Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
N1XV 5G6 är ca 2000 kr dyrare än 2.5 mm², så det tar i runda slängar 5-6 år att tjäna in denna kostnad, beroende på elpriset, om man alltså laddar bilen med 60 - 70 MWh under denna tid till en kostnad av ...
60-70 MWh på 5-6 år skulle innebära en årlig körsträcka på 6-7000 mil. Det är lite över genomsnittet...

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
J
Det är ju ofta skitjobbigt att gräva, kabelkostnad i relation till grävning talar väl för att ta i så det räcker även för framtida behov. Men troligen blir ju serviceledningen in till huset nästa flaskhals.

Dock har jag förstått att de som sätter solceller gärna maxar ut allt vad laddarna klarar, och jag tror tex min Easee står den ska klara 32A 3 fas, hur många har det in till huset? Men med solceller kanske man når dit?

Med det sagt så för hemmabruk och över natten är det få familjer som behöver ladda 2 bilar med 50 mils körning vardera på samma natt.. kanske taxi ägare eller där det finns flera resande säljare eller servicepersonal? Som vanlig tjänsteman är det vid semestern och nåt enstaka tillfälle till jag kör mer än 30 mil vid samma tillfälle.

Kan tycka att det är bättre att överdimensionera när det kommer till laddare, antagligen kommer man vilja ladda något mer än en hybrid i framtiden så tänker att det kan vara förberedd snarare än att behöva göra om arbetet igen.

Jag förstår inte det där med att en kostnad blir "liten" när den ställs i relation till en större kostnad. Det är lika mycket pengar. Har man betalningsförmågan från början, då är kanske kostnaden "liten", från början. Men tar man lån vet jag inte om man bör se det så.

Och varför skulle kan vilja överdimensionera? Om jag räknar grovt på förlusteffekten vid "normal" laddning så "kostar" 2.5 mm² i häraden 0.5 kWh per dygn jämfört med 6 mm² vid laddning med 16 A i 5 timmar trefas, alltså 0.5 kWh av de kanske 50-60 kWh som man laddar elbilen med. Det tycker jag är "lite" ;)

N1XV 5G6 är ca 2000 kr dyrare än 2.5 mm², så det tar i runda slängar 5-6 år att tjäna in denna kostnad, beroende på elpriset, om man alltså laddar bilen med 60 - 70 MWh under denna tid till en kostnad av ...
När jag betalar 4000:- för att en elektriker ska pallra sig ut och skruva fast 10 ledare och 4000:- till för ett glorifierat uttag, så tänker jag, att jag gärna lägger 2000:- till om det är så pass överdimensionerat att jag aldrig någonsin igen behöver betala 8000:- för att montera ett uttag.

Jag säger inte att det är rätt, jag säger att jag det kan vara så jag skulle resonera.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Är du sugen på att byta kabeln när du skaffar ren elbil ta 2.5 annars lyssna på din elektriker.
Varför tror du att man behöver byta kabeln?
Jag menar alltså att 2.5 mm² räcker även för en ren elbil, troligen även för två st, för normala jobbpendlare.
Troligen räcker det under överskådlig tid.
Vi får väl se om 10-20 år vem som gissade rätt.
Men kanske blir den överflödiga kopparn folk har hemma guld i framtiden ifall det skulle uppstå kopparbrist igen ;) Det är mindre än 100 år sen sist.

P Peter_K skrev:
Det var elektrikern som ansåg att det var för klent med 2,5 mm2 kabel.
Ja, och jag hävdar oblygt att han inte "ansåg" något här, inte räknade något på detta. Eller berättade du om dina önskade laddplaner i framtiden? Mätte har förimpedansen? Det verkar vara sedvanligt i branschen att föreslå 6 mm² för då slipper man lära sig ledningsdimensionering, men man låter kunden betala extra istället...

Nu ska jag inte tjata mer om detta. Ursäkta OT-utvikningen.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P
Varför tror du att man behöver byta kabeln?
Jag menar alltså att 2.5 mm² räcker även för en ren elbil, troligen även för två st, för normala jobbpendlare.
Troligen räcker det under överskådlig tid.
Vi får väl se om 10-20 år vem som gissade rätt.
Men kanske blir den överflödiga kopparn folk har hemma guld i framtiden ifall det skulle uppstå kopparbrist igen ;) Det är mindre än 100 år sen sist.

Ja, och jag hävdar oblygt att han inte "ansåg" något här, inte räknade något på detta. Eller berättade du om dina önskade laddplaner i framtiden? Mätte har förimpedansen? Det verkar vara sedvanligt i branschen att föreslå 6 mm² för då slipper man lära sig ledningsdimensionering, men man låter kunden betala extra istället...

Nu ska jag inte tjata mer om detta. Ursäkta OT-utvikningen.
Inga problem. Jag ställde ju frågan :)
Nej inget mätt, diagnosen ställd på telefon :)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.