D Daniel 109 skrev:
AC current is easy to measure with a clamp around the conductor.
In the wall?

R Reqans skrev:
Du kanske menar väl, men jag får mer känslan av att du är en av de som ogillar att någon som inte har behörighet att ens felsöka gör så. Därför väljer du att misstolka mig för att markera att jag inte har någon möjlighet att lösa felet.
Jag kan ha fel, då ber jag om ursäkt.
Men det jag har skrivit innan är nog för att en kunnig person att läsa mellan raderna och inte hänga upp sig på ordval.
Mikael_L har skrivit över 46000 svar på detta forum. Om Mikael ogillar att att "obehöriga" felsöker har han varit ovanligt hjälpsam väldigt många gånger. Nåväl jag sällar mig till skaran som inte kan komma med något bra förslag på vad som kan vara fel. Om du vill ha hjälp så kanske skicka in bilder på olika ställen där du mäter mellan olika punkter. Som med all felsökning så får man kolla på flertalet ställen för att kunna ringa in problemet. Lycka till!

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Reqans skrev:
Jag har inte mätt upp mellan uttaget som är sist i kretsen mot proppskåpet. Så därför är det möjligt att felet ligger där.
Men har jag uppfattat rätt i att du har hållt på med resistansmätning av kablarna?
Alltså normalt sett börjar vi elektriker med att mäta spänningar tills vi hittat var felet är, och då, någongång ibland (sällan) kan det behövas en resistansmätning för att hitta exakt vad felet beror på.

Men aldrig att jag skulle sätta igång och mäta resistans i en installation förrän jag är helt säker på var den mätningen skulle kunna ge någon värdefull info.

Och jag är faktiskt lite hyfsat vass på felsökningar.

• Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Mikael_L har skrivit över 46000 svar på detta forum. Om Mikael ogillar att att "obehöriga" felsöker har han varit ovanligt hjälpsam väldigt många gånger. Nåväl jag sällar mig till skaran som inte kan komma med något bra förslag på vad som kan vara fel. Om du vill ha hjälp så kanske skicka in bilder på olika ställen där du mäter mellan olika punkter. Som med all felsökning så får man kolla på flertalet ställen för att kunna ringa in problemet. Lycka till!
Tack för svaret, det var bara en känsla jag fick. Men jag har inte någon svårighet att omvärdera.
En känsla är inte något annat än en känsla.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men har jag uppfattat rätt i att du har hållt på med resistansmätning av kablarna?
Alltså normalt sett börjar vi elektriker med att mäta spänningar tills vi hittat var felet är, och då, någongång ibland (sällan) kan det behövas en resistansmätning för att hitta exakt vad felet beror på.

Men aldrig att jag skulle sätta igång och mäta resistans i en installation förrän jag är helt säker på var den mätningen skulle kunna ge någon värdefull info.

Och jag är faktiskt lite hyfsat vass på felsökningar.
Eftersom jag har ett uppenbart fel i kretsen så det första jag gjorde var att ta ut säkringen och göra en osäker krets ofarlig.

Okej, så du har mätt spänningslöst. Då kan du knappast göra ”alla de mätningar en elektriker skulle göra”

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Okej, så du har mätt spänningslöst. Då kan du knappast göra ”alla de mätningar en elektriker skulle göra”
Nej, jag har behövt mäta för att se att det inte är några skador på kablar och uttagen, det är ganska enkel metod. Men man kan upptäcka vissa fel. Inte alla, sant.

Mikael_L
Om jag kommer och ska hitta felet i något som liknar ditt fall så brukar jag vilja börja med att få en "stadig grund att stå på", jag vill ha koll på några fundamenta som gör att jag kan lita på vad jag senare mäter.
Därför vill jag veta att huset/lägenheten har alla faser fram och att nolla/jord/PEN är korrekt.

Därför börjar jag med de mätningar jag beskrev i #23.
Stämmer dessa mätningar med förväntat i någon punkt i anläggningen, då vet jag att detta stämmer i fasadmätarskåpet, och i alla centraler som är före denna punkt, och då vet jag att om jag mäter mot nollan eller jord där, så är det en korrekt mätning.
Detta är för att få bort de eventuella felen som beror på en trasig huvudsäkring eller fel på PEN/nolla/jord.

När väl detta är klart så gäller det att vara metodisk på något vis, och vara metodisk är olika i olika fall, men i detta fall så skulle jag nog att välja att mäta antingen från uttaget ifråga mot centralen, eller från centralen mot uttaget (dvs hur jag förflyttar mig under mätningarnas gång).

