Jag har en likadan elflakmoped som på bilden men jag saknar voltmeter som jag skulle vilja installera på samma ställe. Kan nån förklara hur jag ska dra trådarna till voltmetern. Jag vill bara att voltmetern startar när jag vrider på tändningen.
Hand pekar på gammal voltmeter på rostig styrstång. Ingen spänning visas. Utomhus, sliten utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aha okej, tack

Att jag har två seriekopplade batterier gör detsamma? (24V)

R Rolle85 skrev:
Att jag har två seriekopplade batterier gör detsamma? (24V)
Så länge den kan mäta 24 volt är det ok. Den i länken mäter upp till 28V så det är ju prima.

Ok thx

Ser ut som en Transportel av äldre årgång och på dom jag har sett brukar tändningslåset sitta på indikatorpanelens högra sida och där ska finnas +24V och även minus.
Se upp med att det även finns 12V för belysningen via en DC/DC-omvandlare.

K Kontoristen7 skrev:
Det där är en vanlig mätare från Biltema:
[länk]
+ kopplar du på pluskabeln ut från tändningslåset och - på batteriet eller jordar var som helst.
Du får nog med ett kopplingschema.
Elsystemet är inte jordat i chassiet på dessa.

Okej så voltmätarn ska enbart kopplad in på tändningslåset?
Ja det är en Transportel 24v

Kan inte svära på att det går att göra så men det är inte så svårt att dra en extra kopplingstråd från elcentralen under flaket om det skulle behövas.

Ja att dra nya trådar från plus och minus på batteriet till mätaren är ju lugnt men då lyswr den hela tiden så måste gå via tändningsläge två

En annan fråga. Det sitter en transformator på mopeden som fungerar ibland och ibland inte.
Det är denna som omvandlar 24V till 12V och som driver blinkers, tuta, lyktor osv. Jäkligt svår att finns på nätet så jag undrar, finns det en annan transformator jag kan köpa?
Se bild:
En elektronisk apparat med fläkt, terminalblock och oanslutna trådar. Enheten verkar dammig och något sliten.
Skapa konto
Etikett på elektronisk enhet med specifikationer: utgång 12V/8A, jord, ingång 24V/6A. Anslutningar synliga. Nedsmutsad.
Skapa konto

Eller byt till 24volts lampor och skippa den

hmm måste man byta hela lyktan då eller byter man bara den lilla glödlampan innuti? Fann nu några 24V lampor på Biltema faktiskt.
Hur gör jag med trådarna som går in i transformatorn, var ska de kopplas in istället och var, finns 5 totalt enligt bilden ovan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.