längre. :)
Tack. Då får det bli fog i röret då jag tolkar det som den enklaste lösningen. Ska jag vänta på att det som ligger där inuti dunstar först? Droppade massor när jag rörde elröret för att lokalisera rätt rör.
 
Nissens
M Mjolnir skrev:
Tack. Då får det bli fog i röret då jag tolkar det som den enklaste lösningen. Ska jag vänta på att det som ligger där inuti dunstar först? Droppade massor när jag rörde elröret för att lokalisera rätt rör.
Ja, det är den enklaste lösningen. Så länge det stiger luft i röret så fälls fukt ut uppe i röret så det kan nog dröja innan det blir torrt. Det fortsätter så länge det är kallt på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.