1 312 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Kombination av vippsäkringar och 12V solcellsregulator = farligt?
Funderar lite på elinstallationen i fritdshuset efter uppgradering till ny solcellsregulator (Victron SmartSolar MPPT 75/10). Det är ett stand-alone-system med solceller och 12-voltsbatterier.
Har några 10A vippsäkringar för elsystemet, vilket i princip borde funka bra. Men tidigare gick belastningen direkt från batteriet, medan nu går den via solcellsregulatorn. Den klarar max 15A last, men den är överbelastningsskyddad, så oavsett kortslutning eller andra problem ger den max 15A ut (gissar jag?).
Frågan är vad som händer om jag t.ex får kortslutning på en kabel? Tidigare rusade väl strömmen och säkringen slog av. Men nu kommer det (troligen) att gå max 15A i ledningen oavsett kortslutning. En vippsäkring ska (enligt diagrammet nedan från Hager) inte alls lösa ut för 13% överström, medan den ska göra det för 45% överström.
Dock tar det upp till 7 minuter (~400 sek) för den att lösa ut vid 50% överström (dvs 15A). Om det är en rejäl gnistkortis med ljusbåge så kan det alltså köras upp till 15A i denna i rätt många minuter, vilket inte känns helt bra. Jag vet att ljusbågar inte är så sannolika vid enbart 12V, men ändå...
Jag kan naturligtvis koppla om så att lasten återigen går direkt från batteriet (så jag slipper strömbegränsningen från regulatorn), men tappar då en del intressant funktionalitet som regulatorn ger (loggar och statistik över förbrukning, samt möjligheten att stänga av lasten om batteriet blir för dåligt laddat)). Någon säkring kunde jag nog byta till 6A, men några andra (bland annat vattenpumpen) kräver 10A säkring.
Hur tänker ni om detta? Är jag orolig i onödan?
Har några 10A vippsäkringar för elsystemet, vilket i princip borde funka bra. Men tidigare gick belastningen direkt från batteriet, medan nu går den via solcellsregulatorn. Den klarar max 15A last, men den är överbelastningsskyddad, så oavsett kortslutning eller andra problem ger den max 15A ut (gissar jag?).
Frågan är vad som händer om jag t.ex får kortslutning på en kabel? Tidigare rusade väl strömmen och säkringen slog av. Men nu kommer det (troligen) att gå max 15A i ledningen oavsett kortslutning. En vippsäkring ska (enligt diagrammet nedan från Hager) inte alls lösa ut för 13% överström, medan den ska göra det för 45% överström.
Dock tar det upp till 7 minuter (~400 sek) för den att lösa ut vid 50% överström (dvs 15A). Om det är en rejäl gnistkortis med ljusbåge så kan det alltså köras upp till 15A i denna i rätt många minuter, vilket inte känns helt bra. Jag vet att ljusbågar inte är så sannolika vid enbart 12V, men ändå...
Jag kan naturligtvis koppla om så att lasten återigen går direkt från batteriet (så jag slipper strömbegränsningen från regulatorn), men tappar då en del intressant funktionalitet som regulatorn ger (loggar och statistik över förbrukning, samt möjligheten att stänga av lasten om batteriet blir för dåligt laddat)). Någon säkring kunde jag nog byta till 6A, men några andra (bland annat vattenpumpen) kräver 10A säkring.
Hur tänker ni om detta? Är jag orolig i onödan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är som jag ser det orolig i onödan. Ser du vinster med att lägga uttagen via regulatorn så gör det säkringarna kan du ha kvar också det skadar ju aldrig.
Vill man hantera fel som du vill får man i såna fall använda sk selektivmoduler istället. Det verkar onödigt sett till det du beskrivit.
Vill man hantera fel som du vill får man i såna fall använda sk selektivmoduler istället. Det verkar onödigt sett till det du beskrivit.
Jo, klart att säkringarna ska vara kvar. Men jag vill ju att säkringarna med säkerhet löser ut om det blir kortslutning, men pga regulatorns maxström på 15A är jag osäker på om det kommer att hända.
Men antar att jag kan göra några aptester och medvetet fixa en kortslutning eller gnistbildning, och se vad som händer med säkringar och regulator...
Men antar att jag kan göra några aptester och medvetet fixa en kortslutning eller gnistbildning, och se vad som händer med säkringar och regulator...
Passar det i övrigt kan du ju byta till säkringar med mindre märkström tex 4 eller 6 A. Men testa hur regulatorn beter sig det är inte säkert att den begränsar till 15 A det är väl vad den kan ge kontinuerligt. Så inte omöjligt att den ger tillräckligt innan den skyddar sig så säkringen hinner lösa.
Regulatorn är hårt begränsad till max 15A och kommer aldrig att mata ut högre ström. I alla fall står det så i bruksanvisningen. Så har man saker med momentant högre startström än 15A (typ pumpar) så står det att man måste koppla dem direkt till batteriet.
Som jag skrev kan jag tyvärr inte byta alla säkringar till lägre strömstyrkor.
Som jag skrev kan jag tyvärr inte byta alla säkringar till lägre strömstyrkor.
Ja då får du leva med att säkringarna tar en stund på sig att lösa eller om regulatorn går ner efter en tid det är inget problem med det. Alternativt skaffa en selektivmodul där du exakt kan ställa nivån där det bryter.
Det måste ju vara liknande "problem" i de flesta mindre solcellsinstallationer, så jag undrar faktiskt hur folk gjort.
Att riskera en värmeutveckling på kanske 150W i en (nästan) kortsluten kabel i sju minuter känns inte riktigt bra...
Att riskera en värmeutveckling på kanske 150W i en (nästan) kortsluten kabel i sju minuter känns inte riktigt bra...
Folk gör nog i princip inget alls i de fallen och lever med de eventuella säkringar som finns. Sen är ditt scenario med effektutvecklingen inget som förekommer i praktiken vid fel där säkringar kan skydda. Som jag nämnt tidigare får man ordna det med mindre avsäkring eller som lyxvariant med selektivmoduler fritt anpassningsbara.E eplgh skrev:
Klicka här för att svara