2 281 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Ny häll till Perilexuttag
Troligtvis går det bra.B barkarby59 skrev:Eftersom jag är lite snabbare i handling än i tanken, så har jag skruvat i den nya sladden i kontakt enligt de färger som var på den gamla sladden, har även satt i den i väggen men ej satt på hällen. Inget har hänt, jag ställde frågan i fotat för att få veta om jag borde kontakta expert. Borde ju inte satt i kontakten såklart...
Folk som både varnar och anser att man ska kolla upp lite först har naturligtvis rätt, själv lägger jag alltid ett par minuter på de grundläggande kontrollerna för att slippa bränna kundens häll och pröjsa en ny, trots att det så gott som alltid är rätt.
Men i vilket fall så har du ett annat problem, med endast en fas inkopplad så får du max 3,7kW effekt till hällen, dvs räcker till 2 plattor.
Den inkoppling du nu valt, med treledarkabel är för de fall då man har enfasmatning till hällen med 20A säkring, det har inte du
Smäller det så gäller ingen garanti. En elektriker ska koppla.
TS räknar ledare lite annorlunda. Skriver 3 ledare + jord (4 ledare + jord osv) vilket lätt förvirrar om man bara läser texten en gång…Mikael_L skrev:
Till TS. Mycket prat om färger och antal ledare.B barkarby59 skrev:
Om du lagt upp bilder på hur din gamla häll var ansluten, vilket inkopplingsalternativ som använts och elementspänning, så kan du försäkra sig om att den gamla var 2 eller 3 fas med 230V elementspänning. (Det brukar finnas en etikett / schema påklistrat och/eller i installationsmanualen).
Och sen samma sak för nya hällen, schema som visar inkopplingsallternativ eller vid fast kabel, hur färgerna används.
När man väl tagit reda på att den gamla hade 230V elementspänning och vad de olika färgerna används till kan man börja referera till färg. Fungerade den gamla hällen vet man då att nollan var ansluten lika säkert som om man mätt upp med lämpligt instrument.
Hitintills har du bara gissat och lyckat förvilla en duktig elektriker.
Så det låter klokt anlita en expert som kontrollerar inkopplingen på plats.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Ja, men man vet faktiskt ändå inte att inte nollan var överbelastad för det fall att (typiskt) lägenheten är matad med enfas men någon glad gamäng har dragit "trefasmatning" ändå.blackarrow skrev:
Det är ingen stor risk, men det skadar inte att kolla. Det har ju hänt vid ett flertal tillfällen... Eller "Bara för att det fungerar behöver det inte vara rätt.", eller säkert.
Så sant, så sant…lars_stefan_axelsson skrev:
Det är därför det är så viktigt att förstå vad man gör, och varför.
Lite OT. En vän monterade en bilstereo i sin bil. Hur svårt kan det vara?
Detta var många år sedan på den tiden man lätt kunde greja med bilar. Han drog en kabel med säkring på från sin nya Pioneer bilstereo direkt till batteriet. Nöjd och glad stängde han motorhuven och promenerade till mig som stod en bit bort.
När han var halvvägs ser jag det börjar tränga ut rök runt motorhuven. Oj, vad han fick bråttom…
Bilen klarade sig, men kunde ju lika gärna ha brunnit upp, pga säkringen satt i fel ända på kabeln.
(Vill minnas att det var huvgångjärnet som klämde och jordade kabeln mot chassie när huven stängdes).
Kabel direkt på batteriet och säkringen i fel ände är, tyvärr, en klassiker i bilsammanhang.
Jo,.. vet en som eldade upp kablar och värmeslangar, allt bakom instrumentpanelen på liknande sätt.Fotografen skrev:
Han hade väl lite otur när han tänkte. Kopplade säkringen efter strömbrytaren till en elektrisk fönsterhiss.
Han fixade kablaget igen. Vilket jobb, men det gick på en 70-talsbil.
Klicka här för att svara