2 794 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Fundering ang anslutning av faser i Elcentral
Sida 1 av 2
Har bytt ut några anslutningskablar mellan förbrukare och min gamla Elcentral (med porslinssäkringar).
Då det var gamla flexrör i metall använde jag Aceflex-kabel.
Några funderingar kring detta;
- Ska/bör man jorda flexslangar i metall?
- När man ansluter faserna på säkringarna (kardeler direkt under skruvhuvud) deformeras lätt kardelerna och sprids ut.
Jag har aldrig sett det användas, men varför nyttjar man inte ringkabelskor och fjäderbricka för att få optimal kontakt (speciellt för storförbrukare som spis/ugn mm)?
Då det var gamla flexrör i metall använde jag Aceflex-kabel.
Några funderingar kring detta;
- Ska/bör man jorda flexslangar i metall?
- När man ansluter faserna på säkringarna (kardeler direkt under skruvhuvud) deformeras lätt kardelerna och sprids ut.
Jag har aldrig sett det användas, men varför nyttjar man inte ringkabelskor och fjäderbricka för att få optimal kontakt (speciellt för storförbrukare som spis/ugn mm)?
Du ska inte försöka jorda varken de plicarör du har eller eventuella andra stålrör, pansarrör som kan finnas där. Det går inte att göra på ett enhetligt riktigt sätt så att skarvar, dosor osv inte ger avbrott i kretsen och kan förvärra riskerna man försöker minska genom jordningen.
Om du vill och tycker det passar och har bra tång är det givetvis inget som hindrar att du använder ringkabelskor. Det gamla knepet för såna skruvar är att tvinna kardelerna i vänstervarv sett från änden och sen lägga under skruven så ledaren dras med in i åtdragningen. Finns någon styrkant eller spår i fasta delen av anslutningen får man försöka utnyttja det rätt också.
Om du vill och tycker det passar och har bra tång är det givetvis inget som hindrar att du använder ringkabelskor. Det gamla knepet för såna skruvar är att tvinna kardelerna i vänstervarv sett från änden och sen lägga under skruven så ledaren dras med in i åtdragningen. Finns någon styrkant eller spår i fasta delen av anslutningen får man försöka utnyttja det rätt också.
Rören blir jordade om man har jordade uttag med klor. Så att försöka hålla dem isolerade känns meningslöst.
GK100 skrev:
Du ska inte försöka jorda varken de plicarör du har eller eventuella andra stålrör, pansarrör som kan finnas där. Det går inte att göra på ett enhetligt riktigt sätt så att skarvar, dosor osv inte ger avbrott i kretsen och kan förvärra riskerna man försöker minska genom jordningen.
Om du vill och tycker det passar och har bra tång är det givetvis inget som hindrar att du använder ringkabelskor. Det gamla knepet för såna skruvar är att tvinna kardelerna i vänstervarv sett från änden och sen lägga under skruven så ledaren dras med in i åtdragningen. Finns någon styrkant eller spår i fasta delen av anslutningen får man försöka utnyttja det rätt också.
Plicarör… Så var namnet!
Det finns endast 3st aktiva Plicarör i installationen, i övrigt är det VP-rör/Slang och Plastdosor.
Dock känns Aceflexkabeln ganska safe att använda i dom.
Att jorda Plicarören var något jag hörde från en Elektriker för många år sedan, men det blev aktuellt nu när kabeln byttes ut. Dock kanske det är en onödig manöver.
Testade vänstervarv, men dom tunna kardelerna i Aceflexkabeln deformeras lite när man drar lämpligt moment.
Det är ju effektkrävande förbrukare som Spis, Ugn och uttag vid Köksbänk som är anslutna i dom aktuella grupperna, så det får bli 5,5mm ringkabelsko och fjäderbricka.
Till spis, uttag mm ska man inte använda finkardeliga ledningar över huvud taget.A Andreas-Lkpg skrev:Plicarör… Så var namnet!
Det finns endast 3st aktiva Plicarör i installationen, i övrigt är det VP-rör/Slang och Plastdosor.
Dock känns Aceflexkabeln ganska safe att använda i dom.
