Hej allihopa
Det är dags för en ny köksspis. Jag vet inte ( enligt anslutningslösningen som visas på bilden) om jag kan köpa en spis med vanlig stickpropp och koppla i uttaget till vänster för 230 v eller leta efter en spis med Perlilex. förstår jag rätt att den föregående var ansluten till 3 faser?
 
  • Två eluttag på en smutsig vägg ovanför ett kakelgolv med smuts och skräp synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller europeisk stickpropp med två stift och barnskydd, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smutsiga eluttag och kabelrör på en fläckig vägg ovanför ett kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag utan täckplatta, oavslutad installation, exponerade ledningar, skruvar, väggfäste, säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet vägguttag med synliga kablar och anslutningar, nedsmutsad vägg, oavslutad installation eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, du har ett fullkopplat trefasuttag och en fas är vidar dragen till enfasuttaget. Jag skulle rekommendera en spis som använder trefaser.
 
  • Gilla
SvanteC och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, du har ett fullkopplat trefasuttag och en fas är vidar dragen till enfasuttaget. Jag skulle rekommendera en spis som använder trefaser.
Stort tack för svar och råd. 3-fasanslutning rekommenderar du av säkerhetsskäl? till exempel när plattar och ung kör samtidigt så två plattar dela på samma fas + noll och ugndelen använda en annan fas + noll ?
 
Enkelt sett så kan du belasta varje fas med en viss effekt. Beroende på säkring, med 16A 3680 watt, med 10A 2300 watt.

Så använder du 3-fasuttaget kan du plocka ut tre gånger mer effekt i spisen.

Normalt idag så använder ugnen en fas och spisplattorna två faser. Detta gäller även om man har separat ugn och spishäll, där man ofta kan koppla i hällen så att ena fasen kopplas vidare till ugnen.

Du har en fullkopplad trefas, den blåa neutralledaren N gör att moderna spisar också funkar. Förr hade man ibland trefasspisar utan N, där sakerna kopplades mellan faserna. Numera är det i princip alltid mellan respektive fas och N (då trefas är mindre vanligt i hem i resten av världen).

Så, välj en trefasmaskin (som är vanligast), kontrollera vad du har för säkringar till detta uttag så kan du dessutom veta vad för maximal effekt du kan nyttja. Inte ovanligt att folk köper en häftig och superbra maskin som sen deras el-system inte kan försörja...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Du kan bara få ut 3 680 W från enfasuttaget, det är (förhoppningsvis) säkrat med 3x16A i centralen. Kopplar du in en spis på enfasmatning, som var vanligt i äldre lägenheter, så var det oftast enfas 20A till spisen. Det går inte med ett vanligt uttag.

Med perilexuttaget kan spisen ta ut 16A från alla tre faserna. Du får teoretiskt 3ggr så hög möjlig effekt. De flesta spisar har en märkeffekt som är ännu högre än så, men det tas bara ut om du kör allt på max samtidigt, och även om man då gör det så tål säkringarna en del överlast en stund. I praktiken går ex. spisplattan på max i kanske max 5 minuter tills det börjar koka, sedan sänker man, ugnen går på max i typ 5 minuter tills temperaturen uppnåtts, sedan värmer den i någon minut då och då för att hålla tempen. Skulle man då lyckas få dessa maxuttag att sammanfalla, så överbelastar man säkringarna, men 5 minuter med måttlig överlast tål de.

I äldre lägenheter, med enfas spis, så var det som sagt oftast 20A till spisen, då krävs 4 kvmm eltrådar i matningen. Till ditt perilexuttag är det (troligen) 2,5 kvmm trådar. Och säkrat 16A i centralen. Det förekommer snikvarianter med 10A säkringar och 1,5 kvmm trådar även till spisutytag, men det är ovanligt.

Vad gäller brandrisk, så är det ingen fara så länge du inte ger dig på att öka säkringarna i centralen (bygga om elcentralen), och så länge uttagen är i god kondition. Enfasuttaget är godkänt för 16A (de flesta, en del äldre är bara godkända för 10A). Men man bör undvika att anväånda ett vanligt uttag för långvarig hög belastning. Det är OK när de är nya, men efter några år kan det bli dålig kontakt och därmed brandfara. Trefasuttaget är gjort för att tåla hög ström kontinuerligt (16A) och har högre kvalitet på kontaktfunktionen.
 
D
Akta dig för att köpa en (Bosch)spis med falsk trefas. Kollas enklast genom att märkeffekten inte får vara under 10 kW.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du kan bara få ut 3 680 W från enfasuttaget, det är (förhoppningsvis) säkrat med 3x16A i centralen. Kopplar du in en spis på enfasmatning, som var vanligt i äldre lägenheter, så var det oftast enfas 20A till spisen. Det går inte med ett vanligt uttag.

Tack alla för fina och utförliga förklaringar. Jag bifogar bilder på centralen men det är bara en 16 A säkring på numret 1 . Nere under vänster finns två 10A säkringar. Kan jag lämna det så eller ersätta det med 16 A? Tidigare var det inga problem vid användning av spisen. Jag bifogar Electrolux spis info också.
 
  • Lista över elinstallationer och -uttag i ett hus, organiserad rum för rum. Handskriven anteckning längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammaldags säkringsskåp med porslinssäkringar och numrerade etiketter på grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glödlampa nära en sockel, suddig förgrund, grå bakgrund, otydlig teknisk installation, ser osammankopplad ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett med streckkod och specifikationer för en Electrolux-produkt, inklusive modell-, spännings- och effektuppgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Du behöver inte byta men om du har några 16A så gör det. Det är 2,5 mm2 så 16A är standard. Dina 10A innebär egentligen bara "ökad" säkerhet, dvs de bryter tidigare än vad ledningen kräver.
 
Jag har kört 3fasspis på 10A/fas i åratal utan problem.
 
D
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Jag har kört 3fasspis på 10A/fas i åratal utan problem.
Jag också faktiskt (i sommarhus). Men jag bytte ändå till slut till 16A-säkringar häromåret.
 
Hej igen
Jag är precis efter att ha besökt butiker och är lite osäker - alla spisar som intresserar mig har en sådan stickpropp - finns ett extra stift med noll (spisar med spänning 230 V). Är det ok att koppla utan att göra om ?
mvh
 
  • En hand håller en industriell typ av elektrisk kontakt med flera stift och etikett "16A 400/230V".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller grå europeisk elkontakt med märkningen "16A 400/230V" mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är okej. Du har nolla i uttaget.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.