Hej
Jag bor i en lägenhet där jag ska byta eluttag och lampknappar. Lägenheten är delvis ojordad.

Kök och badrum har renoverats och där är det jordat. I samband med badrumsrenovering förra året installerades nytt elskåp med jordfelsbrytare.

Frågan är: Om jag ska byta uttagen, borde jag då jorda dem eller räcker det att bara byta uttagen och fortsätta ha det ojordat i resten av lägenheten? Det skiljer en del i pris och någon elektriker jag pratade med sa att det i praktiken inte blir någon skillnad. Medan en annan elektriker sa att det borde definitivt jordas ändå.

Vad säger ni?

Det viktigaste är jordfelsbrytaren. Har du något med riktig jordad stickpropp som du tänkt använda i de delar av lägenheten som är ojordad? Det mesta idag förutom vitvaror och liknande är ju dubbelisolerat och behöver inte jord.

• Gilla
J0n4s
  • Laddar…
Det finns endast två saker jag ser som styr ifall det krävs byte till skyddsjordade uttag:
- Skyddsjordade uttag krävs formellt vid nybyggnad och ombyggnad, men på din text låter detta som underhåll och då får man formellt behålla ojordade uttag.
- Om det finns någon i rummet som har kontakt med skyddsjord eller moder jord. Då krävs skyddsjordning av uttagen. Ett vardagsrum i en lägenhet har sällan något sådant, och då är en JFB i stort betydelselös. Men har du vattenradiatorer så bör man kontrollera ifall dessa har jordkontakt, och då krävs enligt dagens mått skyddsjordning .

Dina elektriker borda motivera sina svar.

Det bör inte kosta jättemycket mer att skyddsjorda uttagena, om det inte är stopp i rören.

Om apparater du vill använda i rummen har skyddsjordad stickpropp är egentligen irrelevant, men de kan kräva jordning av EMC-skäl.

• Gilla
J0n4s
  • Laddar…
E
J J0n4s skrev:
Hej
Jag bor i en lägenhet där jag ska byta eluttag och lampknappar. Lägenheten är delvis ojordad.

Kök och badrum har renoverats och där är det jordat. I samband med badrumsrenovering förra året installerades nytt elskåp med jordfelsbrytare.

Frågan är: Om jag ska byta uttagen, borde jag då jorda dem eller räcker det att bara byta uttagen och fortsätta ha det ojordat i resten av lägenheten? Det skiljer en del i pris och någon elektriker jag pratade med sa att det i praktiken inte blir någon skillnad. Medan en annan elektriker sa att det borde definitivt jordas ändå.

Vad säger ni?
Ja, du ska helst dra jord då du byter uttag, dagens DCL-uttag är tydliga med detta.
Gör det hellre ordentligt rum för rum.

Du kan såklart låta bli också och köra på enligt äldre standarder. Men är det en brf tror jag snabbt du tjänat in den lilla merkostnaden och en del prylar förutsätter jord, exempelvis kan din dators hölje bli spänning satta.

Skulle inte förvåna mej om ojordad apparater även är dyrare, har du räknat på detta?

Genom att ha med en jordad ledare i röret får du ett extra skydd av dom delar i väggen du inte kan se, exempelvis skavskador av ledare kan avslöjas i betydligt tidigare stadie, har du metallrör blir vinsten än större.

Har du element/radiatorer har du med stor säkerhet redan krav på att övrig utrustning ska vara jordad, detta är inget du kan kolla själv men ännu en sak som talar för.

Vid isolationsprovning kommer du i framtiden kunna upptäcka fler begynnande fel, exempelvis ett uttag som är fäst med klor kommer avslöja en skada på fasledare längre in i röret.

Med mera.

• Gilla
J0n4s
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, du ska helst dra jord då du byter uttag, dagens DCL-uttag är tydliga med detta.
Gör det hellre ordentligt rum för rum.

Du kan såklart låta bli också och köra på enligt äldre standarder. Men är det en brf tror jag snabbt du tjänat in den lilla merkostnaden och en del prylar förutsätter jord, exempelvis kan din dators hölje bli spänning satta.

Skulle inte förvåna mej om ojordad apparater även är dyrare, har du räknat på detta?

Genom att ha med en jordad ledare i röret får du ett extra skydd av dom delar i väggen du inte kan se, exempelvis skavskador av ledare kan avslöjas i betydligt tidigare stadie, har du metallrör blir vinsten än större.

Har du element/radiatorer har du med stor säkerhet redan krav på att övrig utrustning ska vara jordad, detta är inget du kan kolla själv men ännu en sak som talar för.

Vid isolationsprovning kommer du i framtiden kunna upptäcka fler begynnande fel, exempelvis ett uttag som är fäst med klor kommer avslöja en skada på fasledare längre in i röret.

Med mera.
Tack för bra svar! Då kör jag på det.

E
J J0n4s skrev:
Tack för bra svar! Då kör jag på det.
Ja, alltså du kan såklart välja att göra hur du tycker blir bäst. Ta till dig olika synpunkter och fatta ett beslut.

Minns inte om jag skrivit att du kan höra med BRF så det inte är inplanerat någon central opp handling av denna tjänst, detta kan i så fall eventuellt vara gynnsamt. Men har du en bra elektriker blir detta nog bäst, likadant om du har funderingar på att renovera kök, dra fram ett gäng nya grupper redan i detta stadie i så fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.