Hej allihoppa,

Jag har precis bytat ett vägguttag i köket. Jag stängde av alla säkringar innan började. Uttdraget har bara 2 elkabel, L och N. Jag kopplade de som vanligt. Men när jag slog alla säkringar igen, säkringen till köket och några vägguttag stäng själv. När jag slog blev det stängd av igen. Vad har hänt eventuellt?
Min lägenhet har 1 huvudsäkring, och 4 områdesäkringar.

Konstigt att du inte har jord i ett uttag i köket. Stämmer det verkligen?

Vad satt det för uttag där tidigare och vilket uttag ersätter du det med? Bilder kan hjälpa-

H Harald Blåtumme skrev:
Konstigt att du inte har jord i ett uttag i köket. Stämmer det verkligen?
ja, det finns bara 2 kabelar, 1 svart 1 blå. Det är ett jättegamla uttag så att jag ville byta.

Öppna vägguttaget. Troligtvis är någon kabel felaktigt skalad, och iskruvad. Någon kardell är i kontakt med den andra tråden. Eller något annat som kortsluter trådarna.

Jag rekommenderar att du tar in en elektriker som kan se över dina installationer i köket, detta låter skumt att du har ojordade uttag i den miljön.

A AG A skrev:
Öppna vägguttaget. Troligtvis är någon kabel felaktigt skalad, och iskruvad. Någon kardell är i kontakt med den andra tråden. Eller något annat som kortsluter trådarna.
jag försökt att öppna uttaget och lämnade 2 kabelar fria (kopplar ingenting). Sedan kopplade jag gamlauttaget igen. Men det funkade inte. Jag vet inte on det finns något fel inne väggen. kan inte testa självt.

H Harald Blåtumme skrev:
Jag rekommenderar att du tar in en elektriker som kan se över dina installationer i köket, detta låter skumt att du har ojordade uttag i den miljön.
ja, jag tänker samma sak. Jag ska kontakta styrelsen imorgon. Hoppas att det finns någon som kan fixa det.

Klok strategi. Uppdatera hur det gick!

Vad är det för isolering på trådarna, är det plast eller tyg. Om det är riktigt gammal el finns det risk att isoleringen går sönder när man rör vid den. Om det är så hos dig kan isolering ha lossnat längre in i väggen så att trådarna kortsluter där.

Jag har inte sett någon blå tygkabel. Blå nolla kom väl någon gång på 70talet. Plastisoleringen har funnits sedan 50talet.

H Harald Blåtumme skrev:
Inget konstigt med ojordade uttag i kök, det var "okej" på 60-70: talet att ha ojordat uttag vid tex köksbord om det var mer än någon "sladdlängd" från köksbänken. Har själv haft samma installation i 70-talslägenheter.
Svart fas och blå nolla tyder på installation från 70-talet, min gissning är att trådstartaren kopplat in jord fas och nolla på samma plintar. Ta gärna en bild på kablar och uttag så blir det lättare att ge råd.

N Nha Hoang skrev:
ja, jag tänker samma sak. Jag ska kontakta styrelsen imorgon. Hoppas att det finns någon som kan fixa det.
Ibland har föreningen en lista på rekommenderade elektriker. Annars är detta inte en uppgift för personer (dina grannar) i styrelsen, det ska en elfirma göra.

Som andra har sagt, bilder på dina grejor kan hjälpa till att lösa felet.

I kök har det aldrig varit ok med ojordade uttag däremot har det varit ok vid matplatsen, Man måste särskilja på kök och matplats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.