Jag har en likadan elflakmoped som på bilden men jag saknar voltmeter som jag skulle vilja installera på samma ställe. Kan nån förklara hur jag ska dra trådarna till voltmetern. Jag vill bara att voltmetern startar när jag vrider på tändningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är en vanlig mätare från Biltema:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/matare/voltmeter-for-inbyggnad-2000041333
+ kopplar du på pluskabeln ut från tändningslåset och - på batteriet eller jordar var som helst.
Du får nog med ett kopplingschema.
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/matare/voltmeter-for-inbyggnad-2000041333
+ kopplar du på pluskabeln ut från tändningslåset och - på batteriet eller jordar var som helst.
Du får nog med ett kopplingschema.
Ser ut som en Transportel av äldre årgång och på dom jag har sett brukar tändningslåset sitta på indikatorpanelens högra sida och där ska finnas +24V och även minus.
Se upp med att det även finns 12V för belysningen via en DC/DC-omvandlare.
Se upp med att det även finns 12V för belysningen via en DC/DC-omvandlare.
Kan inte svära på att det går att göra så men det är inte så svårt att dra en extra kopplingstråd från elcentralen under flaket om det skulle behövas.
En annan fråga. Det sitter en transformator på mopeden som fungerar ibland och ibland inte.
Det är denna som omvandlar 24V till 12V och som driver blinkers, tuta, lyktor osv. Jäkligt svår att finns på nätet så jag undrar, finns det en annan transformator jag kan köpa?
Se bild:
Det är denna som omvandlar 24V till 12V och som driver blinkers, tuta, lyktor osv. Jäkligt svår att finns på nätet så jag undrar, finns det en annan transformator jag kan köpa?
Se bild:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Besserwisser
· östergötland
· 2 768 inlägg
Eller byt till 24volts lampor och skippa den
hmm måste man byta hela lyktan då eller byter man bara den lilla glödlampan innuti? Fann nu några 24V lampor på Biltema faktiskt.
Hur gör jag med trådarna som går in i transformatorn, var ska de kopplas in istället och var, finns 5 totalt enligt bilden ovan.
Hur gör jag med trådarna som går in i transformatorn, var ska de kopplas in istället och var, finns 5 totalt enligt bilden ovan.