Är det någon som vet varför det är två olika sladdar till jacket? Båda går längst liten ut i ett hål i väggen men den vita sitter på alla tapetlager och den grå verkar ha varit där för evigt eftersom den var begravd under all tapet.
Det jag undrar är om det är lugnt att klippa sladdarna och ta bort det.
Det jag undrar är om det är lugnt att klippa sladdarna och ta bort det.
Det ena är inkommande (nedre) den andra är utgående till nästa jack (övre).
Det går bra att klippa och ta bort rubbet. Den grå är en uråldrig rackare, förmodligen satt en fast monterad telefon där en gång i tiden som sedan ersattes med detta jack. Den vita är en utökning som jag misstänker går till extra jack eller ringklockor.
Är det en villa skulle jag nog utan större betänkligheter ta bort allt. I vårt område har vi fått besked att Telia avvecklar kopparnätet successivt så snart plockas nog luftledningarna längs gatan ändå bort.
Är det en lägenhet/bostadsrätt så skulle jag nog åtminstone följa den inkommande (grå) till punkten där den kommer in i lägenheten och klippa den där på ett snyggt sätt så det går att återansluta. Man vet aldrig om nästa ägare skulle vilja ha ett fast abbonemang - förutsatt att kopparnätet finns kvar.
Är det en lägenhet/bostadsrätt så skulle jag nog åtminstone följa den inkommande (grå) till punkten där den kommer in i lägenheten och klippa den där på ett snyggt sätt så det går att återansluta. Man vet aldrig om nästa ägare skulle vilja ha ett fast abbonemang - förutsatt att kopparnätet finns kvar.
Klicka här för att svara

