Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Som du förstår får man vara bra elektriskt stukad sen tidiga barnsben för att ens kunna tänkas fundera kring detta ...
Jodå, jag har nog redan fattat var på skalan jag på ett ungefär befinner mig ... :crysmile:

Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Om du ser på typskylten och U 32/9 verkar den vara en variant innan det sk SEF/Eldon/Osterman systemet kommit i fullt bruk alltså i gränsen 50-60-tal. Om den gått under det systemet hade den betecknats B3209 där B står för DII säkringselement och följande 3 betecknar matning tre faser följande 2 att den har organisation för tvåpoliga utgående grupper och slutligen 09 antalet såna grupper dvs 18 säkringar.

Så i detta fallet skulle jag tro att övre raden ligger på en fas och sen de fyra första i undre på en och de sista fem på tredje.
Det slår mig plötsligt att sådana här uppdelningar av centraler var kanske riktigt vettigt då Sverige hade 128/220 Volt som mest normal systemspänning.
Det mesta matades väl med enfas 128V men det fanns lätt tillgång till enfas 220V, med sådana 2-fasgrupper.
Det var väl under 40 och 50-talet som den gamla systemspänningen snabbt fasades ut?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.