Men allra först skulle jag nog mäta spänningen i uttaget ifråga (detta redan innan något annat).
Har jag spänning där, men kunden säger att saker inte fungerar skulle jag börja med att lägga på den 5kohm inbyggda last som min fluke T150 har och kolla om spänningen sjunker.
Sen skulle jag kanske koppla in en vattenkokare eller något sådant och mäta medan den drar ström.

Men det skulle dock inte vara så troligt med ett fel som det jag nyss beskrev, utan antingen har uttaget spänning eller så är det ett fel på vägen, och då skulle min nästa åtgärd vara att rulla ut en skarvsladd från något helt annat uttag och utröna ifall det är fas eller nolla som inte kommer fram.
Är uttaget jordat så kan man ju börja med att mäta mot PE, kanske räcker.

• Gilla
  • Älska
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om jag kommer och ska hitta felet i något som liknar ditt fall så brukar jag vilja börja med att få en "stadig grund att stå på", jag vill ha koll på några fundamenta som gör att jag kan lita på vad jag senare mäter.
Därför vill jag veta att huset/lägenheten har alla faser fram och att nolla/jord/PEN är korrekt.

Därför börjar jag med de mätningar jag beskrev i #23.
Stämmer dessa mätningar med förväntat i någon punkt i anläggningen, då vet jag att detta stämmer i fasadmätarskåpet, och i alla centraler som är före denna punkt, och då vet jag att om jag mäter mot nollan eller jord där, så är det en korrekt mätning.
Detta är för att få bort de eventuella felen som beror på en trasig huvudsäkring eller fel på PEN/nolla/jord.

När väl detta är klart så gäller det att vara metodisk på något vis, och vara metodisk är olika i olika fall, men i detta fall så skulle jag nog att välja att mäta antingen från uttaget ifråga mot centralen, eller från centralen mot uttaget (dvs hur jag förflyttar mig under mätningarnas gång).

Men allra först skulle jag nog mäta spänningen i uttaget ifråga (detta redan innan något annat).
Har jag spänning där, men kunden säger att saker inte fungerar skulle jag börja med att lägga på den 5kohm inbyggda last som min fluke T150 har och kolla om spänningen sjunker.
Sen skulle jag kanske koppla in en vattenkokare eller något sådant och mäta medan den drar ström.

Men det skulle dock inte vara så troligt med ett fel som det jag nyss beskrev, utan antingen har uttaget spänning eller så är det ett fel på vägen, och då skulle min nästa åtgärd vara att rulla ut en skarvsladd från något helt annat uttag och utröna ifall det är fas eller nolla som inte kommer fram.
Är uttaget jordat så kan man ju börja med att mäta mot PE, kanske räcker.

Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid för att skriva ett så utförligt svar. Tummen upp.
Jag har mätt när det var strömförande och jag vill minnas att jag fick runt 110V i uttagen, efter det så tog jag det säkra före det osäkra och tog ut säkringen.

Jag är medveten om att jag är en novis i jämförelse med din kunskap. Jag är mer rädd för personer som inte har den självinsikten. Där är de som skapar otrevliga saker. :/

Jag skulle gissa att då inte alls har någon ström. Att du kan mäta en spänning på den nivån beror sannolikt på att ledningen är oansluten och har en kapacitiv koppling till spänningssatt ledning. Men det är en gissning. Att mäta är att veta.

Spänning och ström är olika saker.

• Gilla
Reqans
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle gissa att då inte alls har någon ström. Att du kan mäta en spänning på den nivån beror sannolikt på att ledningen är oansluten och har en kapacitiv koppling till spänningssatt ledning. Men det är en gissning. Att mäta är att veta.

Spänning och ström är olika saker.
Jag har god kunskap om den grundläggande ellära med alla formler som man behövde kunna i sömnen.
Det var första året i fordondtekniska gymnasiet, året efter så flyttade jag till Västerås och gick flygmekaniker.
Där fick vi verkligen utmaningar, läraren skapade ett elfel i ett viggen dvs flygvapnets jaktflyg, utan att låta självgod så var jag den som löste felet fortast.

Bortsett från det, så är jag medveten om mina gränser. Därför väljer jag att skriva här.

Mikael_L
Mmm, men återkom mer med exakt hur du mäter och exakt vad resultatet blir, inte ditt värdeomdöme om resultatet, så tar vi det här steg för steg.

• Gilla
Reqans och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mmm, men återkom mer med exakt hur du mäter och exakt vad resultatet blir, inte ditt värdeomdöme om resultatet, så tar vi det här steg för steg.
Berry om ursäkt för att jag inte har svarat, jag har tyvärr andra bitar i livet som kräver mer tid.
Men jag kommer att återkomma med bildet/ svar.

Tack.
//Rickard

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.