1 584 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Två hifi-transformatorer pajade samtidigt. Förslag på ny grendosa?
För ett tag sen pajade två transformatorer, såna där tunga klumpar som omvandlar 220 V till 12 V och 15 V. Jag testade med multimeter och de var helt döda båda två. De hörde till två HiFi-apparater jag har. De satt i samma billiga grenuttag från Classe tillsammans med flera andra vanliga kontakter till förstärkare och kringutrustning till datorn. Vet inte om de pajade samtidigt, Den första jag upptäckte fungerade på morgonen men inte efter lunch. Det hade inte varit regn eller åska. Jag bytte ut den ena och två dar senare upptäckte jag att den andra också var död. Bor i lägenhet i flerfamiljshus, elsystemet renoverades för cirka 20 år sen. Det finns jordfelsbrytare i elskåpet.
Teori:
1) "smutsig el".
2) dålig grendosa som flippade ur på nåt sätt efter några års användning.
Jag tänker att jag oavsett kanske borde byta ut grendosan mot en ny. Ska jag då betala lite mer för en med överspänningsskydd/åskskydd, för att skydda utrustningen mot eventuell "smutsig el". Eller spelar det ingen roll? Det var nån som sa att sånt där bara är marketing och om det kommer smutsig el så spelar det ingen roll om man har speciella grendosor, men jag vet inte om det stämmer? Räcker det med ett Brennenstuhl från Classe eller måste jag köpa proffsgrejer?
Tips på hur jag ska tänka?
Teori:
1) "smutsig el".
2) dålig grendosa som flippade ur på nåt sätt efter några års användning.
Jag tänker att jag oavsett kanske borde byta ut grendosan mot en ny. Ska jag då betala lite mer för en med överspänningsskydd/åskskydd, för att skydda utrustningen mot eventuell "smutsig el". Eller spelar det ingen roll? Det var nån som sa att sånt där bara är marketing och om det kommer smutsig el så spelar det ingen roll om man har speciella grendosor, men jag vet inte om det stämmer? Räcker det med ett Brennenstuhl från Classe eller måste jag köpa proffsgrejer?
Tips på hur jag ska tänka?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Om det är "tunga klumpar" så bör det vara enkelt att laga dem. Det är ju intressant ifall det är transformatorn som fått avbrott på primärsidan eller om elektroniken gett upp på sekundärsidan. Det brukar sitta en glasrörssäkring i dessa på primärsidan, så det kan vara värt att titta under huven.
Bor du i lägenhet är det osannolikt att yttre händelser som åska letat sig in. Men det kan vara elapparater som du använder som smutsar ned. Dock svårt att peka på något i allmänhet. Vi har haft uppe en stavmixer på forumet som förstörde bänkbelysningen...
Det kan ändå vara lönt att köpa ett lite bättre grenuttag med inbyggt överspänningsskydd. Som vanligt, köp inte det billigaste. Det bör finnas en indikering på ifall överspänningsskyddet har gjort sitt och behöver bytas (men då får du ju byta hela grenuttaget).
Bor du i lägenhet är det osannolikt att yttre händelser som åska letat sig in. Men det kan vara elapparater som du använder som smutsar ned. Dock svårt att peka på något i allmänhet. Vi har haft uppe en stavmixer på forumet som förstörde bänkbelysningen...
Det kan ändå vara lönt att köpa ett lite bättre grenuttag med inbyggt överspänningsskydd. Som vanligt, köp inte det billigaste. Det bör finnas en indikering på ifall överspänningsskyddet har gjort sitt och behöver bytas (men då får du ju byta hela grenuttaget).
Frågan är vad det är för hifiapparater du driver med dem?
För om de drar för mycket ström(styrka), brukar trafon tacka för sig. Det kan ha funkat felfritt innan men t ex brunnit sönder när du dammat på med Göingeflickorna på högsta volym (och hifin därmed dragit fler ampère än den brukar.)
Båda två var såna där som inte går att öppna, helgjutna plastklumpar. Känns som att man måste ha sönder för att öppna och kostar kanske mer att låta laga än att köpa nya som jag gjorde.Bo.Siltberg skrev:
Det var inga tunga grejer alls. En DAC som bara omvandlar digital signal till analog och ett RIIA-steg till skivspelaren.ricebridge skrev:
Bild på transformatorerna?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Hur har du konstaterat att det verkligen är transformatorerna som gått sönder?J jojo99 skrev:Båda två var såna där som inte går att öppna, helgjutna plastklumpar. Känns som att man måste ha sönder för att öppna och kostar kanske mer att låta laga än att köpa nya som jag gjorde.
Det var inga tunga grejer alls. En DAC som bara omvandlar digital signal till analog och ett RIIA-steg till skivspelaren.
Båda har gått till den mobila miljöstationen, men om det kan vara nån information har jag sparat en bild på specs för DAC:en som har störst värde. Den var stor som en knytnäve.ricebridge skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kollade med multimeter mot kontakten och den gav 0 utslag. När jag testade mot andra transformatorer jag har fick jag korrekt avläsning. Så även med ersättningstransformatorerna. Även Kjell och Co testade med multimeter och sa att den ena var helt död.H hempularen skrev:
Jag ville främst ha bild för att kolla specifikationerna, bara ifall om att. 1,33A ska väl räcka till det du beskriver; annars är för stor strömförbrukning den vanligaste orsaken till transformatordöd, som sagt. (Fråga mig inte hur jag vet DET…)
Men det verkar som om detta var en trafo som följde med hörlursförstärkaren? Gissar att tillverkaren snålat in rejält på inköp från underleverantören där och satt sitt namn från nån billig skit från ja-ni-vet-var.
Men det verkar som om detta var en trafo som följde med hörlursförstärkaren? Gissar att tillverkaren snålat in rejält på inköp från underleverantören där och satt sitt namn från nån billig skit från ja-ni-vet-var.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden