4 419 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Kabeldimension till laddbox
Sida 1 av 2
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 698 inlägg
Ja, kör 5G6
Beror ju lite på förimpedans och annat i just ditt hus men elektrikern bör ha koll på detta och baserar sin rekommendation på det. Sen kan elektrikern förstås och inte ha en aning och bara gissar på att om han går upp i dimension så är det åtminstone bra nog.P Peter_K skrev:
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Ja han har inte varit här ännu men jag kör på 5x6 även om det kanske är overkill nu med laddhybriden.Tomtom79 skrev:
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Bilen är en Passat GTE så för den sakens skull räcker det ju med att ladda i ett vanligt 230 V uttag även om det inte är rekommendera så en laddbox ska vi ha. Skulle vi senare byta till en ren elbil kanske det är smart att ta till ordentlgt på kabeln ändå när vi ändå måste gräva osv.A Alexn72 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
35 meter 2.5 mm² är tumregelmässigt lite på gränsen för C16 A dvärg, så man skulle behöva räkna på det. Jag gissar oförskämt att elektrikern inte har räknat på det utan skjuter från höften, närmare bestämt går på andra tumregler. 35 meter 5G6 mm² är inte direkt gratis...
Enfas är ju värre då spänningsfallet blir dubbelt så högt som för trefas, så du kommer att elda en aning för kråkorna med laddhybriden. Så det är i så fall nu du behöver en grövre kabel. Med en riktig elbil och trefas kan det mycket väl räcka med 2.5 mm². Å andra sidan klarar du dig säkert med en laddström på 6 - 8 A. Det beror lite på varför du köpte en laddhybrid.
För att kunna räkna på kabeln behövs uppgifter om förimpedans och just önskad laddhastighet enfas och trefas som Tomtom och Alexn nämner.
Enfas är ju värre då spänningsfallet blir dubbelt så högt som för trefas, så du kommer att elda en aning för kråkorna med laddhybriden. Så det är i så fall nu du behöver en grövre kabel. Med en riktig elbil och trefas kan det mycket väl räcka med 2.5 mm². Å andra sidan klarar du dig säkert med en laddström på 6 - 8 A. Det beror lite på varför du köpte en laddhybrid.
För att kunna räkna på kabeln behövs uppgifter om förimpedans och just önskad laddhastighet enfas och trefas som Tomtom och Alexn nämner.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Det blev 5x6 N1XV kabel till slut. Inte billigt men i det stora hela inte så mycket extra.Bo.Siltberg skrev:
35 meter 2.5 mm² är tumregelmässigt lite på gränsen för C16 A dvärg, så man skulle behöva räkna på det. Jag gissar oförskämt att elektrikern inte har räknat på det utan skjuter från höften, närmare bestämt går på andra tumregler. 35 meter 5G6 mm² är inte direkt gratis...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jag förstår inte det där med att en kostnad blir "liten" när den ställs i relation till en större kostnad. Det är lika mycket pengar. Har man betalningsförmågan från början, då är kanske kostnaden "liten", från början. Men tar man lån vet jag inte om man bör se det så.
Och varför skulle kan vilja överdimensionera? Om jag räknar grovt på förlusteffekten vid "normal" laddning så "kostar" 2.5 mm² i häraden 0.5 kWh per dygn jämfört med 6 mm² vid laddning med 16 A i 5 timmar trefas, alltså 0.5 kWh av de kanske 50-60 kWh som man laddar elbilen med. Det tycker jag är "lite"
N1XV 5G6 är ca 2000 kr dyrare än 2.5 mm², så det tar i runda slängar 5-6 år att tjäna in denna kostnad, beroende på elpriset, om man alltså laddar bilen med 60 - 70 MWh under denna tid till en kostnad av ...
Och varför skulle kan vilja överdimensionera? Om jag räknar grovt på förlusteffekten vid "normal" laddning så "kostar" 2.5 mm² i häraden 0.5 kWh per dygn jämfört med 6 mm² vid laddning med 16 A i 5 timmar trefas, alltså 0.5 kWh av de kanske 50-60 kWh som man laddar elbilen med. Det tycker jag är "lite"
N1XV 5G6 är ca 2000 kr dyrare än 2.5 mm², så det tar i runda slängar 5-6 år att tjäna in denna kostnad, beroende på elpriset, om man alltså laddar bilen med 60 - 70 MWh under denna tid till en kostnad av ...
Man kan ju se lite olika på ekonomiska frågor, tex hur man ska behandla avskrivningar och "besparningar", på 6 år eller på kabelns livslängd 100 år? För att inte nämna ev värde av framtidssäkring. Har man den ekonomin att 2000:- är det som får vågskålen att tippa över kanske man ska ta sig en funderare om valet av bil är det mest vettiga.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jag menade att man inte bör överdimensionera även om man skulle ha råd till det. Det blir en massa onödig koppar i marken.
Får hålla med både Bo och elmont här. Man ska inte överdimensionera i onödan och i onödan anser jag vara när man inte vet varför man gör det. Det hade lika gärna kunnat vara så att planen är att ladda med minimal ström nån gång i månaden då man oftast laddar på jobb. Däremot kan alternativet vara (om man inte kan själv) att en elektriker (eller hans auktoriserade chef) ska lägga på nån timme på fakturan för att utföra beräkningen och då minskar den eventuella besparingen rejält tyvärr.
Just relativiserande av kostnader är jag mycket allergisk mot! När säljaren försöker sälja in ett golv på 3000:- kvadratmetern i nya huset med argumentet att det blir bara några tior mer i månaden på lånet...
Som en gammal företagande (stenrik) scoutledare en gång sa, "man blir inte rik av stora inkomster, utan av att minska på alla små utgifter"
Just relativiserande av kostnader är jag mycket allergisk mot! När säljaren försöker sälja in ett golv på 3000:- kvadratmetern i nya huset med argumentet att det blir bara några tior mer i månaden på lånet...
Som en gammal företagande (stenrik) scoutledare en gång sa, "man blir inte rik av stora inkomster, utan av att minska på alla små utgifter"