Har en dosdimmer (Schneider CCT5010-002) som styr takbelysningen som är kopplad med wagoklämmor i taket dvs inget takuttag. Spänningsprovaren indikerar att det finns spänning i ledningen som sticker ut ur taket hur jag än gör med dimmerknappen. Förstår att det förklaras av dimmerns sätt att skicka ut spänning i ledningen. Men jag är nyfiken på om det innebär att jag måste skruva ur proppen när jag vill byta ut takbelysningen eftersom jag inte har sedvanligt takuttag?
 
P ptk skrev:
Har en dosdimmer (Schneider CCT5010-002) som styr takbelysningen som är kopplad med wagoklämmor i taket dvs inget takuttag. Spänningsprovaren indikerar att det finns spänning i ledningen som sticker ut ur taket hur jag än gör med dimmerknappen. Förstår att det förklaras av dimmerns sätt att skicka ut spänning i ledningen. Men jag är nyfiken på om det innebär att jag måste skruva ur proppen när jag vill byta ut takbelysningen eftersom jag inte har sedvanligt takuttag?
Man går aldrig in och jobbar i en anläggning om man bara kan bryta gruppen med en strömbrytare/dimmer. Det är på tok för osäkert bla för att man aldrig med säkerhet vet att brytaren bryter just fasen och att det finns dåliga "mätare" som man inte kan lita på samt man kanske inte har kunskapen att tolka mätresultatet rätt. Så bryt med säkringen, mät-bryt-mät- jobba.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Misstänkte det. Ok då är det enklast att sätta dit ett takuttag för enkelhets skull i det långa loppet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.