Hej!
Tänkte få installerat en Shelly dimmer till en trappkoppling. Upptäckte att det inte finns fas framdraget där tändtråden finns och det verkar jobbigt att dra extratråd dit. Nolla finns däremot. Letade efter tips men hittade inget i tidigare inlägg. Kan man göra så här:
Använda en av mellantrådarna som fasledning (?) från den brytare där fasen är framdragen genom att koppla ingång till en av utgångarna. På den andra brytaren kopplar man den ingången även till fas på Shellyn. Därefter koppla tändtråden till Shellyn Output. Förse båda brytarna med fjäder och koppla brytarutgången vid Shellyn till SW1. Om då båda brytarna kopplas så att utgången på brytaren vid Shellyn är noll i normalläge och får 230 vid intryckning, kan det funka då?
Hoppas min skiss kan förklara hur jag tänker:
Handritad skiss av en elektrisk krets med två brytare, en Shelly-enhet och en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det bör fungera.

B b_hasse skrev:
Det bör fungera.
Och man kan få en elektriker att göra det, dvs att använda en vit mellantråd som fasledare?

Jag är inte elektriker, men jag ser inget problem med en vit fasledare.

Borde du inte göra om kopplingen till en sparkoppling? Det är ju vanligt att göra så om du ska ha ett uttag under din trappbrytare?

/S

S steve5432 skrev:
Borde du inte göra om kopplingen till en sparkoppling? Det är ju vanligt att göra så om du ska ha ett uttag under din trappbrytare?

/S
Tack för tipset men jag har inget behov av ett utag där och det är betongvägg!

E
S Sweloa skrev:
Och man kan få en elektriker att göra det, dvs att använda en vit mellantråd som fasledare?
Det ska du inte ha såvida du inte har det som standard i övriga huset.

Fas är normalt brun i en enfasgrupp. Men kan såklart helt korrekt vara svart och grå också ifall det ska visa vilken fas det faktiskt är, L1, L2 eller L3.

Bara att dra ut den och utföra korrekt.

Skulle det trots allt inte gå eller ta mer tid än två minuter så är det kanske inte giljotinstraff på att ha en vit fas. Men frågan är om du kommer kunna sova ordentligt med denna vetskap.

Nej. Det blir tyvärr annan funktion på brytare 2 med denna koppling jämfört med en vanlig trappkoppling. Brytare 2 kommer inte kunna släcka om brytare 1 är på då det är spänning på båda ingångar i brytare 2då.

Sorry. såg att du skulle installera impulsfjäder. Då bör det ju gå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.