Att jorda Plicarören var något jag hörde från en Elektriker för många år sedan, men det blev aktuellt nu när kabeln byttes ut. Dock kanske det är en onödig manöver.
Testade vänstervarv, men dom tunna kardelerna i Aceflexkabeln deformeras lite när man drar lämpligt moment.
Det är ju effektkrävande förbrukare som Spis, Ugn och uttag vid Köksbänk som är anslutna i dom aktuella grupperna, så det får bli 5,5mm ringkabelsko och fjäderbricka.![]()
Jag gömde hissklämmor i föregående inlägg
Det skulle vara intressant att få se hur centralen ser ut
Ps
Orsaken till att man normalt inte sätter kabelskor är att det vanligen inte finns nått behov av dom
Att du drar kabel i rör av icke isolerande material är den rätta lösningen dvs dubbelisolerat i dem. Nu ser jag att du använder Aceflex dvs med ledare typ RK och förstår då dina problem med skruvarna. Det jag nämnde om tvinning osv är lämpligt och fungerar på FK men i ditt fall då kabelskor eller ev ändhylsa.A Andreas-Lkpg skrev:Plicarör… Så var namnet!
Det finns endast 3st aktiva Plicarör i installationen, i övrigt är det VP-rör/Slang och Plastdosor.
Dock känns Aceflexkabeln ganska safe att använda i dom.
Att jorda Plicarören var något jag hörde från en Elektriker för många år sedan, men det blev aktuellt nu när kabeln byttes ut. Dock kanske det är en onödig manöver.
Testade vänstervarv, men dom tunna kardelerna i Aceflexkabeln deformeras lite när man drar lämpligt moment.
Det är ju effektkrävande förbrukare som Spis, Ugn och uttag vid Köksbänk som är anslutna i dom aktuella grupperna, så det får bli 5,5mm ringkabelsko och fjäderbricka.![]()
I det här fallet kändes Aceflex som det enda alternativet när den enda kanalisationen var Plicarör med 20st böjar på!E elmont skrev:Till spis, uttag mm ska man inte använda finkardeliga ledningar över huvud taget.
Jag gömde hissklämmor i föregående inlägg, och en central utan någon typ av "anslutningsställe" är nått som jag aldrig sett. Och vid gruppanslutningen brukar det vara en "styrklack" vid skruvens sida, eller ett "fiskfjäll" som är ett överfall eller vid lite större areor ett överfall med dubbla skruvar.
Det skulle vara intressant att få se hur centralen ser ut
Ps
Orsaken till att man normalt inte sätter kabelskor är att det vanligen inte finns nått behov av dom
Givetvis sitter det en Styrklack vid skruvens sida, men inget överfall eller liknande.
Givetvis hade det varit allra bäst att dra 20mm VP-slang med 5x RK, men det hade inneburit många timmars arbete samt att det hade dragit med sig en hel del merkostnader.GK100 skrev:
Att du drar kabel i rör av icke isolerande material är den rätta lösningen dvs dubbelisolerat i dem. Nu ser jag att du använder Aceflex dvs med ledare typ RK och förstår då dina problem med skruvarna. Det jag nämnde om tvinning osv är lämpligt och fungerar på FK men i ditt fall då kabelskor eller ev ändhylsa.
Du kan köra med EXQ 3G1,5 exempelvis.A Andreas-Lkpg skrev:
Givetvis drar och puttar samtidigt med avsett smörjmedel. I efterhand kontrolleras och mäts din nya installation vilket dokumenteras.
Du ska inte använda ringkabelskor eller ändhylsor, agera enbart helt normalt.
E El-Löken66 skrev:
Nu vet jag inte om du har läst tråden grundligt?E El-Löken66 skrev:
Det är helt omöjligt att få i en 5G2,5 EXQ i ett Plicarör med ett flertal skarpa böjar, oavsett hur mycket du smörjer.
Aceflexkablarna är redan på plats (vilket är det absolut bästa givet förutsättningarna).
Ringkabelskor eller Ändhylsor gör att man får optimal kontakt med den kabeltypen under skruvhuvud i Centralen.
