Ett fel uppstod för tändning av taklampa från en dag till nästa. Lyckas inte förstå vad som kan ha hänt så söker lite hjälp :)

I rummet finns två stycken strömbrytare med två knappar på varje samt 2 taklampor (A+B) + 1 utelampa (C)

• Brytare A tänder och släcker lampa A samt B
  • Brytare B tänder och släcker lampa A samt C

Felet beter sig så här:
Brytare A kan tända och släcka lampa B men inte längre lampa A (om inte enligt nästa rad)
Om brytare B för Lampa A ställs i sitt andra läge så kan man dock tända lampa A med brytare A. Ställs den i andra läget så går det inte längre tända taklampa A med brytare A.

Visuell granskning gjord och vad jag kan se är alla kablar i kontakt. Förslag?

PS: Gissar det är 2x dubbeltrapp då.

• Dubbel strömbrytare monterad i vägg, synliga elanslutningar, säkerhetsrisk, bör täckas ordentligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldosa med väggströmbrytare och exponerad kabelinstallation, ej monterad, säkerhetsrisk.
    Skapa konto
Dubbeltrapp heter brytaren. Om det funkade innan så sitter felet i lös kabel eller fel i själva brytaren

T Tompafix skrev:
Dubbeltrapp heter brytaren. Om det funkade innan så sitter felet i lös kabel eller fel i själva brytaren
Ska testa dra åt även om de ser ok ut. Kan man anta vilken brytare som är defekt om någon är det baserat på felbeskrivningen?

Bricco Bricco skrev:
Ska testa dra åt även om de ser ok ut. Kan man anta vilken brytare som är defekt om någon är det baserat på felbeskrivningen?
Strömmen kan bara gå en väg, så om det är en vanlig trappkoppling så är det antingen en ledare som inte kan leda ström eller att det är något bleck i en brytare som är defekt. När du kan tända med brytare A och lämnar den i tänt läge. Kan du då släcka med brytare B?
När det gäller lampa A

T Tompafix skrev:
Strömmen kan bara gå en väg, så om det är en vanlig trappkoppling så är det antingen en ledare som inte kan leda ström eller att det är något bleck i en brytare som är defekt. När du kan tända med brytare A och lämnar den i tänt läge. Kan du då släcka med brytare B?
Japp det stämmer. Om brytare B står i "rätt" läge så kan jag med brytare A tända och släcka normalt. Ställer jag om brytare B till sitt andra läge kan inte lampan tändas längre med brytare A.

Jag kan alltså tända och släcka samma lampa med båda brytarna men endast när ena brytaren B står i sitt ena läge. I det andra läget på brytare B så blir ena knappen på brytare A "död".

Bricco Bricco skrev:
Japp det stämmer. Om brytare B står i "rätt" läge så kan jag med brytare A tända och släcka normalt. Ställer jag om brytare B till sitt andra läge kan inte lampan tändas längre med brytare A.

Jag kan alltså tända och släcka samma lampa med båda brytarna men endast när ena brytaren B står i sitt ena läge. I det andra läget på brytare B så blir ena knappen på brytare A "död".
Ja då är en krets paj på något sätt. Strömmen ska kunna gå två vägar och nu kan den bara gå en väg.
Två strömbrytare, elektriskt kopplingsschema, lampanslutning, vägginstallation, strömledningar i olika färger.
Skapa konto

Så antingen är en kabel defekt eller att kontakten i någon brytare defekt.

• Gilla
varaderopeter
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Ja då är en krets paj på något sätt. Strömmen ska kunna gå två vägar och nu kan den bara gå en väg.
[bild]
Så antingen är en kabel defekt eller att kontakten i någon brytare defekt.
Byter brytarna då. Troligare än att en kabel skulle få helt avbrott.

Bricco Bricco skrev:
Byter brytarna då. Troligare än att en kabel skulle få helt avbrott.
Börja med att kolla att de är åtdragna först.
Fota brytarna bakifrån innan du tar bort kablarna om du vill ha hjälp att koppla in de nya

• Gilla
Bricco
  • Laddar…
Den som du benämner som din andra brytare borde vara felaktig... istället för att växla så bryter den bara kretsen...

J johanfa skrev:
Den som du benämner som din andra brytare borde vara felaktig... istället för att växla så bryter den bara kretsen...
Du chansar på brytare B då?

Bricco Bricco skrev:
Du chansar på brytare B då?
Jag skulle inte kalla det chansning... jag skulle byta brytare 2 :)

• Gilla
Bricco
  • Laddar…
Jag tycker inte det finns tillräckligt med information för att peka ut felet. Det kan vara i vilken som helst av brytarna, eller i en av de gröna mellantrådarna. Troligen en av brytarna, men sannolikheten är lika stor för båda.

B b_hasse skrev:
Jag tycker inte det finns tillräckligt med information för att peka ut felet. Det kan vara i vilken som helst av brytarna, eller i en av de gröna mellantrådarna. Troligen en av brytarna, men sannolikheten är lika stor för båda.
Instämmer

Jag har redigerat din text lite för att framhäva det väsentliga och passa med min bild.
Bricco Bricco skrev:
Brytare A kan inte tända lampan (om inte enligt nästa rad)
Om brytare B ställs i sitt andra läge så kan man dock tända lampan med brytare A. Ställs den i andra läget så går det inte längre tända lampan med brytare A.
Detta symptom är typiskt för omkastad mellantråd och fas/tändtråd i en normal trappkoppling, fall 2 i denna bild (fall 1 är korrekt). Felkopplingen är alltså vid brytare B.

Elektriska kretsar, två diagram, strömbrytare, lampa, sluten öppen krets, elektricitet, förenklade symboler, strömkälla L, last N.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har redigerat din text lite för att framhäva det väsentliga och passa med min bild.

Detta symptom är typiskt för omkastad mellantråd och fas/tändtråd i en normal trappkoppling, fall 2 i denna bild (fall 1 är korrekt). Felkopplingen är alltså vid brytare B.

[bild]
Felet uppstod plötsligt och fungerade tidigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.