958 läst ·
4 svar
958 läst
4 svar
Felsökning nätadapter/multimeter
Hej,
gjorde en felsökning idag som fick mig att ifrågasätta min multimeter.
Har en LED-julbelysning med nätadapter som slocknat. När jag mäter spänningen på sekundärsidan på nätadapter får jag 30V enligt specifikation. Men gör jag ett kontinuitetstest istället får jag inget "pip", varken på nätadaptern eller själva LED-slingan.
LED-slingan kan säker vara trasig. Men borde jag inte få ett pip vid kontinuitetstest när jag mäter kontakterna på sekundärsidan på nätadaptern (också stiften på primärsidan för den sakens skull)?
Har en LED-julbelysning med nätadapter som slocknat. När jag mäter spänningen på sekundärsidan på nätadapter får jag 30V enligt specifikation. Men gör jag ett kontinuitetstest istället får jag inget "pip", varken på nätadaptern eller själva LED-slingan.
LED-slingan kan säker vara trasig. Men borde jag inte få ett pip vid kontinuitetstest när jag mäter kontakterna på sekundärsidan på nätadaptern (också stiften på primärsidan för den sakens skull)?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Utgången är nog DC och spänningskällan är isolerad så du har säkert en diod på utgången och ev. glättning. Prova att byta polaritet på probarna. Eventuellt har du en resistans på utgången för att begränsa strömmen och då kanske resistansen är för hög för kontinuitetstest och du behöver mäta resistans.F Fump skrev:Hej,
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Resistansmätning med en multimeter ger några få volt. Det räcker inte för att "tända" några LED. Du behövewr få upp spänningen, och det har du ju redan gjort via nätadaptern. Om den ger 30 V och slingan är död så är slingan trasig.
Är det en järnkärne-transformator med kopparlidningar och AC ut kan ju en kontinuitetsmätning (eller ohmmätning) vara motiverat, men inte på en elektronisk nätadapter.F Fump skrev:
Har du redan mätt att du har utspänning tillför mätningen inget.
Mäta kontinuitet på annan elektronik med två anslutningar skulle väl betyda att det är kortslutning?
Vill du kontinuitetetsmäta anslutningskabeln får du ta en ledare i taget med en mätprob i varje ända av ledaren. Då kan pip-testet vara bra försatt hitta glappkontakt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden